Meer comfort op je elektrische fiets
Er zijn drie onderdelen op je fiets die van elke ritje een soepel ritje kunnen maken. TestKees zocht uit welk onderdelen het beste trillingen dempen.
Brede banden op je elektrische fiets
Brede banden zijn de gemakkelijkste manier om het fietscomfort te verhogen. Het geheim is de bandenspanning. Een lage bandenspanning vangt de klappen voor je op. En hoe breder de band namelijk hoe lager de bandenspanning. Gewone fietsen hebben banden van ongeveer 40mm breed. De minimale bandenspanning daarvoor is 4 bar. In een brede band van bijvoorbeeld 55mm hoeft maar 2 bar.
Brede banden op een fiets hebben nog meer voordelen:
- Met lagere bandenspanning heb je meer grip.
- Met lagere bandenspanning kun je beter op zandpaden fietsen. En dat zijn vaak de mooiste routes.
- Met een brede band kun je makkelijk over richeltjes fietsen. En juist daar gebeuren veel ongelukken mee. Bijvoorbeeld als een fietser in de berm belandt en terug wil sturen naar het fietspad.
Kortom, brede banden zijn een aanrader. Brede banden hebben nauwelijks hogere rolweerstand dan smalle banden dus het heeft geen groot effect op de actieradius. Een klein nadeel van brede banden is dat de fiets ongeveer 1 kilo zwaarder wordt.
Ontvang meer fietstips
Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste fietsnieuws, de beste testen en de leukste fietsroutes?
Verende voorvork
Een goede verende voorvork levert niet alleen meer comfort voor je handen maar geeft ook meer controle als je door bijvoorbeeld een kuil of een hobbelige bocht rijdt.
In onderstaande tabel staat het effect van verschillende verende voorvorken.
Type vork | Trillingen op het stuur |
Vaste vork, band op 4 bar | 100% |
Vork met stalen vering en demping band 4 bar | 93% |
Vork met luchtvering op 6 bar en demping band 4 bar | 93% |
Vork met luchtvering op 5 bar en band 4 bar | 87% |
Vaste vork en band met 2 bar | 65% |
Vork met luchtvering 5 bar en demping band op 2 bar | 85% |
Het beste functioneert een vork met luchtvering. De mate van vering kun je zelf instellen. Het werkt goed. Maar luchtvering is kwetsbaarder dan een vork met stalen vering. Nadeel van een verende voorvork is dat de fiets ongeveer 1,5 kilo zwaarder wordt en dat een verende voorvork iets sneller kapot kan gaan dan een gewone vork. Op goedkope fietsen zit vaak een verende voorvork die nauwelijks veert en dempt. Dan kun je beter een fiets nemen met vaste vork. Tijdens de proefrit kun je het effect testen door bijvoorbeeld door een kuil of door een stoep op te fietsen.
Verende zadelpen
Een goede verende zadelpen geeft extra comfort en ontlast de rug en bovenlichaam. De zadelpen zoals die vaak gemonteerd is, werkt vaak matig. Ze reageren niet soepel en direct, er komt snel speling in en de pen beweegt in de verkeerde richting. Met een zadelpen met een ‘parallel mechanisme’ heb je deze nadelen niet. Deze verende zadelpennen hebben geen speling, veren in de richting van je rug en reageren direct. Ze zijn wel wat duurder dan de gewone zadelpen. Helaas wordt dit type zadelpen zeer weinig standaard gemonteerd. Een test van verende zadelpennen vind je hier Test verende zadelpennen – Fietsersbond.
Achtervering
Eigenlijk is er nog een vierde manier om meer comfort en controle te krijgen; een volgeveerde fiets met achtervering. Op elektrische fietsen vind je die vooral op elektrische mountainbikes. In ieder geval Riese & Müller, Bulls en Flyer leveren ook sportieve volgeveerde modellen.
Een lijst met artikelen
-
Test verende zadelpennen Test verende zadelpennen
Je kunt niet altijd rekenen op glad asfalt. Verende zadelpennen kunnen klappen opvangen.
Gepubliceerd op: