Direct naar inhoud

Test zitfietsen

Testkees heeft samen met een aantal fietsdocenten 6 zitfietsen getest. Zitfietsen zijn driewielfietsen waar je op een stoel zit. Hieronder staan de bevindingen van de zes fietsen.

Getest: Van Raam Easy Rider, Hase Lepus, Nijland Singly-E, Huka Cortes, Van Raam Easy Sport en Tomcat Silver Bullet

Best getest: Van Raam Easy Rider

€ 7100 (prijs van de standaarduitvoering met 8 versnellingsnaaf)

De Easy Rider valt vooral op door het zeer goede zitcomfort, het zeer goede stabiele rijgedrag en de prettige en krachtige ondersteuning met veel extra mogelijkheden zoals achteruitrijhulp, wegrijhulp en de mogelijkheid om een gashendel te monteren.

Grootste plus is het lekkere stoeltje. Dat ondersteunt je onderrug erg goed, waardoor je bij hobbels en bochten zeer goed in de stoel blijft zitten. Daarnaast is het goed af te stellen.

Comfort: vergeleken met de Hase Lepus voel je op een Van Raam Easy Rider oneffenheden als drempels en losliggende stenen duidelijker. Dat komt doordat de wielen dichter bij elkaar staan en de vering van de achterwielen gekoppeld is.

Ondersteuning: De Van Raam heeft een losse motor met rotatiesensor bij de achteras. De motor geeft onder alle omstandigheden goede ondersteuning. Daarnaast heeft de fiets een achteruit, een krachtige wegrijhulp en kun je, als het trappen niet meer gaat, ook een gashendel laten monteren.

Rijgedrag: De fiets stuurt zeer licht en rijdt erg stabiel. Je kunt moeiteloos met 1 hand sturen.

Afmetingen: Met een breedte van 76cm kan die door de meeste deuren. Hij is wel vrij lang met  215cm en zwaar met 60kg.  De draaicirkel is ook vrij groot.

Voordelen

  • Zeer goed rij- en stuurgedrag
  • Zeer goed zitje met veel steun in de onderrug
  • Goede ondersteuning met extra mogelijkheden (wegrijhulp, achteruit, gashendel)
  • Comfortabele zithouding
  • Goede remmen
  • goede kettingafscherming

Nadelen

  • Zeer zwaar
  • Vrij lang met een grote draaicirkel

Best getest: Hase Lepus

€ 9282 (prijs is met 9% btw. zoals getest met Shimano stepsmotor en Di2 versnellingsnaaf)

Hase Lepus

De Hase Lepus valt vooral op door het comfort dankzij de onafhankelijk verende achterwielen en de brede wielbasis. Daarnaast stuurt en rijdt die zeer goed.  Het is wel een fiets waarbij je zelf nog redelijk fit voor moet zijn door de relatief lage beenkrachtversterking van de motor en de hoog geplaatste trapas.

Grootste plus van de Lepus is het hoge comfort dankzij de onafhankelijk verende achterwielen en de brede wielbasis van 90cm. Daarnaast is het zitje van gaasdoek comfortabel.

Rijgedrag: De fiets stuurt makkelijk en rijdt erg stabiel.

Ondersteuning: De fiets is voorzien van de Shimano Steps6100 middenmotor met krachtsensor. Die geefteen prima ondersteuning. Nadeel is dat de beenkrachtversterking maar 230% is. Dat betekent dat je zelf nog redelijk moet mee trappen om voldoende ondersteuning te krijgen.

Zithouding: De trapas zit vrij hoog. Op zich goed om zelf lekker mee te trappen. Je benen op de pedalen houden is daardoor vrij lastig. Dat is wel op te vangen met haksteunen of klikpedalen

Afmetingen: De brede wielbasis van 90cm maakt dat de fiets lang niet door alle deuren kan. Met een gewicht van 33kg is die wel erg licht. De fiets kun je daardoor nog redelijk makkelijk de trein in tillen.

Voordelen

  • Zeer comfortabel door de goede vering en brede wielbasis
  • Zeer goed stuur en rijgedrag
  • Goede ondersteuning
  • Met de elektroninsche schakeling kun je zeer makkelijk terugschakelen
  • Zeer licht voor een zitfiets
  • Comfortabel stoeltje
  • Goede remmen

Nadelen

  • Te breed voor de meeste deuren
  • Vrij hoge trapas t.o.v. het zitje
  • Geen ingepakte ketting bij het kettingblad
  • Beenkrachtversterking is vrij laag
  • Geen extra opties zoals gashendel en achteruit mogelijk

Beste deal: Nijland Singly-E

€ 6236 (de fiets wordt ook verkocht als Lintech Singly-E)

De Singly-E valt vooral op door zijn lage instap, makkelijk te verstellen stuur, korte lengte, scherpe draaicirkel en mooi ingepakte ketting. Het is echt een fiets om ook binnen te gebruiken. Daarnaast is die scherp geprijsd.

Grootste plus van de Singly is de afmeting: De Singly heeft een wielbasis van maar 74cm en een draaicirkel van maar 290cm. Dat maakt dat de fiets makkelijk binnen te gebruiken is bijvoorbeeld in een winkel. Daarnaast is die met 42kg ook niet erg zwaar.

Zitcomfort: Het stoeltje beviel matig. Een aantal testers voelde het metalen frame in hun rug en een testers klaagde dat de rand voelbaar was bij het trappen. Het stuur is wel zeer goed te stellen. Niet alleen in lengte zoals bij de andere fietsen maar ook in de hoek. De instap is ook erg laag. de stoel biedt ook weinig steun voor het opvangen van dwarskrachten.

Rijgedrag: De fiets reed prima stabiel en stuurde goed.

Ondersteuning: De fiets heeft een eenvoudige voorwielondersteuning. Die kan slippen bij glad wegdek. Maar tijdens de test voldeed die goed. De wegrijhulp was ook voldoende krachtig.

Voordelen

  • Kleine draaicirkel
  • Smal
  • Lage instap
  • Stuur goed in te stellen
  • Ketting goed ingepakt
  • Lage instap
  • Scherp geprijsd

Nadelen

  • Stoel niet comfortabel
  • Wat eenvoudig afgemonteerd
  • Voorwielmotor kan bij gladheid wegslippen

Huka Cortes

€ 5882 (standaard uitvoering met Bafang middenmotor)

Prima rijdende zitfiets met goede ondersteuning van de Bafang middenmotor. Qua rijgedrag en zitcomfort net wat minder dan de Van Raam Easu Rider maar wel veel goedkoper.

Rijgedrag: De fiets stuurt en rijdt prima.

Zitcomfort: Het zitje is comfortabel. Maar jammer dat die gen steun biedt in zijwaartse richting. De Cortes is echter ook leverbaar met een zitje met steun aan de zijkant.

Ondersteuning: De fiets heeft de standaardondersteunig van de Bafang M400 middenmotor met krachtsensor. die voldoet goed maar je moet zelf wel voldoende meetrappen om de volle ondersteuning te krijgen. De loophulp is niet krachtig genoeg voor een helling. De fiets is ook leverbaar met Steps middenmotor.

Afmetingen: De fiets is heeft een breedte van 77cm. Voldoende voor de meeste deuren. De draaicirkel is gemiddeld. Groter dan die van de Singly maar kleiner dan die van de Easy Rider.

Voordelen

  • Goede natuurlijkeondersteuning
  • Goed rij en stuurgedrag (maar wel net wat minder dan de Easy Rider)
  • comfortabel zitje

Nadelen

  • Open draaiende ketting
  • Geen steun van het zitje voor de dwarskrachten (maar inmiddels wel leverbaar met een zitje met steun)
  • Loophulp niet zo sterk

Tomcat Silver Bullet deelbaar elektrisch

€ 7250

Het unieke aan de Silver Bullet is dat de fiets deelbaar is. Je kan makkelijk het stoeltje verwijderen en vervolgens  het frame in tweeën delen. Daarmee kan de fiets makkelijk in de auto mee. De fiets rijdt verder prima al ging het sturen soms wel wat zwaar.

De Bullet is ook een deelfiets. Met een hendel kun je het zitje loshalen. Net voor de trapas kun je het frame splitsen. Je hebt dus na het delen drie losse onderdelen die met wat puzzelen in een auto passen.

Zitcomfort: Het zitje zit prima maar geeft weinig steun om de zijkrachten op te vangen. Plus is dat het stoeltje kan draaien als je een hendel indrukt. Dat kan makkelijk zijn bij op- en afstappen.

Afmetingen: De fiets is niet lang, heeft een breedte van 77cm, is niet zo zwaar maar heeft een opvallend grote draaicirkel.

Rijgedrag: Het stuurgedrag is op zich goed. Maar sturen voelde soms wat zwaar. Daarnaast heb je weinig druk op het voorwiel. Bij een helling voelt het alsof de fiets kan gaan steigeren.

Ondersteuning: De ondersteuning met de losse motor bij de achteras is prima.

Voordelen

  • De fiets is deelbaar
  • Het stoeltje kan draaien. Dat maakt op en afstappen welicht makkelijker
  • De fiets rijdt prima
  • De ondersteuning is prima

Nadelen

  • De draaicirkel is vrij groot.
  • De fiets stuurt wat zwaar.
  • Er is wel erg weinig druk op het voorwiel. Bij steile helling heb je het idee dat de fiets gaat steigeren.
  • Na het delen heb je nog 3 losse fietsdelen

Van Raam Easy Sport

€ 7099

De Easy Sport is de sportieve zitfiets van Van Raam. Maar vergeleken met de Easy Rider scoort die op alle punten minder. Het zitje zit slechter, de ondersteuning via het voorwiel is net wat minder en de fiets stuurt af en toe zwaar.

Rijgedrag: Rechtdoor rijdt de fiets prima. Maar sturen gaat zwaar. Je moet veel kracht zetten op het stuur als je met snelheid door een bocht gaat.

Ondersteuning: De fiets heeft een voorwielmotor met rotatiesensor. Die geeft goede ondersteuning.

Zithouding: De trapas zit vrij hoog. Op zich goed om zelf lekker mee te trappen. Je benen op de pedalen houden is daardoor vrij lastig. Dat is wel op te vangen met haksteunen of klikpedalen.

Zitcomfort: Een comfortabele zitje. Maar die geeft niet veel steun voor de zijwaartse krachten.

Afmetingen: De fiets heeft vergelijkbare afmetingen als de Easy Rider met een breedte van 78cm. Draaicirkel is wel wat scherper en het gewicht duidelijk lager.

Voordelen

  • Sportieve zithouding geschikt om ook zelf goed mee te trappen
  • Goede ondersteuning

Nadelen

  • Zitje geeft niet veel zijdelingse steun
  • Stuurt vrij zwaar
  • Zitfietsen

    De voor- en nadelen van zitfietsen in zijn algemeenheid en tips waar je op moet letten als je een zitfiets gaat kopen.