Test: Pendix-ombouwset met middenmotor
De meeste ombouwsetjes gebruiken een voorwielmotor. Pendix kiest voor een middenmotor met directe aandrijving. Ik ben er de Posbank mee op gefietst en dat ging prima.
De Pendix is een middenmotor met krachtsensor in de linkercrank. De crank is het onderdeel dat de trapas met de trapper verbindt. Deze middenmotor is in praktisch alle fietsen in te bouwen. Het systeem bestaat uit een linkercrankmotor, een speciale trapas met de sensor, en een rechtercrank. Die rechtercrank moet je namelijk ook vervangen om de afstand tussen linker- en rechterpedaal ten opzichte van het frame gelijk te houden. De accu zit in een houder die op de plek van de bidonhouder komt. Het display ontbreekt. Wel kun je met een app op je telefoon alle benodigde informatie opvragen tijdens het fietsen.
Pendix getest op de Posbank
Ik heb het systeem uitgeprobeerd tijdens een lange proefrit bij de Posbank op de Veluwe. De ondersteuning is op zich goed, maar bij het optrekken wel wat bedaagd en duidelijk minder dan bijvoorbeeld met de Bosch Active Line Plus, de beste allround middenmotor die er op de markt is. Ook de maximale beenkrachtversterking is minder dan bij de meeste middenmotoren. De motor is helemaal stil. Dat komt omdat het een direct drive-motor is. Dat houdt in dat de motor direct de trapas aandrijft. Het grote voordeel van de motor is ook dat er geen tandwielen in zitten die kunnen slijten, waardoor hij een veel langere levensduur heeft dan gewone middenmotoren. Tijdens het fietsen geeft de accu met kleurtje aan hoe vol die nog is. Niet erg nauwkeurig. Het lijkt mij raadzaam om altijd met je telefoon met app op het stuur te fietsen. Je hoeft niet bang te zijn dat je telefoon leegloopt, want je kunt hem opladen met de accu met usb-uitgang. De accu is makkelijk uit de houder te klikken.
Test ook de Active Line Plus van Bosch
Als je de Pendix overweegt moet je eigenlijk eerst eens een proefrit maken op een fiets met een Pendix-motor en een proefrit op een e-bike met de Active Line Plus van Bosch. Zo kun je goed het verschil in karakter tussen die twee motoren ervaren. En dan weet je of het rustige karakter van de Pendix jou voldoende ondersteuning biedt. Prijs inclusief montage door de verkopende dealer is ongeveer 1800 euro voor de versie met de 500 Wh accu. Er is ook een iets duurdere versie speciaal voor de Brompton. Op Pendix.nl staat meer info en een overzicht van dealers die inbouwen.
Een lijst met medewerkers
-
Kees Bakker
Consumentenvoorlichter (TestKees)
-
Hoe haal je de meeste kilometers uit je accu? Zeven tips van TestKees
De meest gestelde vraag over e-bikes: hoe ver kom ik met een volle accu? 7 Tips.