Direct naar inhoud

Type remmen: de voor- en nadelen

Remmen hebben allemaal hun voor- en nadelen. Kies je voor onderhoudsarm of voor echt goede remmen waarmee je in één keer stilstaat? TestKees zet de verschillende type remmen op een rij.

Terugtraprem

Nederland is zo’n beetje het enige land met fietsen met alleen een terugtraprem.

Pluspunten

  • Onverwoestbaar;

  • Onderhoudsvrij;

  • Geen kabel die kapot kan.

Minpunten

  • Je kunt alleen achter remmen. Daardoor rem je half zo hard als wanneer je voor- en achterremmen hebt;

  • Wordt heet in lange afdalingen;

  • Als je ketting eraf valt of breekt, kun je niet meer remmen;

  • Je moet de trappers in de goede stand zetten om te remmen en om weg te kunnen fietsen.

Conclusie: Een terugtraprem is robuust voor dagelijks gebruik, maar de remweg is wel lang.

Rollerbrakes

De rollerbrake is de opvolger van de trommelrem. Rollerbrakes zitten vaak op luxere stadsfietsen en recreatieve fietsen.

Pluspunten:

  • Weinig onderhoud nodig. Ze moeten alleen met enige regelmaat gesmeerd worden;
  • Makkelijk af te stellen;
  • Voordeel boven velgremmen is dat de velg niet slijt en niet vies wordt;
  • Remt beter in de regen dan velgrem;
  • Je kunt niet over de kop slaan dankzij de powermodulator. Dit is een wrijvingskoppeling tussen rem en naaf. De koppeling gaat draaien wanneer de kracht op de koppeling te groot wordt.

Minpunten: 

  • Door de powermodulator kun je minder hard remmen;
  • Ze zijn vrij zwaar;
  • Lastig te doseren;
  • Niet geschikt voor in de bergen omdat ze te warm worden bij langdurig remmen.

  • Ontvang de E-bike Special 2024

    Vraag gratis de nieuwste E-bike Special aan, met praktische tips voor de aanschaf of upgrade van jouw e-bike.

Velgremmen/V-brakes

Velgremmen gebruiken de velg als remschijf. Velgremmen en V-brakes zijn doorgaans te vinden op (goedkopere) vakantiefietsen, sportieve hybrides en elektrische fietsen. De algemene voor en nadelen zijn:

Pluspunten: 

  • Licht;
  • Goedkoop;
  • Remmen goed bij droog weer;
  • Eenvoudig ontwerp

Minpunten: 

  • Remmen niet goed in natte weersomstandigheden;
  • De velg slijt door het remmen;
  • In lange afdalingen kan de velg zeer heet worden, met het risico op een klapband;
  • Limiteerd in sommige gevallen de maximale bandbreedte.

Magura hydraulische velgremmen

Deze velgremmen met hydraulische bediening zijn vooral te vinden op luxere vakantiefietsen en elektrische fietsen.

Pluspunten:

  • Remkracht is goed te doseren dankzij het hydraulische systeem;
  • Geschikt voor fietsen met brede banden en spatborden;
  • Remblokjes makkelijk te vervangen.  Ze staan recht op de velg;
  • Bijna onderhoudsvrij. Af en toe een beetje vuil verwijderen.

Minpunten: 

  • Duurder dan gewone V-brakes;
  • Het hydraulische systeem is kwetsbaarder bij transport en in stalling dan kabelremmen.
    De velg slijt door het remmen

Kabelbediening vs. hydraulische bediening

Traditioneel worden remmen bediend met een kabel. Kabels hebben als nadeel dat de bediening schokkeriger is dan bij hydraulische schijfremmen en Magura-velgremmen. Ander nadeel is dat de rem vast kan vriezen omdat er water tussen binnen- en buitenkabel kan komen. Vooral verraderlijk als je vanuit een warme schuur naar buiten gaat. Kabels slijten bovendien en hebben meer onderhoud nodig, maar vervangen is dan weer vrij makkelijk. Het is verstandig om regelmatig voor vertrek hard in de rem te knijpen om te voorkomen dat een kabel breekt bij een noodstop. Ik heb het idee dat hydraulische leidingen gevoeliger zijn voor schade tijdens valpartijen en lomp transport of stallen. Reparatie of vervangen is dan een specialistische klus.

Schijfremmen

De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.

Pluspunten:

  • In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden;
  • Velg slijt niet;
  • Geen risico op klapband door hittevorming tijdens een afdaling

 

Minpunten: 

  • Het systeem is kwetsbaar. Moderne hydraulische schijfremmen hebben maar weinig ruimte tussen de schijf en de remblokjes. Ze lopen meteen aan wanneer frame of voorvork niet stijf genoeg zijn. Dat doen ze ook bij een beetje slag in de remschijf, een niet perfecte afstelling of zelfs al bij een beetje vuil tussen remblokjes en schijf.

Help je mee?

Wij strijden voor jouw belangen. Maar we kunnen het niet alleen. Help je mee?