fietsenmaker_header

Wettelijke regels voor vrachtwagens

Gevaarlijke vrachtwagen 

 

 

 

Spiegels en camera’s
Elke grote vrachtwagen is voorzien van drie verplichte spiegels (EU Directive 71/127/EEG, Rear-view Mirrors). Daarmee ziet een chauffeur maar een zeer beperkt deel rondom de vrachtwagen. Sinds 1 januari 2003 is een extra spiegel of camera verplicht voor alle vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton met een Nederlands kenteken. Hiermee wordt de dode hoek kleiner. De verplichting betekent dat een vrachtauto zonder dodehoekspiegel of -camera vanaf 1 januari 2003 bij de APK wordt afgekeurd. Bedrijven krijgen een boete van 252 euro als bij politiecontrole blijkt dat zij een vrachtwagen hebben zonder dode hoekspiegel.

Sinds 1 januari 2003 hebben wegbeheerders de mogelijkheid om weggedeeltes af te sluiten voor vrachtauto’s zonder een dodehoekspiegel. Hiervoor is een speciaal verkeersbord ontwikkeld. Met dit bord worden ook buitenlandse vrachtwagens verplicht een dode hoekspiegel te plaatsen. Anders mogen zij geen gebruik maken van dat weggedeelte.

De Europese Commissie heeft begin januari 2002 een voorstel gepresenteerd voor aanpassing van de Europese regelgeving voor de zichtvelden van nieuwe vrachtwagens. Dit EU-voorstel gaat verder dan de Nederlandse wetgeving. Het voorstel moet nog door het EU-parlement en door de Raad van transportministers goedgekeurd worden. De invoeringsdatum is nog onbekend, dat hangt af van het moment van goedkeuring door het Europese parlement.

Inhoud richtlijn:

  1. Voor het zicht vóór de truck moet een zogenaamde frontspiegel worden aangebracht.
  2. Het gebied vóór de truck mag tevens in beeld worden gebracht met behulp van een camera/monitor systeem.
  3. Voor het zicht aan de rechterzijkant van de truck moet een spiegel met een grotere bolling aangebracht worden.
  4. Voor personen- en bestelauto’s wordt in het voorstel een rechter buitenspiegel voorgeschreven, met een ‘a-sferische werking’

Binnen 9 maanden na aanname door het EU-parlement moeten de lidstaten hun wetgeving aanpassen en daarover de EU-commissie informeren.

Voor vrachtwagens die nu al rondrijden, is de verplichting dus niet geldig. De Europese Commissie heeft begin 2002 toegezegd een voorstel te ontwikkelen voor een nieuwe Europese richtlijn voor een beter zichtveld voor bestaande vrachtwagens. Dit voorstel wordt gemaakt door DG Transport en Energie.

Zijafscherming

  • Open zijafscherming (latten tussen de wielen) is verplicht voor vrachtwagens die sinds 1 januari 1998 geproduceerd zijn. Vrachtwagens van vóór 1998 hebben geen enkele vorm van zijafscherming.
  • Dichte zijafscherming (zijplaten tussen de wielen) is voor geen enkele vrachtwagen verplicht. Slechts 8 procent van de vrachtwagens heeft het vrijwillig aangebracht.

open en dichte zijafscherming

De regelgeving over zijafscherming is gebaseerd op EU Directive 89/297/EEG, Side Protection. Nederland heeft per 1 januari 1998 de mogelijkheid benut om de open zijafscherming verplicht te stellen. Dit was al vanaf mei 1991 mogelijk. Minister Netelenbos overweegt om open zijafscherming voor oudere vrachtwagens (geproduceerd vanaf mei 1991) ook te verplichten (antwoord op kamervragen, 14 mei 2001)