Direct naar inhoud

E-bike haalt vakantiefietser uit het dal

Steeds meer fietsers willen met trapondersteuning op fietsvakantie. TestKees en Eric Schuijt van de Vakantiefietser leggen uit waar je op moet letten.

‘Iedereen rijdt langs de Donau en dat is ook zeker een prachtige route. Maar de mooiste weggetjes vind je als je het Donaudal verlaat en tegen de hellingen op rijdt’, zegt TestKees, ‘Veel fietsers mijden die hellingen omdat ze die te zwaar vinden, maar met een elektrische fiets kun je wél de rust van de bergen opzoeken.’

De e-bike is het einde van de tandem

En elektrische fietsen zijn inmiddels ook zeker geschikt voor fietsvakanties, zegt Eric Schuijt van de Vakantiefietser uit Amsterdam. ‘De wielen van e-bikes zijn nu sterk genoeg en de frames voldoende stijf genoeg om bagage mee te kunnen nemen’, stelt Schuijt. ‘Je kunt prima voordragers monteren. Ik krijg van klanten veel vragen over e-bikes. Ik ga elk jaar twee maanden op fietsvakantie en dan test ik nieuwe fietsen of onderdelen. In december ben ik op fietsvakantie in Griekenland geweest en mijn vriendin Carla heeft toen op een elektrische fiets gefietst. Dat ging goed. Ik kon gewoon voluit fietsen en we waren toch samen. Wat ik merk, is dat de elektrische fiets de tandem vervangt. Vanwege het krachtsverschil tussen man en vrouw zijn fietsvakanties niet altijd gezellig. Vrouwen zijn meestal wat minder sterk. Als ze bij mij kwamen voor een tandem was het omdat de vrouw het zat was om de hele tijd achter haar man aan te kachelen. Wat ik nu zie, is dat de vrouw een elektrische fiets koopt. Dan is het probleem opgelost. De verkoop van tandems is wel voorbij.’

De tips van TestKees: de juiste versnelling op fietsvakantie

Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten als je een elektrische fiets koopt waarmee je op fietsvakantie zou willen, zegt TestKees. Een fiets met een Nexus 7- of Nexus 8-versnellingsnaaf is eigenlijk niet geschikt voor de hellingen. ‘Een Nexus 8 zou misschien nét kunnen. Maar je kunt beter een derailleurversnelling kiezen; dan heb je een veel groter bereik en kun je veel lichter trappen. Ook schakelen op de helling gaat beter. Met een naafversnelling moet de motor even pauzeren om schade aan de naaf te voorkomen en in de andere versnelling te schieten. Bij een derailleurversnelling hoeft dat niet. Maar een Rohloff-naaf met e-shift (een dure naaf met een groot bereik, red.) werkt wel goed in de bergen. Je drukt op een knopje, de motor houdt even in, een klein motortje schakelt de naaf in de lichtere versnelling en de motor gaat weer aan.’

Hoog koppel en brede banden

Voor gebruik op serieuze bergen raadt Bakker een middenmotor aan met een hoog koppel. Dat betekent dat de motor bij een laag traptempo veel kracht levert. Handig op steile hellingen. Voorwielmotoren zijn überhaupt niet krachtig genoeg om je de berg op te helpen. Verder zou je een tweede accu moeten overwegen. En zeker een snelle lader, zodat je bij een koffiepauze kunt bijladen. ‘Denk ook na over waar je wilt fietsen. Als je van onverharde wegen houdt, moet je kiezen voor een fiets met brede banden en goede vering.’

De tips van de Vakantiefietser

Actieradius
‘Wat de klant vooral bezighoudt, is de actieradius. Een fiets heeft vaak 3 tot 5 ondersteuningsstanden, van eco tot maximale ondersteuning. Daar moet je gedurende de dag verstandig mee omgaan. Als je veel wilt vrij kamperen, is een elektrische fiets niet echt een optie want je moet toch elke avond ergens je accu kunnen opladen. En let ook op de motor. Er zijn elektrische fietsen waarbij de motor licht loopt als de accu leeg is. Bij andere fietsen, bijvoorbeeld met een enviolonaaf moet je heel zwaar trappen als je geen ondersteuning meer hebt. Dat is dan voor een fietsvakantie niet aan te raden. Als je zekerheid wilt hebben, moet je gewoon een tweede accu meenemen. Dat zit je altijd goed.’
Accu huren of kopen
‘Een praktisch punt is dat een accu niet mee mag in een vliegtuig. Een accu kan in brand vliegen als die een keer hard gevallen is. Daarom zijn accu’s verboden om mee te nemen. Wat kun je dan doen? Een accu huren of kopen. Ik heb zelf vrienden in Athene en daar liggen een aantal Bosch-accu’s voor de verhuur. Maar je kunt ook ter plaatse een accu kopen en dan met de fietsenwinkel afspreken dat je de accu aan het einde van de vakantie terug verkoopt voor bijvoorbeeld de helft van het aankoopbedrag. Als je het vriendelijk vraagt, is er vaak veel mogelijk. Het is natuurlijk wel duur, een nieuwe Bosch-accu kost 700 tot 800 euro.’
Maak met Pendix je fiets elektrisch
‘Ik zie veel wat oudere klanten die een hele goede fiets hebben met bijvoorbeeld een Rohloff-naaf waar ze erg aan gehecht zijn. Als je ondersteuning wilt, hoef je niet meteen een elektrische fiets kopen. Met het Pendix-systeem waar de motor bij de trapas wordt gemonteerd, kun je van je eigen vakantiefiets een elektrische fiets maken.’