Vriendelijkverkeer.nl van start

Een grote kerel in een klein autootje, een soort Rob Muntz in joggingbroek en met langharige pruik en een sjieke dame op fiets. In de verkeerstuin in Utrecht speelden zich vanmorgen surreële taferelen af. De automobilist stopte voor alles, de Rob Muntz hielp de dame op fiets met haar tassen en de dame sloeg haar armen om beide heren als dank voor zoveel vriendelijkheid. Heel onalledaags. En gelukkig maar trouwens. Maar een beetje vriendelijker mag best.

Vandaag was de aftrap van vriendelijkverkeer.nl

‘Een dappere campagne’, vindt publicist en verkeerspsycholoog Cees Wildervanck die van Vriendelijkverkeer.nl ‘In een tijd waarin reclamejongens steeds botter en randstedelijker worden, is dit een verademing.’ Wildervanck was een van de sprekers bij de lancering van de campagne. Hij zei het dapper te vinden dat de Fietsersbond voor het eerst in haar 35-jarig bestaan ook de eigen achterban aan durfde te spreken op gedrag. ‘Dat maakt de campagne geloofwaardig.’

Lindsay, het meisje dat op de posters van de campagnes te zien is, opende de website door als eerste de vriendelijkefietsertest op de site te maken. Met daarin vragen als: ‘Wat voor bel heb je?’ Haar antwoord, ‘een grote oranje’, stond er niet tussen, maar met de overige vragen kon ze uit de voeten. Lindsay steekt altijd haar hand uit, zelfs zo erg dat ze het in bed nog doet.

Publicist en verkeerspsycholoog Cees Wildervanck deed nog een beroep op de verantwoordelijkheid van de media. ‘Het hele jaar door zien we agressief gedrag in programma’s als Wegmisbruikers. Dan ga je bijna denken dat dat dus normaal is. De campagne van de Fietsersbond valt op omdat er niet bij geschreeuwd wordt en door het ‘beschavingsnivo’, als jullie dat geen al te gruwelijk woord vinden. Dat is onderscheidend en effectief.’

Hij maakte ook een kanttekening: ‘Verkeersgedrag staat niet los van gedrag in maatschappij. Ik weet niet of het lukt om dat vandaag te veranderen.’
Misschien in anderhalf jaar? De campagne loopt door tot in 2011.In deze periode zal de Fietsersbond steeds nieuwe middelen en acties ontwikkelen en nieuwe thema’s aansnijden. In het komende jaar begint de Fietsersbond met de thema’s: het uitparkeren en openen van autodeuren en het richting aangeven, zowel door automobilisten als door fietsers.

Op de lancering waren cameraploegen van onder meer SBS6, RTV Utrecht en RTL4 afgekomen. Bij de campagne hoort ook een tv-spotje en een paar radioflitsen. Discovery en een paar radiostations hebben toegezegd die gratis uit te zullen zenden.

Suzanne Brink, redacteur Vogelvrije Fietser

Categorieën