Fiets centraal bij Grand Prix van Nederland

Alleen fietsparkeren

GP-Zandvoort-fiets-parkeren

De Grand Prix van Nederland trekt in het weekend van 3, 4 en 5 september dagelijks 105.000 Formule 1-liefhebbers naar Zandvoort. Voor huis-, tuin- en keukenauto’s is geen plaats in de buurt van het circuit, de bezoekers worden aangemoedigd gebruik te maken van openbaar vervoer en fiets, of een combinatie daarvan.

Roy Hirs, de mobiliteitsmanager van de Dutch GP benadrukt dat het autoloze verkeersplan niet uit nood is geboren vanwege de beperkte bereikbaarheid van de kustplaats. ‘We hebben de ambitie uitgesproken om de duurzaamste Grand Prix op de Formule 1-kalender te zijn’, stelt hij.

Vorig jaar waren er nog 4.000 P+R-plaatsen voorzien, maar daar werd amper gebruik van gemaakt. Andere opties, waaronder de fiets, waren simpelweg aantrekkelijker door een combinatie van  gratis fietsenstallingen, een grote campagne en het feit dat je met de fiets dichterbij het circuit kon komen dan met de auto.

Logische keuzes

Zandvoort heeft het nadeel dat het weinig toegangswegen heeft, maar dat biedt ook voordelen. ‘Vanwege de lastige bereikbaarheid wordt Zandvoort ook wel een doodlopende straat genoemd, maar dat maakt het des te makkelijker om het af te sluiten voor autoverkeer. Daardoor zijn fiets en openbaar vervoer gewoon logische keuzes’, aldus Hirs.

Vorig jaar kwam bijna veertig procent van de bezoekers op de fiets, zo’n 25.000 in totaal. Vanwege de coronabeperkingen werden er minder toeschouwers toegelaten. Dit jaar is het volle bak en worden 30 tot 40.000 fietsers verwacht. Zo’n zeven tot acht procent daarvan maakt gebruik van de Park+Bike-opties. Dat kan zowel met de eigen fiets als huurfietsen.

De volgende uitdaging was om te zorgen voor infrastructuur die de stroom aankan. ‘Fietsers bewegen zich voort als water en zijn gewend hun fiets overal voor de deur te kunnen zetten’, verklaart Hirs. Maar je kunt natuurlijk geen tienduizenden fietsen tegen de toegangspoort zetten. Dus zijn in verschillende stallingen 40.000 tijdelijke fietsparkeerplaatsen gecreëerd.

De aannames die de organisatie had gedaan op basis van eigen onderzoek (‘in de vakliteratuur staat wel de capaciteit van verkeerslichten, maar niet van doorgaande fietspaden’) bleken goed te kloppen. ‘Op piekmomenten zie je natuurlijk wel opstoppingen bij de stallingen, maar dat leidt niet tot ongenoegen’, vertelt Hirs. ‘Er heerst een wij-gevoel, het is een homogene groep van mensen die allemaal hetzelfde doel hebben. En daar ook op hetzelfde tempo naartoe gaan.’

GP-Zandvoort-op-de-fiets

Impact op omgeving

En hoe zit dat bij de mensen in de omgeving die worden geconfronteerd met afgesloten wegen en omleidingen. ‘Natuurlijk wordt er bij een groot evenement hinder ervaren’, erkent Hirs. ‘Maar de inwoners en recreanten in de buurt zijn net zo belangrijk voor ons als de toeschouwers. Door alternatieve routes aan te geven, willen we voorkomen dat mensen voor onaangename verrassingen komen te staan.’

‘Op sommige plekken is het ook juist rustiger in de buurt en zijn omwonenden juist positiever over de Grand Prix gaan denken’, vervolgt Hirs. ‘Hopelijk werkt onze aanpak ook bij andere evenementen of gewoon een mooie stranddag.’

Op naar Parijs?

Gezien de unieke ligging van Zandvoort kan het verkeersplan niet zomaar worden gekopieerd. Je kunt bijvoorbeeld niet alle toegangswegen naar Amsterdam afsluiten. ‘Maar het gedachtegoed dat er betere alternatieven zijn dan de auto is overal toepasbaar. Zolang het maar voordelen biedt voor de bezoeker en die ook duidelijk worden gecommuniceerd.’

Hirs heeft al contact gehad met de fietsfilosoof Stein van Oosteren, de Nederlander die in Parijs hard voor de fiets werkt, over het toepassen van de kennis van de Grand Prix bij de Olympische Spelen van Parijs in 2024. ‘Daar willen ze ook graag de fiets benutten, maar vinden dat nog best spannend’, zegt Hirs. ‘Het is ook een lastige transitie. Zelfs in Zandvoort kostte het moeite om mensen te overtuigen dat het plan zou werken. In Nederland hebben we toch iets van eerst zien, dan geloven. Maar we hebben laten zien dat het met een goede visie en strategie daaromheen echt werkt.’

Fietsroutes in Parijs

Rondje fietsen in Parijs met Stein van Oosteren

Nooit eerder werd er zo veel gefietst in Parijs en was het tegelijk zo leuk en veilig. Lees meer

Categorieën

eelco-portret-bijgesneden

Eelco den Boer-García

Contentmanager

Opgroeiend in Nederland beschouwde ik fietsen als iets vanzelfsprekends, maar tijdens een uitwisselingsjaar in Canada ontdekte ik pas echt de vrijheid die de fiets verschaft. Niet meer afhankelijk van de schoolbus en zelfstandig de natuur in. Ook in Nederland is er echter ruimte voor verbetering om vrij te kunnen blijven fietsen. Via alle kanalen, van de Vogelvrije Fietser en de Fietsflits tot de website en social media, draag ik daar graag een steentje aan bij.