Nachttreinen komen terug
Goed nieuws: de nachttreinen waren zo goed als verdwenen, maar komen terug! Helaas is het aantal lig- en slaaprijtuigen nog beperkt. Vanaf Nederland kan de fiets mee in de nachttreinen naar Zwitserland en van Brussel via Amsterdam naar Berlijn. Voor bijvoorbeeld Wenen kun je overstappen in Hannover. Helaas zijn in deze nachttrein maar drie fietsplaatsen. In Frankrijk rijden weer nachttreinen met fietsplaatsen naar het zuiden van het land.
Intercity's naar Brussel en Berlijn
In de Intercity naar Brussel en de intercity naar Berlijn mogen wel fietsen worden meegenomen. Daarvoor heb je een internationaal fietsticket nodig à € 12,- per enkele reis. Voor de Intercity Berlijn geldt daarnaast een verplichte reservering à € 4,-. In de maanden juli en augustus geldt die reservering ook voor de Intercity naar Brussel. Kijk voor informatie over reserveringen op de website van NS Internationaal.
Voor de rest ben je over de grens afhankelijk van regionale treinen. Belangrijke verbindingen naar Duitsland zijn van Arnhem en Venlo naar Düsseldorf. Fietstickets koop je in automaten op de grensstations. In Düsseldorf heb je goede aansluitingen, zo ook op veel nieuwe ICE’s met fietsplaatsen.
Help ons om je fiets in de trein te krijgen!
De Fietsersbond strijdt voor betere fietsvoorzieningen in (inter)nationale treinen. Help je mee?
Word lid!België
Als je naar België wilt met de fiets in de trein, kun je behalve de Intercity naar Brussel ook gebruik maken van stoptreinen met fietsplaatsen van Roosendaal naar Antwerpen en van Maastricht naar Luik (station Liège Guilemins). Op dit laatste station heb je aansluiting naar de Ardennen en Luxemburg.
In België mag de fiets mee in alle binnenlandse treinen. Je hebt hier wel een fietsticket nodig. Spreek voor het instappen de treinbegeleider aan. Deze zal zeggen of er nog fietsplekken beschikbaar zijn en waar je je fiets kan plaatsen.
In België is de ruimte voor fietsen in oudere treinen beperkt. De treinbegeleider kan de deur naar het fietsenhok openen. Gelukkig komen er steeds meer nieuwe treinen en langzamerhand worden ook in de bestaande vloot meer fietsplaatsen gecreëerd.
Nieuw is de reisplanner BikeOnTrain. Deze reisplanner helpt je de beste route kiezen om met je fiets in de trein te reizen.
Duitsland
Duitsland kent regionale treinen (Nahverkehr) en langeafstandstreinen (Fernverkehr). In het Nahverkehr zijn tal van vervoerders. In deze treinen is vaak veel ruimte voor fietsen. Reserveren is niet mogelijk en tarieven voor het meenemen van de fiets verschillen per regio.
Op de lijnen van het Fernverkehr rijden de IC, de EC en de snelle ICE. Tot voor kort was fietsvervoer in de ICE onmogelijk, maar in de nieuwe ICE4 zijn fietsplaatsen. Ook andere ICE’s worden aangepast. Voor het Fernverkehr is een reservering voor de fiets verplicht, of dringend aanbevolen. Diverse EC’s met fietsplaatsen rijden door tot in Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Tsjechië en Polen.
Vink in de reisplanner van de Deutsche Bahn (DB) de optie ‘aansluitingen met beschikbare plaatsen voor fietsen tonen’ aan.
Frankrijk
Zolang de fiets nog niet mee kan in de Thalys, is naar Frankrijk met een fiets in de trein lastig te bereiken. Je bent afhankelijk van regionale treinen en dit betekent veel overstappen. Hierbij moet je ook regelmatig naar een ander perron zonder lift. Binnen Frankrijk is het reizen met een fiets dus wel mogelijk.
Frankrijk kent regionale treinen (TER), de Intercités en de TGV. In de TER-treinen kan de fiets gratis en zonder reservering mee. Wel moet er een fietsplaats beschikbaar zijn in de trein. Op piekdagen op sommige treinen naar de kust is de fiets meenemen niet altijd mogelijk. In de TER-treinen komt steeds meer ruimte voor de fiets en instappen wordt gemakkelijker.
In de Intercités kan een beperkt aantal fietsen mee. Reserveren is verplicht en kost € 10,-. Of de fiets mee kan in de TGV is afhankelijk van het materiaal dat wordt ingezet. De fiets kan bijvoorbeeld niet mee in de TGV’s tussen Parijs en Rijsel (Lille), maar langzamerhand gelukkig wel steeds vaker van Parijs richting Avignon. Ook hier is het aantal fietsplaatsen beperkt. Reserveren is verplicht en kost € 10,-. Als je je fiets kunt demonteren (stuur draaien, wielen en zadel eraf) en in een hoes kunt plaatsen, dan kan deze in het grote bagagerek van alle TGV’s geplaatst worden. Het meenemen van de fiets als handbagage is gratis. Maar helaas zal dit niet voor alle fietsers een oplossing zijn. Zo is voor een vakantiefiets met bagagedragers deze demontage een stuk lastiger.
Kijk voor meer informatie en richtlijnen op de site van France Vélo Tourisme.
Overige landen

In veel hogesnelheidstreinen (HSL), zoals in Spanje en Italië, is het niet mogelijk om fietsen mee te nemen. Oostenrijk is met de RailJet een gunstige uitzondering.
Over het algemeen mag de fiets wel mee in regionale treinen en bijvoorbeeld in Italië in de Intercity (geen HSL). In Zwitserland mag de fiets mee in alle binnenlandse treinen. Regels en prijzen verschillen per land.
Plannen, reserveren en meer tips
- Op de website Fiets Mee vind je meer tips over het meenemen van de fiets in de trein in het buitenland. Ook kun je hier een reisaanvraag doen.
- Reizigersvereniging ROVER heeft een uitgebreide lijst met tips over het reizen met fiets en trein naar diverse Europese landen.
- Op de site van NS International kun je treintickets naar het buitenland reserveren. Voor sommige treinen is het noodzakelijk om van tevoren een reservering te maken of kaartje te kopen om de fiets mee te mogen nemen. Een fietsticket naar België en Luxemburg kan online gekocht worden, maar voor andere bestemmingen kun je terecht bij de NS International-balie of bellen met NS International Service Center via 030 – 23 00 023.
- Voor veel Europese landen kun je de reisplanner van de Deutsche Bahn gebruiken, met uitzondering van België, Frankrijk en Spanje.
- Tip: zorg dat je op tijd reserveert in drukke periodes!