Vouwfietsentest

In november 2009 heeft de Fietsersbond 13 vouwfietsen getest. De winnaar was, niet verrassend, de Brompton. Die vouwt veel gemakkelijker dan de rest. Verrassende tweede was de Dahon Uno. Helaas bleek de fiets niet erg duurzaam. Eén fiets viel duidelijk door de mand: de A-bike.

Een test uit 2009? Er blijft verrassend veel hetzelfde in vouwfietsenland. De prijzen zijn natuurlijk wel veranderd. In de tussentijd heeft TestKees ook nieuwe vouwfietsen getest. 

Brompton Regis

€ 863

Prijs niet actueel

Best getest

Brompton Regis

Fietsersbond oordeel:

De Brompton vouwt perfect, opvallend gemakkelijker dan alle andere vouwfietsen. Opgevouwen blijft de fiets stabiel staan.

Dahon Uno

€ 549

Dahon Uno

Fietsersbond oordeel:

De fiets is licht en snel en rijdt prettiger dan de andere modellen van Dahon doordat de stuurpen vast is. N.B. De stuurpen van de Dahon van TestKees brak na een jaar.

Dahon Roo

€ 599

Dahon Roo

Fietsersbond oordeel:

De Dahon Roo is een gemiddelde vouwfiets. Niks mis mee. Maar hij blinkt ook nergens in uit. Het vouwen, het rijden en de prijs: allemaal redelijk. De Roo is een prima keuze als je een complete fiets zoekt voor niet te veel geld.

Dahon Curve

€ 499

Dahon_Curve

Fietsersbond oordeel:

Deze Dahon heeft 16 inch wielen. Daardoor is de fiets als gevouwen pakket 10 centimeter korter dan de Roo en ook 800 gram lichter. Maar dat heeft een prijs. Vooral op klinkers is  de Curve door de kleinere wielen minder snel en minder comfortabel dan de Roo.

Di Blasi

€ 799

Vouwfiets Di Blasi

Fietsersbond oordeel:

De vouwfiets van Di Blasi voelt slap aan. Daarnaast is de maximale afstand tussen zadel en pedaal maar 88 centimeter en kan die afstand niet traploos ingesteld worden. Ook de kwaliteit van de onderdelen laat te wensen over.

Giant Halfway

Giant halfway

Fietsersbond oordeel:

De snelste fiets uit de test is de Giant Halfway. Hij is ook lekker licht. Maar opvouwen gaat niet handig en eenmaal opgevouwen blijft het een groot pakket. De fiets heeft enkelzijdige wielophanging. Toch is de opgevouwen fiets hierdoor niet extra smal.

Beixo Compact

€ 699

Beixo compact

Fietsersbond oordeel:

Het unieke aan de Beixo is de cardanas. Dat wil zeggen dat de fiets geen ketting heeft, maar een aandrijfas. Dat is duurzaam en je hebt dus nooit meer last van een vieze ketting. De fiets rijdt lekker, maar is niet erg snel. Dat kan aan de cardanas liggen, maar ook aan de Nexus 7 naaf of de banden. Opgevouwen blijft de Beixo  erg groot en zelfs groter dan de Batavus met 24 inch wielen. Ook is hij met zijn 15,9 kg erg zwaar.

Strida 5.2

€ 538

strida 5.2

Fietsersbond oordeel:

De Strida weegt maar 9,9 kilo en is snel en eenvoudig op te vouwen, maar heeft een onhandig formaat voor in de trein en fietst nerveus.

Strida SX

€ 649

Verbeterde Strida

Fietsersbond oordeel:

Deze Strida heeft grotere wielen met snellere bandjes. En dat is duidelijk een verbetering. De fiets is daardoor sneller en stuurt minder nerveus. Ook is de overbrenging van het vaste verzet beter door de grotere wielmaat. Bij de gewone Strida moet je heel snel rondtrappen. Wel is de verbeterde Strida 111 euro duurder.

Batavus Nova Versa 24”

€ 699

Batavus Nova versa 24

Fietsersbond oordeel:

Het enige model met 24 inch wielen. Daardoor fietst de Nova Versa bijna als een stadsfiets.
De fiets heeft hetzelfde vouwmechanisme als de Dahon Roo. Maar de Nova Versa is wel een groter pakketje dan de Dahon Roo en nog twee kilo zwaarder ook. Bovendien is de Nova Versa 100 euro duurder.

Hema on the road

€ 179

Hema vouwfiets

Fietsersbond oordeel:

Rijdt lekker, maar is wel zwaar. De handvatten doen pijn aan je handen.

A-bike Plus

€ 269

Fietsersbond oordeel:

Op de A-bike is nauwelijks te fietsen. Je kunt beter stevig doorlopen of een step kopen.