Motoren voor elektrische fietsen: welke motor past bij mij?
Er zijn allerlei motoren op de markt. Hoe kom je erachter welk merk het beste bij je past? ‘Begin voor een goede vergelijking eerst met een testrit op een elektrische fiets met de middenmotor Active Line Plus van Bosch. Dit is de beste allround middenmotor.’
Beste allrounder: Bosch Active Line Plus
‘Hij biedt een hele vloeiende gelijkmatige ondersteuning. Er zijn ook motoren die juist wat rustiger zijn. Of net wat minder vloeiend. Tegelijkertijd is de Active Line Plus toch voldoende krachtig. Ook prettig is dat de motor geen weerstand geeft als je zonder ondersteuning fietst. En hij is stil.’
‘De Bosch-motoren vallen in twee groepen uiteen. De Active Line en de Active Line Plus zijn gemaakt om rustige en vloeiend te rijden. De Performance Line-serie is op kracht ontworpen, waarbij de Performance Line CX het krachtigst is. Die is vooral gemaakt voor elektrische mountainbikes waarbij je op lage snelheid ineens veel kracht nodig hebt.
De nieuwe Bosch Performance Line-motoren die in 2020 op de markt komen, zijn een stuk stiller. De oude modellen waren duidelijk hoorbaar en als de ondersteuning uitstond, gaven ze veel weerstand doordat er een interne overbrenging bij de trapas in zat. Het kettingblad voor draaide 2,5 keer zo snel als de cranks. Fietsen met de oude Performance Line-motoren hebben dan ook een klein kettingblad. De nieuwe motoren zijn stukken stiller en geven geen weerstand meer met uitgeschakelde motor. Mede omdat de cranks weer gewoon direct het kettingblad aandrijven. Tip: let goed op als je een nieuwe elektrische fiets wilt kopen met Bosch Performance Line motor of je de 2020 versie hebt. Te herkennen aan het normale formaat kettingblad.
Felle middenmotoren: Brose, Panasonic en Bosch Performance Line CX
De Bosch Performance Line CX en de middenmotoren van Brose en Panasonic bieden een hoog koppel. Dat betekent dat ze veel kracht hebben. TestKees: ‘Maar ze komen er vrij fel in als je wegrijdt. Dan kan heel prettig zijn als je op een steil helling rijdt. Maar sommige testfietsers vonden het vervelend voelen. Bijvoorbeeld als je een beetje onhandig slingerend wegrijdt. Ook kan het in druk stadsverkeer tussen andere fietsers net iets te fel voelen. Nog een nadeel is dat de felle ondersteuning niet prettig voelt als je stampend fietst. De motor versterkt die stoempende stijl, sommige fietsers kregen er een zeeziek gevoel van. Deze motoren worden vooral gebruikt voor sportieve modellen. Een nadeel van de Bosch Performance Line CX is dat dat die weerstand geeft als je zonder ondersteuning fietst.’
Goedkopere middenmotor: Bafang
‘Prijs speelt natuurlijk ook een rol. De Bafang vind je op de wat goedkopere modellen. Bafang biedt een wat hoger koppel dan de Bosch Active Line Plus. Maar de ondersteuning is niet zo soepel als de Active Line Plus.’
Nieuw in 2020: Bafang middenmotor met krachtsensor:
‘Bijna alle middenmotoren voor een elektrische fiets werken met een krachtsensor die meet hoe hard je op de pedalen trapt. De motor past vervolgens de hoeveelheid ondersteuning aan: hoe meer kracht je zet, hoe meer ondersteuning je krijgt. Dat systeem werkt prima maar heeft een groot nadeel als je zelf weinig kracht (meer) hebt. Zelfs in de hoogste stand biedt de middenmotor dan weinig ondersteuning. Fietsen met voorwielmotor hebben meestal alleen een rotatiesensor (die het aantal omwentelingen meet). Bafang komt nu met middenmotor met alleen een rotatiesensor waarmee je – ook als je niet zoveel kracht kunt zetten – toch optimale ondersteuning krijgt. Het grote voordeel van een middenmotor boven een voorwielmotor met rotatiesensor is dat je dan niet bang hoeft te zijn dat je voorwiel wegslipt door de aandrijfkracht. De Bafang M300 middenmotor zit onder andere op fietsen van Cortina, bijvoorbeeld de Cortina E-Octa damesfiets van 1999 euro.’
-
Getest: de middenmotoren van Bosch, Shimano, Brose en Bafang
TestKees heeft de meestverkochte middenmotoren voor je getest.
Contintental en Shimano: net wat minder
‘Continental en Shimano (op de Dutch ID, Union en Pegasus Opera) hebben middenmotoren die vergelijkbaar zijn met de Active Line Plus van Bosch. Maar de testfietsers vonden beide middenmotoren minder lekker rijden dan de motor van Bosch, net wat minder vloeiend en verfijnd.’
Voorwielmotor
Deze motor zit vooral op goedkopere modellen. Voor dagelijks gebruik in het vlakke Nederland is er niks mis met een voorwielmotor. Maar op een steile helling kan een voorwielmotor stilvallen precies wanneer je hem het hardste nodig hebt. Als je snelheid te laag is, geeft de voorwielmotor steeds minder ondersteuning. Hoe komt dat?
‘Het koppel (lees: kracht) van een voorwielmotor is beperkt in verband met slipgevaar. In het vlakke Nederland is dat geen punt. Hij levert alleen voldoende vermogen als je de vaart erin houdt. Dat lukt vaak niet en dan val je stil.’
‘Als je een testrit maakt, let dan op hoe de ondersteuning inkomt. De ondersteuning wordt geregeld door een rotatiesensor. Als je de pedalen ronddraait, gaat de motor aan. Bij het ene merk gaat dat soepeler dan bij het andere.’
‘Het grote voordeel van de voorwielmotor is dat die veel ondersteuning geeft wanneer je zelf weinig kracht hebt. Een middenmotor versterkt de energie die je zelf levert. De voorwielmotor levert ondersteuning ongeacht de energie die je zelf kunt leveren.
Gerelateerde berichten
-
Met GPS-tracker komen bijna alle gestolen fietsen terug
Over een paar jaar zijn ook stadsfietsjes te tracken, verwacht Tracefy.
-
Fiets en diefstal: zeven handige tips
Is je fiets weg? Je gestolen fiets kan nog terug komen. Kijk even rond in de buurt.