header-donker

Tern Vektron: vouwfiets met middenmotor

Elektrische vouwfietsen met een middenmotor zijn een zeldzaamheid. Eigenlijk was Flyer de enige met zo’n vouwfiets. Tern levert nu de Vektron met de veelgeprezen Bosch-middenmotor.

vektron-rijlklaar2

Fietsen met de Vektron gaat zeer goed. Het frame is stijf en daardoor rijdt de fiets erg stabiel. Ik kon moeiteloos met losse handen fietsen. En dat lukt maar zelden met een fiets met 20 inch wielen. Zelfs met 24 kilo bagage achterop in twee zijtassen bleef de fiets stabiel. De zit was voor mij ook goed, vergelijkbaar met de sportieve zit op mijn trekking fiets. De fiets wordt in maar één maat geleverd. En ik vraag me af of die voor kleine mensen geschikt is. Het zadel kun je laten zakken, maar de stuurpen niet. En de mogelijkheden om het stuur te stellen met de verstelbare stuurpen zijn beperkt.

Bron: www.youtube.com

De fiets heeft goede onderdelen: hydraulische schijfremmen en 60mm brede ballonbanden. Door die dikke banden kun je ondanks de kleine wielmaat toch comfortabel fietsen. Vouwen gaat volgens de klassieke methode: het frame dubbelklappen, zadelpen inschuiven en de stuurpen omklappen. Het pakketje is wel erg breed en weegt 22 kilo. Dat is voor een elektrische fiets vrij licht maar voor een vouwfiets erg zwaar. Niet een fiets om dagelijks mee te nemen in de trein. Maar voor recreatieve tochtjes ideaal.

En Tern levert er een hoes bij zodat de Vektron als tas vermomd gratis mee kan in de internationale trein. Met een 300Wh accu is de actieradius wel beperkt vergeleken bij e-bikes met de nu gangbare 400Wh accu. De Vektron kost 2999 euro.