Vutrekje blijkt gezinsrekje

vutrekje

Vutrekje was ooit de spottende bijnaam voor een fietsendrager. Maar dat vooral vutters verzot zouden zijn op de fietsendrager, is niet waar.

‘Wij dachten ook eerst dat het vooral senioren waren. Maar uit marktonderzoek dat we hebben gedaan, blijkt dat juist gezinnen de belangrijkste doelgroep zijn’, zegt Jeroen de Quay van Spinder Bike Carriers uit Heerenveen.

Gezinnen
‘De fietsendrager past in het dagelijks leven van gezinnen. De zoon is bijvoorbeeld naar de sportclub gefietst en wordt vervolgens met de auto gehaald. Dan moet de fiets natuurlijk weer mee.’ Nederland wijkt daarmee echt af van de ons omringende landen. ‘In andere landen is het vooral leisure. Dat wil zeggen dat mensen alleen fietsen achterop de auto meenemen wanneer ze op vakantie gaan of voor een weekendje weg.’

Intuïtief
De dragers van tien jaar geleden waren groot en zwaar. En soms lastig te bevestigen. Dan kan niet tegenwoordig echt niet meer, vindt De Quay. ‘Als je snel de fiets van je zoon of dochter wilt meenemen, spelen comfort en gemak een grote rol. Consumenten vinden het gewicht heel erg belangrijk, weten we uit ons onderzoek. Een vrouw moet hem gemakkelijk kunnen tillen en hij moet simpel te bedienen zijn, intuïtief, zonder gedoe en zonder gereedschap. En hij moet na gebruik ook weer snel op te vouwen zijn. Wij leveren de drager met een tas zodat je hem op kunt bergen en wegorganiseren. Het was een hele uitdaging om een drager te ontwerpen die licht is en toch stevig. Als gewicht geen rol speelt, is het niet moeilijk om iets degelijks te ontwerpen.’

Autodesign
Wat consumenten ook belangrijk vinden, zo bleek uit het marktonderzoek, is het uiterlijk. ‘Mensen willen dat de drager qua vormgeving bij de auto past.’ Daarover is De Quay druk in overleg met autofabrikanten. Die ontdekken dat autorijders ook wel eens fietsen en beide vormen van transport willen combineren. Wellicht komen er fietsendragers van Spinder die qua vormgeving nauw aansluiten bij de stijl van het automerk.

 

Categorieën