Zorgen over bedrijfsfietsregeling

Op maandag 2 november begon de Tweede Kamer met de bespreking van het belastingplan. Daarbij kwam ook de bedrijfsfietsregeling aan de orde. BOVAG, RAI Vereniging, Fietsersbond, en ANWB maken zich grote zorgen over de toekomst van de bedrijfsfiets. Middels het Belastingplan 2010 heeft het kabinet voorgesteld om de bedrijfsfietsenregeling per 2011 te laten opgaan in een werkkostenregeling. De werkkostenregeling zoals nu wordt voorgesteld zal leiden tot een daling van het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer. Dit heeft negatieve gevolgen voor het milieu, de gezondheid, en de bereikbaarheid in ons land.

In een brief aan de Kamerleden pleiten de vier organisaties voor een oplossing waarin de vergoede of verstrekte fiets op nihil gewaardeerd wordt, indien deze aan nog nader te bepalen voorwaarden voldoet. Temeer omdat in de meeste gevallen de werknemer voor deze arbeidsvoorwaarde belastbaar loon inlevert en hiermee dus feitelijk zelf voor de fiets betaalt. Deze nader te bepalen voorwaarden zouden een verruiming moeten betekenen van de huidige voorwaarden voor de bedrijfsfietsenregeling waardoor ook de elektrische fiets (en andere duurdere fietsen) binnen het bereik van de fiscale mogelijkheden valt. De positieve maatschappelijke effecten die uitgaan van de fietsregeling blijven op deze wijze ongemoeid en hoeven niet door sociale partners afgewogen te worden tegen andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Hier zijn zowel werkgevers, werknemers, de fietsbranche, het milieu, en de bereikbaarheid in ons land bij gebaat.

De brief die de Fietsersbond samen met ANWB, BOVAG en Rai Vereniging aan de Kamerleden stuurde voor behoud en verbetering van de bestaande regeling kan hier worden gedownload.

Categorieën