Fietsen Alle Jaren in Nijmegen

Ketting smeren

Een fietsketting kun je het beste smeren met olie. Hoe vaak dat moet hangt af van de olie en van de gebruiksomstandigheden. Een goed gesmeerde ketting draait vrijwel geluidloos. Als de ketting piept of een wat hoog klinkend geluid maakt, grijp dan naar het olieflesje. Heb je tijdens een lange fietstocht of fietsvakantie enkele uren door de regen gereden, dan is het meestal nodig te smeren. Ook bij zonnig weer kan een ketting snel droog komen te staan, vooral op onverharde (stoffige) wegen.

Goede smeerolie nodig
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is. Ook goedkope rijwielolie voldoet niet.

Speciale kettingolie werkt het best
Kettingolie moet een zeer hoge vlaktedruk (1000 Newton op een pennetje van 3 mm2!) kunnen weerstaan, moet heel goed hechten en mag door water niet afgespoeld worden. Geschikte smeermiddelen die hieraan voldoen vind je bij de betere fietsenmaker (de race- en mountainbikespecialist). Deze speciale kettingoliën (bijvoorbeeld Pedro’s, Sapim, Rohloff of Finish Line) zijn meestal gebaseerd op plantaardige oliën die de genoemde eigenschappen in hoge mate bezitten. Na bewerking en afvullen in kleine flesjes zijn ze prijzig, maar gelukkig heb je er maar weinig van nodig.

Hoe smeer je de ketting?
Druppel of spuit de olie gelijkmatig bovenop de zijplaatjes van de ketting, liefst links en rechts, terwijl je de ketting achteruit draait. Smeer zuinig. Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen. Dan druk je onvermijdelijk ook het vuil tussen de schakels. Smeer wel regelmatig. Om de paar honderd kilometer is bij normaal gebruik wel nodig.

Hoe zit het met Teflon?
Populair is ook teflonolie, meestal in de spuitbus. Teflon® is een vaste stof met een extreem lage wrijvingscoëfficiënt die zich nagenoeg nergens aan hecht. Deze stof moet metaal op metaalcontact voorkomen als de olie weggedrukt is en zo voor nog wat ‘smering’ zorgen. De Teflon® zit in de vorm van minuscule bolletjes in de dunne basisolie, in de spuitbus nog eens extra verdund met een oplosmiddel.

Nadeel is dat oud vet en vuil tegelijkertijd losweken en de smering verpesten. Teflonolie uit de spuitbus kun je dus beter alleen op een tamelijk schone, droge ketting gebruiken. Laat het oplosmiddel eerst verdampen als je een ondergespatte fiets en vies been wilt voorkomen. Dus bij voorkeur enkele uren voor de rit smeren.

Ongeschikte oliën
Verwar teflonolie niet met siliconenolie. Siliconen zijn ongeschikt voor de ketting. De smerende werking is zwaar onvoldoende en siliconenolie is al helemaal niet bestand tegen vuil sproeiwater van de wielen. Ook teflonolie kan trouwens niet zo goed tegen water. In de regen zijn de genoemde speciale kettingoliën beter.

Motorolie, eventueel cardanolie, smeert redelijk, maar als je iets te royaal smeert spettert de hele boel onder, spaken, velg (rem!), crank en… je rechterkuit! Nog erger dan ‘verse’ teflonolie.

Ook paraffine en was zijn slechte smeermiddelen. Ze hebben wel als voordeel dat de ketting niet zo goor en baggervet wordt (handig bij een vouwfiets), maar als enig smeermiddel zijn ze niet geschikt voor intensief gebruik.