Onderzoek: 13 doden en 600 ernstige ongevallen minder per jaar
Een landelijke maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom kan jaarlijks minstens 13 verkeersdoden en 600 ernstige verkeersongevallen voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Decisio, in opdracht van de Fietsersbond.
Het onderzoek richt zich op straten binnen de bebouwde kom waar geen vrijliggend fietspad is – dus waar auto’s en fietsers samen de weg gebruiken. Op andere wegen binnen de kom blijft de maximumsnelheid in dit onderzoek 50 kilometer per uur.

Grote winst voor veiligheid en leefbaarheid
Als 30 km/u de norm wordt op wegen binnen de bebouwde kom waar geen vrijliggend fietspad is, levert dat de samenleving jaarlijks minimaal 520 miljoen euro op. De belangrijkste reden: minder ernstige verkeersongelukken. De kans op een dodelijk ongeval daalt sterk als auto’s minder hard rijden. Ook raken er elk jaar honderden mensen minder ernstig gewond.
Daarnaast zorgt een lagere snelheid voor een prettiger en gezondere leefomgeving. Langzamer verkeer betekent minder uitstoot van CO₂, schonere lucht en minder geluidsoverlast. Bewoners ervaren hun straat als veiliger en rustiger. Dat maakt het aantrekkelijker om te lopen of te fietsen – en zo ontstaat een verschuiving van autogebruik naar actieve mobiliteit (de zogeheten ‘modal shift’).

Kleine aanpassing, groot effect
De onderzoekers baseerden zich op praktijkervaringen uit andere Europese steden, waaronder Amsterdam. In de studie is gekeken naar het instellen van 30 km/u op wegen waar fietsers en automobilisten dezelfde rijbaan gebruiken. Op andere wegen binnen de bebouwde kom blijft 50 km/u de standaard.
Het aanpassen van verkeersborden en het zorgen voor handhaving is vaak al genoeg om effect te zien. Maar als straten ook worden ingericht op lagere snelheid – bijvoorbeeld met verkeersdrempels, versmallingen of verhoogde kruisingen – nemen de positieve effecten nog verder toe. Ook kunnen sommige verkeerslichten vervallen, wat zorgt voor een vloeiender verkeersstroom.
Zo ontstaat een straat die uitnodigt tot veiliger gedrag, rustiger verkeer en meer ruimte voor lopen, fietsen en groen. Dat maakt steden en dorpen niet alleen verkeersveiliger, maar ook aangenamer om in te wonen.
Lees het volledige onderzoek
Wil je precies weten hoe de berekeningen zijn gemaakt en welke scenario’s zijn doorgerekend? Download dan het volledige rapport van bureau Decisio.
Luister BNR Mobility terug
Ross Goorden, beleidsadviseur Ruimte en Mobiliteit bij de Fietsersbond, vertelde in BNR Mobility meer over het onderzoek. Luister de aflevering hier terug.
-
Dossier 30 km/u
De Fietsersbond zet zich in voor 30 km per uur als norm: voor veiligere straten, meer fietsgemak en minder verkeersslachtoffers.