dikkebandenshoot1

Bandentest

Brede banden komen verrassend goed uit de test van TestKees. Je hebt er meer grip mee en je hoeft ze niet zo vaak op te pompen. Dat laatste is een groot voordeel, want aan banden oppompen doen Nederlanders niet.

bandenII.jpg
Beeld-auteur: Michiel Slütter

Bijna alle Nederlanders ploeteren voort op te zachte fietsbanden. Terwijl goed opgepompte banden het belangrijkste zijn voor comfortabel fietsen.TestKees: ‘Mensen controleren hun bandenspanning amper. Daardoor fietsen veel mensen met te zachte banden, wat betekent dat je meer rolweerstand hebt en dus zwaarder trapt. Ook slijten de banden sneller en je hebt meer kans op een stootlek als je door een kuil of tegen een stoeprand fietst.’

Conclusies en tips van TestKees

1. Pomp je banden minimaal eens in de maand op
2. Je band goed oppompen is veel belangrijker dan welke band je koopt
3. Weg met de ouderwetse Jumbo-pomp. Koop liever een pomp met drukmeter
4. Het Nederlandse ventiel is een historische miskleun. Vraag de fietsenmaker om een band met autoventiel
5. Hoe breder de banden hoe beter
6. Kies als je een nieuwe fiets koopt voor brede banden en autoventielen (of kijk of je die brede banden er later in kan zetten)

Waarom fietsen we met te zachte banden?

‘Mensen denken niet na over de spanning van hun banden. Zelfs in de fietsenstalling van de Fietsersbond bleek geen van de medewerkers zijn banden goed opgepompt te hebben. Dat ligt waarschijnlijk aan de fietspomp. Veel mensen hebben de Jumbo-pomp. Die is lekker goedkoop, maar je krijgt de banden er niet goed mee op spanning. Bandenfabrikanten geven 3,5 bar aan als minimum, maar de Jumbo-pomp begint bij 3 bar al te lekken. Dat wil zeggen dat je er geen lucht meer bij krijgt. En je hebt ook geen idee hoe hard je hem oppompt, want er zit geen drukmeter op. Koop liever een pomp met een drukmeter die geschikt is voor verschillende ventielen. Voor drie tientjes heb je er al een. Pomp vervolgens de band op tot 4 à 5 bar. Dan heb je enige marge tot het minimum van 3,5 bar. Onder de 3,5 bar veren ze te veel door. Nog een nadeel van de Jumbo-pomp is trouwens dat die alleen geschikt is voor Nederlandse ventielen. Dat is een ouderwets ventiel dat nergens meer wordt gebruikt; daarom wordt het ook een Nederlands ventiel genoemd.’

Wat is de belangrijkste uitkomst van de bandentest?

‘De antilekbanden van Schwalbe – de Marathon (30,90 euro) en de Marathon Plus (36,90 euro) met een extra dikke antileklaag – lopen verrassend genoeg heel licht. Vaak wordt gedacht dat een band meer rolweerstand krijgt door zo’n dikke antileklaag. Hoe hoger de rolweerstand, hoe zwaarder je moet trappen. Vanwege de vermeende hoge rolweerstand heeft Schwalbe ook de Racer en de Kojak in het assortiment opgenomen. Ze worden door Schwalbe aangeprezen als snelle banden met een extra lage rolweerstand. Maar ze zijn in de test ontmaskerd. De Racer heeft bij dezelfde bandenspanning evenveel rolweerstand als de Marathon Plus met extra dikke antileklaag. De Kojak, een band zonder profiel, loopt zelfs zwaarder dan de Marathon Plus en dan gaat hij ook nog eens een keer eerder lek.’

Je hebt ook brede banden getest. Waarom zou je voor brede banden kiezen?

‘Ze hoeven minder vaak opgepompt te worden. Brede banden doen het prima met een bandenspanning tussen de 2,5 en 4 bar. Als gewone banden minder dan 3,5 bar hebben, moet je al zwaar trappen. En het is fijn om wel op zachte banden onder de 3,5 bar te kunnen rijden omdat je dan meer comfort en grip hebt. Comfort betekent dat je minder trillingen voelt. Bij brede banden heb je het comfort en de grip van te zachte gewone banden, maar niet het nadeel van zwaar trappen. De brede Big Apple (30,90 euro) heeft bijvoorbeeld met 2,5 bar dezelfde rolweerstand als de smalle Marathon Plus met 4 bar. Als je comfort wenst, neem dan een Big Apple. Met 2,5 bar kun je ook gemakkelijk onverhard fietsen. De brede banden zijn alleen extra comfortabel als ze zacht zijn. Als de brede banden net zo hard worden opgepompt als de normale fietsbanden voel je ook weer hobbels. Het ligt niet aan de breedte, maar aan de bandenspanning. Een andere reden om voor brede banden te kiezen is dat ze veiliger zijn. De TU Delft heeft voor de Fietsersbond onderzoek gedaan naar de grip van banden. De conclusie is dat je met brede banden gemakkelijker over richeltjes in de rijrichting kunt fietsen. Met brede banden heb je meer grip als je in de berm raakt en er weer uit wilt. Je glijdt ook minder snel als je op de randjes tussen voetpad en fietspad verzeild raakt.’

Meer informatie 

Best geteste banden
Uitgebreide testresultaten

TestKees en het vreselijke ventiel

TestKees vindt het Nederlandse ventiel een historische vergissing. Heeft hij gelijk, of moeten we het juist koesteren?

Bekijk het op ons forum
Bron: www.youtube.com