Vutrekje blijkt gezinsrekje

vutrekje

Vutrekje was ooit de spottende bijnaam voor een fietsendrager. Maar dat vooral vutters verzot zouden zijn op de fietsendrager, is niet waar.

‘Wij dachten ook eerst dat het vooral senioren waren. Maar uit marktonderzoek dat we hebben gedaan, blijkt dat juist gezinnen de belangrijkste doelgroep zijn’, zegt Jeroen de Quay van Spinder Bike Carriers uit Heerenveen.

Gezinnen
‘De fietsendrager past in het dagelijks leven van gezinnen. De zoon is bijvoorbeeld naar de sportclub gefietst en wordt vervolgens met de auto gehaald. Dan moet de fiets natuurlijk weer mee.’ Nederland wijkt daarmee echt af van de ons omringende landen. ‘In andere landen is het vooral leisure. Dat wil zeggen dat mensen alleen fietsen achterop de auto meenemen wanneer ze op vakantie gaan of voor een weekendje weg.’

Intuïtief
De dragers van tien jaar geleden waren groot en zwaar. En soms lastig te bevestigen. Dan kan niet tegenwoordig echt niet meer, vindt De Quay. ‘Als je snel de fiets van je zoon of dochter wilt meenemen, spelen comfort en gemak een grote rol. Consumenten vinden het gewicht heel erg belangrijk, weten we uit ons onderzoek. Een vrouw moet hem gemakkelijk kunnen tillen en hij moet simpel te bedienen zijn, intuïtief, zonder gedoe en zonder gereedschap. En hij moet na gebruik ook weer snel op te vouwen zijn. Wij leveren de drager met een tas zodat je hem op kunt bergen en wegorganiseren. Het was een hele uitdaging om een drager te ontwerpen die licht is en toch stevig. Als gewicht geen rol speelt, is het niet moeilijk om iets degelijks te ontwerpen.’

Autodesign
Wat consumenten ook belangrijk vinden, zo bleek uit het marktonderzoek, is het uiterlijk. ‘Mensen willen dat de drager qua vormgeving bij de auto past.’ Daarover is De Quay druk in overleg met autofabrikanten. Die ontdekken dat autorijders ook wel eens fietsen en beide vormen van transport willen combineren. Wellicht komen er fietsendragers van Spinder die qua vormgeving nauw aansluiten bij de stijl van het automerk.

 

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Reacties

  1. Advertorial (Wikipedia):

    Een advertorial of publireportage (Belgisch-Nederlands) is een advertentie, in de vorm van een redactioneel artikel. Daardoor ontstaat er een ogenschijnlijk objectieve publicatie.

    Advertorials lijken meer nieuwswaarde te bevatten dan gewone advertenties. De redactionele opmaak suggereert dat. Maar de vormgeving mag niet identiek zijn aan die van de echte redactionele pagina’s. De uiting moet herkenbaar zijn als advertorial en daarom eisen de vak- en publieksmedia ook dat er advertorial of advertentie in de publicatie staat. De typografie doet dus denken aan die van de redactionele pagina’s, maar er moet meestal wel voor een ander lettertype en een andere kolombreedte en indeling gekozen worden. Voor plaatsing in een redactionele publicatie zal de betreffende bladredactie de advertorial eerst willen goedkeuren. Om een optimale geloofwaardigheid te bereiken, is het verstandig om een wat meer objectieve schrijfstijl te hanteren dan in advertenties gebruikelijk is. Veel bedrijfsbladen en nieuwsbrieven bestaan vrijwel alleen uit advertorials, testimonials en productnieuws. Testimonials zijn al dan niet gefingeerde interviews met klanten die verklaren waarom ze voor een bepaald merk en een bepaalde oplossing gekozen hebben en wat ze ermee doen. Wanneer die klanten uitsluitend met initialen aangeduid worden, is er waarschijnlijk sprake van gefingeerde interviews.

    Advertorials hebben veel gemeen met infomercials. Een infomercial is een commercial in een redactioneel jasje.

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid