Direct naar inhoud

Fietsenberging in de voortuin. Heb je een vergunning nodig?

In steeds meer voortuintjes verrijzen fietsenbergingen. Mag je gewoon bouwen wat je wilt? ‘De ene gemeente gedoogt meer. En de andere treedt op, vaak na klachten van omwonenden.’

Veel mensen bouwen gewoon lekker een schuurtje in de tuin en denken geen seconde na over een vergunning. Vaak gaat dat goed. Maar als een straatgenoot klaagt, kan het zijn dat je fietsenberging moet wijken. De ervaring van Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis is dat een bescheiden fietsenberging zonder stahoogte eerder zonder problemen blijft staan dan serieuze bouwwerken.
‘Als een fietsenberging aan het oog is onttrokken door een heg, planten of heesters, en als de berging in bedekte kleuren is geschilderd, dan is de kans op klachten van omwonenden en optreden van de gemeente kleiner en de kans op gedogen groter.’ Maar goed, wie zeker geen gedoe wil, doet er goed aan even contact met de gemeente op te nemen. 

Fietsenberging en het Besluit Omgevingsrecht

Eerst maar even de regels. Wie iets wil bouwen, krijgt met de regels van het Besluit Omgevingsrecht (BOR) te maken. In je achtertuin mag van alles zonder vergunning. In de voortuin veel minder. Het moet bij bescheiden bouwwerkjes blijven. Uit het BOR blijkt dat een vergunning niet nodig is als je je netjes aan de volgende regels houdt: ‘a. niet hoger dan 1 m, en b. de oppervlakte niet meer dan 2 m2.’ Kortom, als je een hondenhok in de voortuin wilt, mag dat. Een beetje fietsenberging, zelfs voor maar twee fietsen, is meer dan 2 vierkante meter en hoger dan 1 meter. De list van veel voortuinbouwers is een gat graven. Een verzonken schuurtje komt dan niet boven de 1-metergrens.

Klachten van de buren over je fietsenschuurtje

Maar als het allemaal wat groter wordt heb je dus een omgevingsvergunning nodig. Maar veel gemeenten gaan hier wat soepeler mee om, zeker als het een bescheiden laag schuurtje is. Sommige hebben bijvoorbeeld een ‘lichte procedure’ die toetst op een beperkt aantal vereisten en die ‘binnen enkele weken’ afgerond is, zoals in Den Haag. Delft vraagt geen vergunning als er rekening gehouden is met een aantal eisen, zoals een hoogte niet meer dan 1,5 meter en niet meer dan 5 vierkante meter. Je moet je bouwwerk wel bij de gemeente melden.
De regels verschillen dus per gemeente. Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis mailt: ‘In de ene gemeente is het bouwen van een fietsenberging wel vergunningsplichtig, in de andere niet. Ook de handhaving door de gemeente verschilt. De ene gemeente gedoogt meer. En de andere treedt op, vaak na klachten van omwonenden.’

Hester Eisses in Dordrecht heeft al jaren een fietsenberging in de voortuin.
‘Dit is de tweede generatie. We hebben drie kinderen en veel fietsen. We hebben achterom ook wel een schuurtje, maar dan moet je door de poort en moet je sleutels hebben. Dus we bedachten dat de voortuin gemakkelijk was. Onze stadsfietsen wilden we aan de voorkant.
Mijn man had er meteen ideeën bij. We hebben een stukje uitgegraven en een afdakje met een golfplaten dak gemaakt. Dat hebben we een jaar of tien gehad. Die golfplaat was niet heel mooi en er bleef ook wel rotzooi op liggen. We hebben een keer een anoniem briefje in de bus gehad: dat het geen gezicht was en dat we er wat aan moesten doen; anders wilde hij of zij wel meebetalen als we er geen geld voor hadden. Helaas anoniem.’
‘Op de dag van de troonwisseling in 2013 is er in een van onze fietstassen fikkie gestookt. Gelukkig waren de buurjongens er snel bij met een emmer water. Maar het dak was wel aangetast. Dus toen hebben we in 2014 een nieuwe laten maken, dit keer met een mooi sedumdak.’
De berging is deels ingegraven. ‘Dat is vooral om het zicht er niet op te hebben. Nu hebben we zicht op straat en we zien het groen van het sedumdak.’ Eisses heeft navolging gekregen. ‘Ja, onze directe buren hier tegenover en verderop in de straat.’
Heb je nog tips? ‘Ja, ik zou zeggen vraag eens de buren. Misschien kun je wel een gezamenlijke actie bedenken en kun je samen een hovenier inschakelen. Ik heb trouwens gezien dat je tegenwoordig kant-en-klare sedumdaken kunt kopen bij Intratuin.’

Zelf een fietsenberging timmeren of Blokhut.com?

De volgende vraag is: ga je het zelf doen? Of schakel je een hovenier of timmerbedrijf in?
Er zijn bedrijven die kant-en-klare bergingen aanbieden, zoals Elvi, het bedrijf achter Blokhut.com. Ze verkopen al twintig jaar dergelijke bergingen, vertelt Elise Vink van Elvi. ‘Voor veel mensen in steden die geen schuur hebben is dit een oplossing.’ Vink adviseert wel altijd even om aan de gemeente te vragen hoe het zit met de vergunning. ‘De meeste gemeenten vinden een hoogte van 1,30 meter okay, en als je dan een deel ingraaft, dan komt het goed.’ Vink heeft bergingen in allerlei formaten en zelfs speciale ligfiets-, bakfiets- en elektrische-fietsstallingen (die laatste zijn iets hoger). Als je een keuze moet maken, dan is het handigste om de fietsen die je in de berging wilt hebben op straat te zetten en dan te meten welke oppervlakte je nodig hebt. ‘Dan heb je de maat voor de binnenruimte van de berging.’

Fietsenberging met vegetatiedakje

De wat prijziger oplossing is een hovenier inschakelen. Hoveniersbedrijven hebben op hun sites prachtige voorbeelden. Zoals Lensen Hoveniers uit Oosterbeek. Joost Lensen: ‘Het vegetatiedakje is echt populair. Het is ook mooi, een stukje natuur. In de voortuin wil je geen hele bouwwerken. Half ingegraven, met een groen dakje, valt een fietsenberging niet op. Een vegetatiedakje heeft een beetje zon nodig. Helemaal in de schaduw zou ik niet aanraden. Als er te weinig zon komt, neemt het onkruid het over. Je moet een goede afvoer hebben; wij leggen er altijd een grindrand omheen. En je kunt ook de zijkanten groen maken met klimop. Dan krijg je een mooi groen bouwwerkje.’
Ook Lensen weet: ‘Eigenlijk mag je niet hoger dan 1 meter bouwen, maar de meeste gemeenten vinden 1,20 of 1,30 meestal goed.’ Ook hij raadt uitgraven aan. Nog meer tips? ‘Het is belangrijk dat je de fietsen ook ergens aan kunt vastzetten.’

Hanneke Blok uit Rotterdam heeft ook al heel lang een schuurtje in de voortuin. ‘Er was geen goede plek voor de fietsen in de achtertuin en geen geschikte achterom. Daarom hebben we op het plaatsje in de voortuin een fietsschuurtje gebouwd. De eerste hebben we besteld bij de fabrikant en werd gebracht als bouwpakket. Na een jaar of tien werd dat wat slecht. Toen hebben we een nieuwe besteld, nu bij een bouwmarkt. De klep gaat met een gasveer open. Het slot dat er op zat was niet al te best, dus dat hebben we vervangen.’  

Tips? ‘Zorg voor een mooie vlakke ondergrond met tegels. En bevestig het schuurtje aan de tegels, zodat het niet kan wegwaaien. Verder zeg ik: gewoon doen. Gewoon bestellen. Het is niet heel moeilijk; ik kon het ook! Onze poes was er ook altijd heel blij mee. Die zat er bovenop en had mooi uitzicht over de tuin.’