bakfiets_header

Waar nog meer op letten

Bij aanschaf van een nieuwe fiets kun je ook nog op de volgende onderdelen letten:

Heren of damesframe

Het fiets met klassiek diamantframe (herenframe) is altijd lichter en/of stijver dan een fiets met lage instap (damesframe). Maar opstappen met beenzwaai is lang niet voor iedereen weggelegd. en wat doe je als je een rokje draagt of een kind in een achterzitje hebt.

Hier vind je meer informatie over de lage instap

 

Kettingbescherming

De klassieke Hollandse stadsfiets heeft een dichte kettingkast. Fijn voor de ketting, want die is dan goed beschermd. Maar helaas zijn de moderne kunststof kettingkasten nogal kwetsbaar en lopen ze snel aan. Is een goed kettingscherm met een roestwerende ketting en af en toe een druppeltje olie op de ketting niet veel beter? Lees dit artikel voor meer informatie

Fietsverlichting

Tegenwoordig zijn er zeer goede koplampen te koop. Helaas worden ze in Nederland nog maar weinig standaard gemonteerd op nieuwe fietsen. Wil je echt goed zicht in het donker, kies dan een fiets met één van de koplamp die goed uit onze test kwamen. Of laat de standaard koplamp vervangen.

Fabrikanten vinden het leuk om de koplamp te integreren in voorvork, frame  of spatbord. Ziet er leuk uit maar betekent dat vervangen of lelijk is en reparatie duur.

Zadel

Een zadel is zeer persoonlijk. Laat je niet afschepen met het zadel dat standaard gemonteerd wordt op de fiets maar vraag of je er een paar een tijdje uit mag proberen.

Slot

De meeste fietsen hebben alleen een ringslot. Niks mis mee, maar te beperkt om je fiets goed op slot te zetten op diefstalgevoelige plekken. Schaf een extra gehard stalen kettingslot aan.

Vering

Veel stadsfietsen hebben tegenwoordig een verende voorvork en verende zadelpen. De kwaliteit is vaak erg matig. Heb je die vering echt wel nodig? Comfort kun je ook halen uit brede ballonbanden. Een test naar het effect van vering staat hier. 

Standaard

Op vakantiefietsen zit de standaard meestal bij de achteras. Voordeel hiervan is dat de fiets stabieler blijft staan met fietstassen, je de fiets achteruit kunt rijden met uitgeklapt standaard en je de pedalen kunt draaien bijvoorbeeld om de ketting te smeren.

Op moederfietsen en transportfietsen zit vaak een tweepotige standaard. Neem dan wel de versie met brede pootjes want op een twee smalle pootjes staat een fiets niet stabiel.

Overbodige onderdelen

alles wat je weglaat bespaart gewicht en kan niet kapot. Heb je echt wel jasbeschermers nodig? En die achterdrager?