‘Ik heb me suf gezocht naar een goede tas’, zegt Monique Verhoef, zelfstandig dagvoorzitter en alliantiemanager, en bovendien zakelijk fietser. ‘Toen heb ik hem zelf maar ontworpen.’
‘Als zzp’er kom ik vaak op een OV-fiets’, zegt Verhoef. Ze wordt er steeds handiger in. Eén ding kon ze niet vinden. Ze heeft zich suf gezocht naar de juiste tas. ‘Er moet behoorlijk wat in kunnen. Ik heb altijd mijn hele kantoor mee. Maar een grote tas onder de snelbinders van een OV-fiets is niks. Die snelbinders zijn vaak waardeloos. Dan heb je natuurlijk afpaktassen, maar die vind ik vaak zo lelijk. Ik wil ook graag een tas met wielen, want ik wil hem niet op mijn schouder hoeven dragen, en graag een rode.’
Fietsrevolutie
De tas die ze wilde bestond domweg niet. Toen heeft ze er zelf maar een ontworpen. ‘De truc van deze trolley is dat je de tas los kan koppelen van het harde gedeelte met het handvat. Op die manier hoef je geen gaten in de tas zelf te maken om er haken aan te maken. Die losse haken kun je zo bij een fietstassenfabrikant kopen.’
Niet elke trolley is er geschikt voor. ‘Ik heb deze nu twee jaar, maar ik weet niet of hij nog twee jaar meegaat. De trolley die ik als basis heb gebruikt, wordt niet meer verkocht.
Ik hoop dat een tassenfabrikant zo’n tas kant-en-klaar op de markt brengt. Ik heb uitgezocht of ik dat zelf zou kunnen, maar dat kost te veel tijd. Ik doe liever andere dingen dan tassen produceren.’
Ze weet zeker dat er een markt voor is. ‘Er komt een fietsrevolutie aan. Steeds meer mensen gaan op de fiets naar hun werk. Dankzij de e-bike en speed pedelec kunnen ze ook grotere afstanden aan. Die fietsers hebben behoefte aan spullen waarmee ze hun laptop makkelijk kunnen vervoeren.’ Ze merkt het ook aan de reacties op haar tas. Als ze ermee op stap is, is er altijd wel iemand die vraagt hoe ze aan de tas komt.
Kokerrokken op de fiets
Ook grappig. In een interview in het AD over de tas had Verhoef gezegd dat ze als zakelijk fietser geen kokerrokken draagt omdat dat op de fiets niet gaat. Vervolgens kreeg ze een hausse aan tips van andere fietsende vrouwen. ‘Geweldig. Bijvoorbeeld, als er een split in zit, die naar voren draaien. Of de rok opstropen en er een lange jas overheen trekken. En een rokzadel kopen. Want vaak blijft er als je een jurk of rok draagt op een gewoon zadel zo’n puntvorm achter. Een zijden jurk kreukelt gek als je op een zadel hebt gezeten. Ook zo’n gouden tip: je kunt je zadel andersom zetten bij een OV-fiets.’
Eenzame fiets tegen de gevel
Fietsende werknemers worden steeds vaker in de watten gelegd met goede fietsenstallingen, fietsleaseregelingen en fietsdouches. Maar de fietsende bezoeker wordt vergeten. Voor bezoekers met de auto wordt steevast een parkeerplek geregeld. Verhoef staat er vaak alleen voor. ‘Soms zet ik mijn fiets in z’n eentje tegen een gevel en kijkt een goed verzorgde receptioniste me aan of ik gek ben.’
Als doorgewinterde zakelijke fietser heeft ze zo haar routines ontwikkeld: ‘Ik ga altijd eerst naar de wc om te kijken hoe mijn haar zit en me een beetje op te frissen. Ik heb het voordeel dat ik niet snel zweet. Ik rijd maximaal 8 kilometer op een fiets. Anders pak ik de bus en soms de auto.’
Ze heeft nog een paar tips: Een spiegeltje in de fietsenstalling voor bezoekers. En een poncho die je mee kunt geven als het regent.
Geen ideologische fietser
Waarom Monique Verhoef alles op de fiets doet? ‘Ik ben graag buiten. Het maakt mij niet uit waar ik fiets. Ik vind het leuk om in onbekende steden te fietsen. Je ziet zo veel meer. Ik heb ook niet veel met de auto. Ik heb een witte, maar sta vaak bij de verkeerde witte auto. Vooral in de stad vind ik het heel vervelend om een parkeerplaats te zoeken.’
Een ideologische fietser is ze niet. Ze snapt goed dat hoe je je verplaatst afhankelijk is van de levensfase waarin je zit. ‘Ik zeg niet: Gij zult fietsen.Toen mijn kinderen klein waren hadden we twee auto’s. Ik ben voor mobiliteitsgeluk. Iedereen moet op de manier die bij hem past op de plek kunnen komen waar hij moet zijn.’
‘Ik wil mijn kinderen wel meegeven dat mobiliteit geld kost. Met mijn oudste heb ik daar over moeten steggelen. Bij ons stopt de tram voor de deur en als het regent zeg ik: Prima, pak de tram. Maar als het droog is, dan moet je het wel zelf betalen.
Ik wil dat ze de fiets als normaal zien. En van die norm kun je dan altijd weer afwijken.’
Monique Verhoef
- Zelfstandig dagvoorzitter, alliantiemanager en gespreksleider met als specialiteit: mobiliteit
- Medeoprichter van W(heels), een netwerk van vrouwelijke mobiliteitsexperts. (W)heels maakt vrouwen vindbaar voor wie diversiteit belangrijk vindt, en wie vindt dat niet?
- Ontwerper van een tas als mobiel kantoor die er goed uitziet en met haken op een OV-fiets meegenomen kan worden.
- www.move-advies.nl
Een lijst met medewerkers
-
Suzanne Brink
Hoofdredacteur Crossmedia
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!