De Ledendag van 1 februari in 7 stappen
Ledendag gemist? Jammer, maar 20 juni is er weer één. In de zomereditie pakken we uit met nóg leukere workshops en activiteiten. Hier een (onvolledig) verslag van 1 februari.
1. De Duitse Fietsersbond: Fietsen was 10 jaar geleden nog voor sterke Duitse mannen
Te gast: Burkhard Stork is directeur van de Duitse Fietsersbond (ADFC, 189.000 leden), die maar 4 jaar jonger dan de Nederlandse vereniging is, maar een totaal andere geschiedenis heeft. Hij kwam erover vertellen. Infrastructuur voor fietsers? Mwaoh. Dat vond de ADFC vroeger niet zo belangrijk. Fietsers moesten gewoon een beetje slim door het verkeer manoeuvreren. Dat idee kwam niet uit de lucht vallen. Nog steeds wordt in grote delen van de wereld deze filosofie van het vehicular cycling aangehangen, met als gevolg dat alleen sterke mannen zich met een gezonde dosis bravoure op de fiets tussen de auto’s in het verkeer storten. Maar de ADFC heeft het roer omgegooid. Je hoeft geen held meer te zijn om te durven fietsen. Komende jaren investeert Duitsland flink in de fiets en zullen gênante ‘fietspaden’ uit de 70’s aangepakt worden.
2. Schrijftolken Tsjimk en Anne
Voor doven en slechthorenden zetten twee schrijftolken, Tjsimk en Anne, in opperste concentratie alles wat er gezegd wordt op een speciaal klanktoetsenbord om in geschreven tekst.
3. Hebben de thuisblijvers gelijk?
Op het ochtendprogramma staat ook een discussie over de vernieuwing van de Ledenraad. Is een Ledenraad met pakken vergaderstukken nog wel van deze tijd? Hebben de thuisblijvers gelijk? Hoe kan het anders? Als we regionale bijeenkomsten willen, hoe organiseren we die dan? Met Fietscafé’s, Fietsersbondacademies en Ledendagen nieuwe stijl met workshops en lezingen wil de Fietsersbond de betrokkenheid vergroten. Persoonlijk contact blijft belangrijk, benadrukt voorzitter Franc Weerwind.
4. Nieuwe aanwas
Er waren ook een paar mensen die voor de eerste keer naar de Ledenraad kwamen. Die wisten niet wat hen overkwam: ‘Ik ben gewoon lid. Ik wist niet eens dat ik wat kon doen! Dus daar moet sowieso wat aan gebeuren.’
5. We moeten de straat op!
Het is de laatste dag van voorzitter van de Ledenraad, Dick Buursink: ‘Onze naam is gevestigd, maar laten we vooral de actie op straat niet uit het oog verliezen. Kijk naar wat de boeren voor elkaar kregen’. Toen hij lang geleden een eerste Ledenraad van de Fietsersbond bijwoonde, dacht Buursink: ‘Wat een chagrijnige detailneukers.’ Onder zijn voorzitterschap wordt er minder geruzied, de discussies zijn beter en er wordt meer gelachen. Ook op zijn laatste dag maakt hij indruk met zijn herformuleringen: ‘Begrijp ik goed dat je bang bent dat het Fietsplan een keurslijf wordt?’
En terwijl bestuursvoorzitter Frank Weerwind en directeur Saskia Kluit Dick Buursink tot Lid van verdienste uitroepen, verschijnt op het beeldscherm achter hem alweer de foto van de nieuwe ledenraadvoorzitter, Eric Wagener, dijkbeheerder, die zichzelf voorstelt: ‘Ik ben een fietsgek. Op mijn werk worden ze ook weleens gek van me. Ik hou me bezig met dijken en zeg altijd: Dijken zijn natuurlijk vooral perfecte fietspaden.’
6. Middagprogramma: De Dutch Cycling Embassy inspireert ook de metrodirecteur van New York
Lucas Harms is directeur van Dutch Cycling Embassy, de organisatie die op het punt staat vanuit Delft naar Utrecht te verhuizen om met de Fietsersbond aan de Nicolaas Beetsstraat te hokken. Vanuit het fietsparadijs dat Nederland is, adviseert de DCE buitenlandse steden hoe ze mensen op de fiets krijgen. Onder andere door buitenlandse vertegenwoordigers in Nederland rond te leiden. Rotterdam geeft Amerikanen hoop. Dat was ooit een autostad en daar lukt het ook om meer fietsers te krijgen. De DCE heeft tienduizenden internationale volgers op social media en pas werd Harms weer verrast toen op een doodgewoon plaatje van een fietsenrek werd gereageerd door de directeur van de New Yorkse metro: ‘Die rekken willen wij ook!’
Harms had nog een leuke vraag voor zijn publiek: ‘Hoe kunnen we zorgen dat de fiets bij bijeenkomsten over SMART-mobility een prominentere plek krijgt tussen de zelfrijdende auto’s en e-drones?’
7. Workshop: Hou je fietsen met cola langer vol?
Fietsen roept bij Peter Werkhoven van de TNO voortdurend vragen op: Val je meer af als je dezelfde afstand harder fietst? Antwoord: Ja. Hoeveel minder CO2 stoot je eigenlijk uit dan met de auto? Antwoord: stoppen met vlees eten is effectiever dan fietsen in plaats van autorijden. Helpt cola om het langer vol te houden? Werkhoven bekent dat hij anderhalve liter cola op een dag drinkt. Op zijn stoel staat naast zijn rugzak een fles. Vandaar dat hij nieuwsgierig werd of de cola hem zou kunnen helpen fietsen langer vol te houden. En jawel hoor. Als je 4 liter cola drinkt gaat je uithoudingsvermogen er ruim 20% op vooruit. Het goede nieuws is dat ook topsporters ervan kunnen profiteren. Ze komen er gewoon mee door de dopingcontrole!
Ben jij er de volgende keer op 20 juni bij?
De volgende Ledendag is op 20 juni. ‘s Ochtends is de Ledenraad en ‘s middags zijn er workshops en lezingen, maar dan hebben we ook een buitenprogramma. Je kunt de hele dag komen, maar het is ook prima om alleen ‘s middags te komen. We zijn benieuwd wat jij graag zou willen horen en zien op zo’n dag. Heb je bijvoorbeeld nog tips voor inspirerende sprekers of shows? Laat het ons weten via [email protected]
Een lijst met medewerkers
-
Suzanne Brink
Hoofdredacteur Crossmedia
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!