Direct naar inhoud

Als je je gewone fiets wil elektrificeren

Heb je een fiets waar je erg gehecht aan bent dan kun je die ook (laten) ombouwen tot elektrische fiets. TestKees heeft drie systemen getest.  

Pendix

‘Het Pendixsysteem bestaat uit een middenmotor die gemonteerd wordt bij de linkercrank. De motor ziet eruit als een ronde schijf bij je linkertrapper. In de trapas komt de krachtsensor die registreert hoe hard je op trappers drukt en op basis daarvan ondersteuning geeft. De accu komt op de plek van de bidonhouder. Er wordt geen display meegeleverd. Maar je kunt een app gebruiken waarmee je een volwaardig display hebt. Je telefoon kun je bijladen tijdens het fietsen met de usb-aansluiting op de accu. Groot voordeel van de Pendix is dat het een directdrive motor is.

Dat houdt in dat je geen tandwielen hebt die kunnen slijten en dat de motor muisstil is. Nadeel is dat de ondersteuning bij laag traptempo wat beperkt is. Je moet dus wel netjes schakelen om het traptempo hoog genoeg te houden. Je kunt je fiets alleen laten ombouwen bij een erkende dealer (dat is vooral om geen gezeur te krijgen met garantie.). De set zelf kost met accu (500Wh) rond de 1700 euro. Daar komt nog 100 tot 200 euro bij voor de montage. De meeste klanten voor de Pendix hebben een goede vakantiefiets waar ze zeer tevreden mee zijn. Er is ook een speciale versie voor de Brompton.’

Bafang M215

‘Met de Bafang M215  kun je eenvoudig een middenmotor onder je trapas hangen. Je monteert de motor door de bestaande trapas te verwijderen en de motor met geïntegreerde trapas te monteren. Dat is vrij eenvoudig te doen als je weet hoe je een trapas op je fiets kunt demonteren. Montage is eenvoudig. Maar de draden netjes wegwerken is lastig. Ook omdat er allerlei extra draden zijn voor aansluiting van bijvoorbeeld remhendels en een schakelonderbreking.

De motor heeft alleen een rotatiesensor. Dat betekent dat hij aangaat zodra de trappers rondgaan. Fietsen voelt daardoor onnatuurlijker dan met een middenmotor met krachtsensor die ondersteuning geeft op basis van de kracht die je zelf zet op de trappers. Maar het voordeel van de rotatiesensor is dat de motor ook ondersteuning geeft als je zelf onbelast de trappers mee laat draaien. Fijn als je zelf weinig kracht hebt. Op de inbouwset kun je ook een gashendel aansluiten. Daarmee heb je ook zonder meetrappen ondersteuning en gaat de ondersteuning door boven de 25. Dat is illegaal. Tenzij je de gashendel gebruikt omdat het noodzakelijk is vanwege een handicap. Je bouwt de fiets dan om tot gehandicaptenvoertuig. De verkoopprijs ligt rond de 1000 euro. Je kunt allerlei opties erbij kopen zoals schakelonderbreking, gashendel en remgrepen die de motor gelijk uitzetten als je remt.’

Ombouwsets met eenvoudige voorwielmotor

‘Je kunt ook een eenvoudige voorwielmotor in je fiets (laten) bouwen. Dat is de goedkoopste optie. Voor rond de 600 euro heb je al een inbouwset. Inbouwen is op zich goed te doen. De lastigste klus is alle draden een beetje netjes wegwerken en het plaatsen van de rotatiesensor bij de trapas. Daarvoor heb je een cranktrekker nodig. Heb je een fiets met derailleur of wil je helemaal geen versnellingen dan kun je ook een achterwielmotor gebruiken.

Een lijst met medewerkers

Help je mee?

Wij komen op voor jouw belangen. Maar we kunnen het niet alleen.