Bosch-systeem domineert de markt

bosch middenmotor

Het Bosch-systeem voor e-bikes verovert de markt in hoog tempo. ‘Sinds 2012 zijn we marktleider in Europa’, zegt woordvoerster Tamara Winograd van Bosch. De introductie was in 2010. Meer dan vijftig fietsmerken hebben al voor Bosch gekozen.

Bosch maakt geen cijfers bekend, maar woordvoerster Tamara Winograd van Bosch laat wel weten dat de verkoop van Bosch e-bikesystemen sneller groeit de markt voor elektrische fietsen in Europa. Dat betekent dat Bosch marktaandeel wint. Bosch begaf zich pas in 2010 op de e-bikemarkt.

Gunstig toerental
TestKees is niet verbaasd over de populariteit van Bosch. ‘Bosch heeft gekozen voor een systeem met een middenmotor. Dat wil zeggen dat de motor bij de trapas is gemonteerd. Dat is voor de gewichtsverdeling prettig en maakt de fiets stabieler. Een middenmotor is ook efficiënter. Een motor werkt het best wanneer hij een vast toerental heeft. De snelheid van trappen levert een gunstig toerental op, waardoor je actieradius groter wordt.’

Minder kwetsbaar
TestKees denkt ook dat een middenmotor minder kwetsbaar is voor storingen. ‘Bij een middenmotor zit de accu dichtbij, waardoor je minder bedrading nodig hebt. Dan kan er ook minder stuk gaan. Voor de fietsenmerken biedt de middenmotor ook meer keuzevrijheid in het ontwerp. Met een motor in het achterwiel kun je alleen voor een derailleur kiezen. Maar een Bosch-systeem laat zich ook combineren met een versnellingsnaaf. En een band verwisselen gaat net als bij een gewone fiets. Bij e-bikes met een motor in het wiel is dat veel lastiger.’ Tenslotte wijst TestKees op het gunstig rijgedrag van een fiets met een middenmotor. ‘Een e-bike met een motor in het voorwiel kan sneller slippen, waardoor je meer risico loopt om te vallen.’

E-bike van het jaar
De voordelen zijn niet onopgemerkt gebleven. Vorig jaar (Cannondale) en dit jaar (Trek) is de E-bike van het jaar er eentje met het Bosch-systeem. De verkiezing wordt georganiseerd door de RAI, waarin fietsfabrikanten en importeurs in verenigd zijn. En in de Telegraaf-test van vorig won ook een e-bike met een Bosch-motor, de Dutch ID.

 

Automobieltechnologie
Bosch verklaart het succes door de know-how die het bedrijf heeft opgebouwd als toeleverancier van de auto-industrie. Er werken wereldwijd 306.000 mensen bij Bosch. Een groot deel van de omzet wordt gehaald in de automobieltechnologie. De opgebouwde kennis op het gebied van elektronica, sensoren en elektrische aandrijving geeft het bedrijf veel voordeel ten opzichte van kleinere spelers op de e-bikemarkt.

E-mobility
Voor Bosch valt er geld te verdienen in de e-bikemarkt. Volgens de woordvoerster van het bedrijf groeit de verkoop in Europa jaarlijks met vijftien procent. Maar het gaat Bosch niet alleen om elektrische fietsen. ‘Wij geloven dat de populariteit van e-bikes zal blijven groeien. En we verwachten dat e-mobility van tweewielers het pad zal effenen voor e-mobility in het algemeen.’

Koga kiest Bosch
Bosch is bij Duitse fietsers zo gewild dat het Nederlandse Accell zich gedwongen zag om naast het zelfontwikkelde systeem ook fietsen met een Bosch-motor aan te bieden. ‘Bosch heeft een hele sterke naamsbekendheid’, verklaart Harald Troost van Koga uit Heerenveen. Koga is onderdeel van de Accell Group, waar ook Batavus en Sparta bij horen. Bosch staat volgens Troost bij de Duitsers te boek als ‘betrouwbaar en sterk’.
Duitsers willen op hun elektrische fiets het liefst een motor van hun eigen elektronicagigant Bosch. Om geen klanten te verliezen, laat Koga daarom voor de nieuwe E-lement het eigen ION-systeem varen. Koga-klanten in Nederland kunnen binnenkort ook de voordelen beproeven van de middenmotor van Bosch. Voor de Benelux levert Koga de E-Inspire met een Bosch-motor.

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.