sparta pharos

Tweedehands elektrische fiets: alles draait om de accu

Karin Broer belt twaalf fietsenmakers in heel Nederland voor de actuele stand van zaken op de tweedehands-e-bikemarkt. Er is duidelijk meer vraag en aanbod dan tien jaar geleden. ‘Wij kopen zelfs elders partijen tweedehands e-bikes op als we te weinig aanbod hebben.’

tweedehands elektrische fiets

‘Moeilijke handel’, was de markt voor tweedehands e-bikes tien jaar geleden. Fietsenhandelaren zaten niet te wachten op de inruil-e-bikes en mensen die hun gebruikte e-bike aanboden schrokken ervan hoe weinig ze er nog voor kregen. Een fiets van achttienhonderd euro was drie jaar later niet meer dan zevenhonderd euro waard. Potentiële kopers waren huiverig vanwege de horrorverhalen over oude accu’s die ermee ophielden.

Hoe is het nu?
Het eerste wat opvalt aan de twaalf fietsenwinkels die ik opbel, is dat ze geen van allen meer klagen over ‘al die inruilfietsen’. Het is normaal geworden om je e-bike in te ruilen en er zijn ook meer kopers voor de tweedehands e-bikes. Harry Janssen van Profile Janssen in Apeldoorn beaamt: ‘De markt is zeker volwassen geworden. De vraag is toegenomen, al willen nog steeds veel mensen liever een nieuwe dan een gebruikte. Men is toch wat huiverig, vanwege verhalen over accu’s.’
‘Bij ons is er altijd veel vraag naar tweedehands e-bikes geweest’, zegt Jonathan Visser van Tweewieler Centrum Tholen in Zeeland. ‘Wij kopen zelfs elders partijen op als we te weinig aanbod hebben.’

De accu bepaalt de prijs van een tweedehands elektrische fiets

Het allerbelangrijkste voor de prijs van een tweedehands e-bike is de accu. Een nieuwe accu kost tussen de vierhonderd en zeshonderd euro, en dat is in sommige gevallen meer dan de waarde van de fiets. Om de klant zekerheid te geven heeft fietsenverkoper Jonathan Visser van Tweewieler Centrum Tholen goede testapparatuur voor fietsaccu’s gekocht. En dat is wat anders dan de standaard uitleesapparatuur van de Accel Group (bekend van Batavus en Sparta). ‘De uitkomst van die uitleesapparatuur zegt eigenlijk niks, want de accu kan er alsnog morgen mee stoppen. Met ons systeem kunnen we de accu belasten en onderbelasten. Dan kun je zien op welke punten hij goed functioneert en waar minder. Wij testen heel veel accu’s, ook schadeaccu’s. Wij hebben daar als bedrijf tijd en geld in gestoken.’
‘Ik schrik er altijd van hoe weinig fietsenwinkels een accutester hebben. Ik zou zeggen dat je als verkoper van e-bikes dat verplicht bent’, zegt Thijs Bloemendal van de Fietsunie uit Emmen. De Fietsunie is een groothandel die systemen en onderdelen verkoopt voor elektrische fietsen.
Ook op andere manieren proberen fietshandelaren potentiële kopers zekerheid te bieden. BOVAG-fietsenhandelaren geven een half jaar garantie op gebruikte e-bikes. Sommige doen daar nog een schepje bovenop. Bike Totaal Kemps in ’s-Hertogenbosch biedt anderhalf jaar garantie op accu en motor. Ino Kemps: ‘Dat biedt mensen extra veiligheid; voor ons is het een manier om ze over de streep te trekken.’

Zijn er nu net als in de tweedehandsautomarkt ook al merken en modellen die het goed lang uithouden? Of merken en modellen die je juist niet moet hebben?

Fietsenverkopers zijn niet zo happig op het noemen van namen. ‘Bouwmarktfietsen, Aldi-fietsen’ worden vaak genoemd als fietsen die je zeker niet moet hebben.
Tweedehandsexpert Visser uit Tholen: ‘Bij de wat oudere fietsen moet je eigenlijk de goedkopere modellen hebben met de minste elektronica. Daar kan ook het minste aan kapot; denk aan Sparta Emotions, Giants. Goede accu’s, die nooit kapot gaan. Na tien jaar doen ze het nog.’ Minder enthousiast is hij over de nieuwere Ions en sommige Gazelle Innergy’s.
Wat het ook lastig maakt om een goed beeld te krijgen van e-bikes die goed zijn als tweedehands is dat fietsfabrikanten zo veel modellen op de markt hebben gebracht, soms met dezelfde namen maar verschillende technologie. Verkoper Olav van fietsenwinkel Johan Vermeulen uit Uden: ‘Er zijn fietsen waar een slechte naam aan hangt, terwijl dat bijvoorbeeld in het geval van Giant Twist lang niet altijd terecht is.’ Ook Gerko Hardeman van Profile Hardeman uit Woudenberg noemt expliciet Giant als een goede tweedehands: ‘Giant Twists uit 2011-2012, die zijn goed. Ook de accu’s blijven het lang doen.’

Tips voor aankoop tweedehands elektrische fiets

testrapport accu elektrische fiets
Vraag altijd om een testrapport van de accu als je overweegt een tweedehands elektrische fiets aan te schaffen.
  1. Vraag een testrapport van de accu
  2. Maak een lange proefrit
  3. Houd er rekening mee dat accu’s na vijf à zes jaar vervangen moeten worden. Kijk of revisie mogelijk is.
  4. Overweeg aankoop bij een fietsenwinkel die garantie biedt
  5. Ga niet knoeien met accu’s (brandgevaar)