Veelgestelde vragen E-bike
-
Wat maakt een elektrische fiets duur?
Fietsen met een middenmotor of achtermotor een een krachtsensor zijn duurder dan fietsen met een voormotor en rotatiesensor. Daarnaast wordt de prijs bepaald door afwerking, styling, waar je hem koopt en de grootte van de accu.
-
Waarom wordt aangeraden om proefrondjes op de E-bike te rijden? Kun je niet gewoon de Best geteste elektrische fiets kopen?
Niet iedereen wil hetzelfde. In 2015 zijn bijvoorbeeld fietsen met derailleur als beste getest. Maar het nadeel van een fiets met derailleur is dat hij meer onderhoud nodig heeft en dat schakelen lastiger is. Het is goed om uit te proberen wat je daar zelf van vindt.
-
Wat kun je niet meten in de elektrische fietsentest?
Duurzaamheid. De test is een momentopname. Het is moeilijk te zeggen hoe de test uit zou vallen met twee jaar oude fietsen.
-
Moet je een ander soort elektrische fiets kopen als je er dagelijks mee fietst als wanneer je er alleen op mooie dagen gebruik van maakt?
Je hoeft geen ander systeem te kopen. Het is wel logischer om een fiets met dichte kettingkast als je er mee door weer en wind gaat?
-
Is het verstandig om een tweedehands elektrische fiets te kopen? Waar moet je op letten?
Je moet goed opletten bij de aanschaf van een tweedehands elektrische fiets. De waarde holt achteruit. Dat komt vooral omdat je ervan uit kunt gaan dat je een nieuwe accu moet kopen. En accu’s zijn duur. Zie ook dit artikel.
-
Kun je in het algemeen zeggen dat het het prettigst is als het zwaartepunt laag ligt?
Laag zwaartepunt is vooral handig als je de fiets stilstaand of lopend in balans moet houden. Daarnaast is een zware voor of achterkant onhandig bij over drempel tillen en op fietsdrager tillen. Het maakt verder niet uit voor comfort tijdens het fietsen. Dat hangt van de fiets als geheel af.
-
Wat voor elektrische fiets moet je kopen als je geen zin om eindeloos fietsen te testen en je wilt gewoon een fiets die voor de meeste mensen prettig fietst?
Met een fiets met Bosch-motor speel je op safe.
-
Is het makkelijk om een gewone fiets om te bouwen tot elektrische fiets?
Je moet toch wel aan een fiets kunnen sleutelen. In ieder geval moet je de crank en de trapas kunnen demonteren. Je kunt het ook door een fietsenzaak laten doen. Het hangt wel erg van de zaak af of ze het willen/kunnen doen (ga in de rustige tijd). Netjes ombouwen is tijdrovend, dus reken op een prijs van minimaal 100 euro.
-
Hoe belangrijk is het dat de fiets stil is?
Vooral als je rustig door stiltegebieden fiets valt het geluid op en kan het storend zijn. Middenmotoren zijn het luidruchtigst.
-
Zit er veel verschil in gewicht tussen de verschillende elektrische fietsen? Wat maakt ze zwaar?
Het verschil tussen de lichtste E-bike en de zwaarste E-bike in 2015 was acht kilo. Dat verschil komt door het gewicht van het frame, het aantal onderdelen en het type onderdelen. Gewicht is vooral iets om op te letten als je de fiets over drempels moet tillen of achterop de auto wilt meenemen.
-
Is het handig om je E-bike te verzekeren?
Sinds 1 oktober 2006 is de verplichte Wettelijke Aansprakelijkheid Motorvoertuigen verzekering voor elektrisch ondersteunde fietsen afgeschaft. Dat betekent dat een dergelijke elektrische fiets niet meer verplicht verzekerd hoeft te worden. Handig om te weten is ook dat de premies stijgen. Wie zich toch wil verzekeren tegen de schade die zijn fiets met trapondersteuning eventueel veroorzaakt, kan daarvoor terecht bij een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Motorvoertuigen zijn in de regel uitgesloten van deze verzekering. Omdat de elektrisch ondersteunde fiets in de zin van de Wegenverkeerswet nog steeds een motorvoertuig is (maar waarvoor geen verplichte verzekering meer hoeft te worden afgesloten), moet in de polis strikt genomen hierop expliciet een uitzondering gemaakt worden. Het Verbond van Verzekeraars heeft de Fietsersbond laten weten dat de meerderheid van de bij hun aangesloten verzekeraars hun polissen heeft aangepast. Navraag bij Avero en Unigarant leert dat de verzekeraars op de hoogte zijn van de gewijzigde wetgeving en hun beleid ook inderdaad hebben aangepast. Avero heeft weliswaar zijn polisvoorwaarden op internet nog niet aangepast, maar een van hun verzekeringsagenten in Utrecht verzekert ons dat de fiets met trapondersteuning onder de particuliere aansprakelijkheidsverzekering valt. Ook Unigarant voert hetzelfde beleid.
Mensen die overwegen een persoonlijke aansprakelijkheidverzekering af te sluiten voor hun fiets met trapondersteuning, adviseren wij om er op te letten dat in het artikel waarin motorvoertuigen uitgesloten worden van de verzekering, een uitzondering wordt gemaakt voor de fiets met trapondersteuning. Mocht dat niet het geval zijn, vraag het dan expliciet na bij de verzekeraar.