Fietslogo op treinraam

Fiets mee in treinen naar het buitenland

De Fietsersbond vindt dat je in elke trein die naar het buitenland gaat je fiets moet kunnen meenemen. Helaas is dat in Nederland niet altijd het geval. In de Thalys naar Frankrijk en de ICE’s richting Duitsland mogen geen fietsen worden meegenomen. De Fietsersbond blijft opkomen voor het mogelijk maken van fietsvervoer in deze hogesnelheidstreinen.

Intercity's naar Brussel en Berlijn

In de Intercity Brussel en de intercity naar Berlijn mogen wel fietsen worden meegenomen. Daarvoor heb je een internationaal fietsticket nodig à € 12 per enkele reis. Voor de Intercity Berlijn geldt daarnaast een verplichte reservering à € 3.

Nachttreinen verdwenen

City Night Line (onderdeel van Deutsche Bahn) is gestopt met de nachttreinen naar Praag, Warschau en Kopenhagen. In de nachttrein konden negen fietsers mee. De nachttreinen naar Praag en Warschau vertrekken nog wel uit Oberhausen, met de fiets zo’n 60 kilometer vanaf station Venlo.

Fietsen in de TGV

In veel Franse TGV’s mogen fietsen mee. Je moet wel reserveren. Op de perrons staan heel duidelijke elektronische borden die aangeven waar je in moet stappen met je fiets. En vrijwel alle stations hebben liften. In de lokale treinen mag de fiets gratis mee. De tocht van Nederland naar Parijs is erg populair. Vervolgens pak je in Parijs de trein naar Lille en kun je via Antwerpen naar Nederland reizen. Lille is een onderschat station; van daaruit kun je binnen een dag elk station in Frankrijk bereiken. Wie naar de Middellandse Zee wil, kan ook de City Night Line naar Basel nemen en daar overstappen op de TGV naar Marseille.

Britrail-pas in Nederland kopen

De treinverbindingen in Groot Brittanië zijn goed en snel. Zelfs vanuit Dublin kun je in één dag naar Nederland reizen: met de ferry naar Holyhead, de trein naar Londen, dan met de Eurostar door de tunnel naar Brussel. Zo rond elf uur ’s avonds ben je dan in Nederland. De Britse treinen hebben wel één groot nadeel: treinkaartjes zijn duur. Maar de Britrail-pas is ideaal voor fietsers. Voor 139 euro mag je in een maand twee dagen reizen. Ideaal voor het begin en het eind van je fietsvakantie. Let op: deze pas is wel in Nederland, maar niet in Groot-Brittannië te koop.

Hogesnelheidslijnen en de fiets

De Deutsche Bahn (DB) en de Spaanse RENFE willen geen fietsen in de hogesnelheidstreinen. DB zegt dat in- en uitstappen te veel tijd kost. Op het traject München-Parijs rijdt een ICE-trein (hogesnelheidstrein) waarin fietsen niet meemogen. Op hetzelfde traject rijdt ook een Franse TGV en daarin mogen wél fietsen mee.
In de Thalys (ook een TGV-trein) mogen fietsen alleen mee in een hoes en met een gedemonteerd voorwiel. Thalys laat weten dat het daar bij blijft. Een fietscompartiment zoals in de Franse TGV ziet Thalys niet zitten.
Ook in de Eurostar van Brussel naar Londen mogen fietsen mee. In een speciale fietszak kost dat € 15, wil je je fiets zonder zak meenemen, dan kost dat je € 30. Let op: Je fiets gaat niet altijd mee met jouw eigen trein. Eurostar garandeert vervoer binnen 24 uur, waarna je je fiets op kunt halen op station St. Pancras International in Londen.

Meer tips

Bij de Treinreiswinkel weten ze erg veel van fietsen in de rein meenemen naar het buitenland. Reizigersvereniging ROVER heeft een uitgebreide lijst met tips over het reizen met fiets en trein naar diverse Europese landen. Op Fietswegen.nl van fietsreiziger Bert Sitters is ook veel informatie te vinden over fiets en trein in Europa.

Samen fietsen we beter!

Word lid