fietsenmaker_header

Onderzoek: Hoe bevalt de OV-fiets?

De Fietsersbond heeft vier maal de ervaringen van klanten onderzocht met het nieuwe OV-fietssysteem.

Het eerste onderzoek was in 2003. Gebruikers van de de OV-fiets bleken tevreden te zijn over deze snelle en makkelijke manier om een fiets te huren bij stations. De gebruikers waren zo tevreden, dat 15 procent van de ondervraagde klanten hun auto laat staan en in plaats daarvan met de trein en de OV-fiets gaat. Ook reizen mensen meer door de OV-fiets: een OV-fietsreiziger maakt per jaar 4,5 treinreizen meer. Reizigers gebruiken de OV-fiets vooral voor zakelijk verkeer en bezoek aan vrienden.

Download Klantenonderzoek ‘Hoe bevalt de OV-fiets’ 2003 (pdf)

De Fietsersbond heeft in 2005 wederom onderzoek gedaan naar de gebruikers van de OV-fiets. Dankzij de OV-fiets reist nu 35% van de pashouders vaker met de trein en laat 12% de auto soms of regelmatig staan. Dat zijn enkele uitkomsten van het representatief onderzoek onder 4300 pashouders van de OV-fiets. De gebruiksvriendelijke en goedkope OV-fiets is binnen drie jaar uitgegroeid tot een succesvolle oplossing voor aansluitend vervoer na een treinrit.

Download Klantenonderzoek 2 ‘Hoe bevalt de OV-fiets’ 2005 (pdf)

In 2009/2010 volgde het derde onderzoek. Hieruit bleek dat de klant van OV-fiets een tevreden klant is, die vooral kiest voor de snelheid en het gemak van dit systeem. Meer dan de helft van de klanten geeft aan vaker met de trein te reizen dankzij de OV-fiets en meer dan 15% van de klanten maakt minder gebruik van de auto. Zowel het klantenbestand van OV-fiets als het aantal ritten dat met de OV-fiets gemaakt wordt, is tussen 2007 en 2009 meer dan verdubbeld.

Lees meer over dit onderzoek.

Het vierde onderzoek werd gepubliceerd in 2011. De beschikbaarheid van de OV-fiets scoort nog steeds het laagst, ook al is het iets verbeterd. Ruim 20% van de gebruikers geeft aan wel eens mis te grijpen. Gebruikers willen meer fietsen of kunnen reserveren. Ook een app voor smartphones staat op het verlanglijstje van de OV-fietsers.

Naar het onderzoek 2011.