Verkiezingsprogramma’s 2012

Op 12 september kiest Nederland een nieuwe Tweede Kamer. Veel politieke partijen hebben ook iets over de fiets en aanverwante zaken te vertellen. De Fietsersbond heeft daarom de passages over de fiets uit de verkiezingsprogramma’s op een rijtje gezet.

CDACDA

  • De infrastructuur in Nederland wordt verder versterkt. Het CDA zet in op een betere benutting van de bestaande infrastructuur, waarbij goede combinaties gemaakt worden tussen verschillende bestaande en nieuwe vormen van vervoer (bijv. snelfietspaden).
  • Het CDA is voorstander van een duurzame bereikbaarheid. Daarbij past de stimulering van het gebruik van de fiets.

Programma: http://verkiezingen.cda.nl/

ChristenUnieChristenUnie

  • Fietsen en wandelen worden als duurzame, goedkope en gezonde vorm van mobiliteit krachtig gestimuleerd. Hierdoor worden steden leefbaarder en bereikbaarheidsproblemen beperkt. De ChristenUnie streeft naar 25 procent meer fietsgebruik in 2020 en 50 procent minder dodelijke fietsslachtoffers. Hiervoor zijn investeringen in fietsvoorzieningen nodig. Deze kosten relatief weinig.
  • Snelle fietsverbindingen. Het netwerk van fietssnelwegen tussen woon- en werklocaties wordt uitgebreid. Er komen twintig nieuwe routes in de periode 2012-2016. Doel is een samenhangend netwerk van doorgaande hoofdfietsroutes in het gehele land.
  • Veiliger op de fiets. Het Rijk ondersteunt kansrijke onderzoeken naar technieken om voertuigen veiliger te maken voor fietsers en wandelaars zoals dodehoek-detectie.
  • Overal met de OV-fiets. Het OV-fietssysteem wordt uitgebreid tot alle stations en andere belangrijke OV-knooppunten.
  • Fatsoenlijke fietsparkeervoorzieningen. De mogelijkheid van fietsparkeren bij voorzieningen en bedrijventerreinen wordt opgenomen in ruimtelijke ordeningsvoorschriften. Bij stations moeten voldoende en kwalitatief goede gratis fietsparkeerplekken zijn. Er komt in samenwerking met gemeenten en provincies een programma om 250.000 extra plaatsen te realiseren tot 2020.
  • Brommers- en snorfietsen milieuvriendelijker. Nederland zet zich in voor strengere Europese emissie- en geluidnormen voor brom- en snorfietsen.

Programma: http://verkiezingen.christenunie.nl/verkiezingsprogramma

D66D66 

  • D66 wil fietsgebruik stimuleren en binnen bereik van grotere groepen mensen brengen. Combinaties met het openbaar vervoer worden door D66 gestimuleerd met P+R voorzieningen op strategische locaties. D66 wil het netwerk van fietsverbindingen verbeteren, onder andere door meer stallingvoorzieningen in stadcentra, bij stations, publieke voorzieningen en bedrijven. D66 wil de verkeersveiligheid voor fietsers verbeteren door het beter inrichten van fietspaden en verkeersstromen. Kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen en oudere fietsers, verdienen speciale aandacht.

Programma: https://www.d66.nl/verkiezingsprogramma/

GroenLinksGroenLinks

  • In een duurzame economie verplaatsen we ons op een slimme manier. […] Een deel van de miljarden die aan asfalt worden uitgegeven investeert GroenLinks liever in oplossingen voor de toekomst: betrouwbaar en aangenaam openbaar vervoer en meer, betere en veiligere wandel- en fietspaden. Innovaties als vraaggestuurd openbaar vervoer en elektrische fietsen geven mensen meer vrijheid zonder dat er een auto aan te pas komt.
  • De toegankelijkheid van natuur voor wandelaars, fietsers en ruiters wordt gewaarborgd, ook in de ecologische hoofdstructuur.
  • Fietsen wordt krachtig gestimuleerd. Er komen meer stationsstallingen en ov-fietsen. Gemeenten en provincies moeten voldoen aan kwaliteitsnormen voor fietsvoorzieningen. Ze investeren in goede voorzieningen voor de fiets, zoals comfortabele, veilige en snelle fietsroutes. De subsidie die gemeenten van de rijksoverheid ontvangen voor fietsinfrastructuur wordt verhoogd. Er komen middelen beschikbaar om in de periode 2012-2016 twintig nieuwe regionale snelfietsroutes te realiseren.
  • Barrières voor fietsers en voetgangers als gevolg van auto-, spoor- en waterwegen worden geslecht.
  • Stations blijven vrij doorgaanbaar, worden goed toegankelijk en voorzien van voldoende fietsenstallingen, OV-fietsen en toiletten, gratis draadloos internet en een goede beschutting tegen wind en regen.
  • De vergoeding voor woon-werkverkeer met de auto gaat onder het normale belastingregime vallen. De vergoeding voor woon-werkverkeer met het OV blijft onbelast. Thuiswerken en schoner reizen worden voortaan beloond. Zo wordt de vrijstelling voor een belastingvrije fiets voor woon-werkverkeer verhoogd.
  • Verkeersveiligheid krijgt weer de aandacht die het verdient: de inzet is om het aantal verkeersdoden in 2020 terug te brengen naar maximaal 400 per jaar. Dit kan alleen als de veiligheid van fietsers en voetgangers binnen de bebouwde kom veel meer prioriteit krijgt.
  • Maximumsnelheden voor brom- en snorfietsen worden strenger gehandhaafd. Ook komen er strengere milieu- en geluidseisen voor gemotoriseerde tweewielers en wordt een verplichte jaarlijkse keuring ingevoerd, vergelijkbaar met de APK-keuring voor personenauto’s.
  • Er wordt ruimtelijk beleid ontwikkeld om de autoafhankelijkheid en mobiliteitsgroei te verminderen. Dit betekent inzetten op compacte steden en het ontwikkelen van normen voor nieuwe wijken en herstructureringsprojecten die ervoor zorgen dat alle basisfuncties zoals onderwijs, gezondheidszorg, winkelen en hoogwaardig OV op fiets- en loopafstand komen te liggen.

Programma: http://2012.groenlinks.nl/standpunten

PvdAPvdA 

  • Het OV moet reizigersvriendelijk zijn. Stations moeten veilig zijn, treinen en bussen schoon, en de trein moet standaard uitgerust zijn met een toilet en internetverbinding. Het OV moet goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking en reisinformatie dient tijdig beschikbaar te zijn. Goede P+R voorzieningen, ook voor fietsers, zijn onmisbaar.
  • De verkeersveiligheid kan nog veel beter. Verdere scheiding van langzaam en snel verkeer hoort daarbij. Denk aan veilige fietspaden, het scheiden van fiets en scooterverkeer, een goede inrichting van 30-km zones, zeker rond scholen. Ook is er nog veel winst te halen op provinciale wegen.

Programma: http://www.pvda.nl/verkiezingen

PvdDPartij voor de Dieren

  • Er wordt extra geïnvesteerd in veilige fietspaden. Bestaande fietspaden worden beter onderhouden.
  • De fiscale stimulering van fietsen blijft behouden.

Programma: https://www.partijvoordedieren.nl/tk2012/verkiezingsprogramma/

PVVPartij voor de Vrijheid

  • Geen aandacht voor de fiets in het programma

Programma: http://pvv.nl/images/stories/verkiezingen2012/VerkiezingsProgramma-PVV-2012-final-web.pdf

SGPSGP

  • Gemeenten, provincies en waterschappen moeten gestimuleerd worden om aantrekkelijke fietspaden aan te leggen en te verbeteren. Dit geldt ook de faciliteiten voor elektrisch fietsen.
  • Verdere uitbreiding van het netwerk van regionale snelfietsroutes tussen woon- en werklocaties is nodig.
  • Het tekort aan (gratis) fietsstallingen moet worden weggewerkt.
  • Fietsen wordt een expliciet aandachtspunt in het gezondheidsbeleid.
  • De verkeersveiligheid wordt vergroot door een steviger inzet op ontvlechting van fietsroutes en routes voor gemotoriseerd verkeer.
  • Verkeersveiligheid krijgt hoge prioriteit.

Programma: http://sgp.nl/Direct_naar/Verkiezingsprogramma

SPSP 

  • De fiets is voor de korte afstand vaak het snelste vervoermiddel, bovendien gezond en schoon. Meer gebruik van de fiets in het stedelijke gebied kan het autogebruik terugdringen. Daarom verschuift de SP investeringsmiddelen naar fietsvoorzieningen.
  • Er komen meer (bewaakte) fietsenstallingen bij (bus)stations.
  • De SP wil de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers verbeteren, vooral in 30-kilometergebieden en op schoolroutes.
  • Erkende lange-afstandsfietsroutes en -wandelroutes worden beter beschermd, zodat ze verkeersluw en veilig blijven, waardevolle cultuurlandschappen langs de routes bewaard blijven en ongewenste ruimtelijke ontwikkelingen zoveel mogelijk worden voorkomen.

Programma: http://www.sp.nl/2012/programma/

VVDVVD

  • In een dynamisch en economisch sterk Nederland willen we zo snel mogelijk van A naar B, of dat nu is met de auto, het openbaar vervoer of de fiets. Niet alleen uitbreiding van het wegennet leidt tot minder files. Ook ‘kleine’ maatregelen verzachten het fileleed. Zoals Park and Ride voorzieningen (P+R), transferia, goede fietspaden, carpooling, incidentenmanagement en de intensivering van thuiswerken.

Programma: http://www.vvd.nl/standpunten

50 plus50plus 

  • Duidelijkere scheiding tussen snel en langzaam verkeer.
  • Beter onderhoud van stoepen en wegen met name ook bij gladheid

Programma: http://www.50pluspartij.nl/50plus/index.php/programma

 

 

Categorieën