Wel degelijk groter aandeel fiets in woon-werkverkeer

Uit een recente publicatie van het CBS blijkt dat het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer constant blijft op een kwart van alle ritten. Dat is opmerkelijk, omdat de lengte van de woon-werkrit de afgelopen jaren gestegen is. En hoe langer de rit, des te lager het aandeel fiets.

Een nadere analyse van het CBS-bestand door de Fietsersbond leert, dat de gemiddelde ritlengte van/naar het werk in de auto in 2007 10 % groter is dan in 2003. Voor dezelfde jaren is de gemiddelde rit op de fiets zelfs 13 % langer geworden. Zelfs op afstanden tussen de 5 en 10 km. vindt bijna een kwart van de woon-werkritten nog op de fiets plaats. Op de middellange afstand heeft de fiets dus weldegelijk terrein gewonnen.

Niet meegenomen door het CBS is de groei van de fiets in de ketenmobiliteit. Uit onderzoek van het Fietsberaad is gebleken dat het aantal fietsritten naar het station de laatste jaren enorm gegroeid is (in 2005 46 % meer dan in 2000). Het betreft hier voor een aanzienlijk deel woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer.

Weblinks
CBS publicatie woon-werk verkeer
Fietsberaad publicatie fietsgebruik in voor- en natransport van de trein

 

Categorieën