Bosch raadt tunen af

boschmotor21

Met de opkomst van de e-bike neemt ook het aantal opvoersetjes toe. Marktleider Bosch waarschuwt voor het tunen van e-bikes.

Wil je nog sneller op je bestemming komen? Dan zijn er op internet genoeg setjes te koop om je e-bike te tunen. Door het opvoeren kunnen de snelheden oplopen tot 45 kilometer per uur. Fietsenwinkel Drumo is één van de winkels die deze setjes verkoopt. ‘We merken dat er vraag naar is, maar we kunnen niet spreken van een toename. Mensen kiezen toch vaker voor een normale high speed e-bike,’ zegt een woordvoerder. Fabrikant Bosch beseft het gevaar.

Zo werkt het opvoeren van een e-bike

TestKees legt uit hoe e-bikes opgevoerd kunnen worden: ‘Voor veel systemen zijn er apparaatjes in omloop die de speedsensor misleiden. Met behulp van een magneet kan er dan een vertraagd signaal worden doorgegeven, waardoor de snelheidsbegrenzer zijn werk niet naar behoren doet. De motor kan op die manier wel warm worden en de actieradius kan worden verkleind.’ Naast de zogenaamde BadAsse chip bestaat ook de SDX2-dongle die de speedsensor op het verkeerde been zet.

Beschadiging door opvoersetjes

Bosch, fabrikant van veel e-bikesystemen, laat via e-mail weten: ‘Wij zijn ons er van bewust dat er verschillende bedrijven- en personen zijn die de tuning kits aanbieden voor het Bosch e-bike systeem. Wij raden de aanschaf van deze setjes af. Door zelf uw e-bike te willen aanpassen, bestaat er een groot risico op beschadiging van de motor of levensduurverkorting van het systeem.’ Bosch benadrukt dat er nog meer negatieve gevolgen aan kleven.
De garantie gaat verloren bij het zelf aanpassen- of laten aanpassen van je e-bike. ‘De garantie gaat verloren als niet geautoriseerde personen aanpassingen doorvoeren aan het Bosch-systeem.’ Niet alleen verliest de consument het recht op garantie: ‘Het opvoeren van de e-bike, heeft niet enkel invloed op de veiligheid van de gebruiker, ook andere weggebruikers kunnen op deze manier in gevaar worden gebracht. Bij ongevallen kan dit leiden tot aansprakelijkheidsstelling en eventueel gerechtelijke vervolging.’ TestKees is het eens met Bosch: ‘Al is het nu nog een relatief kleine groep, waardoor het gevaar voorlopig nog niet zo groot is.’

Categorieën