De Fietsersbond start samen met een coalitie van fiets- en wandelpartijen en de Vrienden van de Veerponten een campagne voor het behoud van de Gelderse veerponten. Een flink aantal veerponten komt in de problemen door het verdwijnen van het Gelderse Verenfonds waaruit noodlijdende veerverbindingen ondersteund werden. Niet alleen in Gelderland, maar in het hele land zijn de vooruitzichten slecht door hoge energieprijzen, stijgende salariskosten en de noodzaak te investeren in duurzame schepen.
Vanaf donderdag 12 januari kun je de petitie ‘Ik houd van veren’ tekenen waarin de provincie Gelderland wordt opgeroepen de veren te blijven ondersteunen. De provincie met de meeste veerponten, heeft sinds de jaren ’90 een Verenfonds. Het fonds is leeg geraakt onder andere door de lage rentestand. Ongeveer de helft van de 48 Gelderse veren doet een beroep op het fonds, Bij de meeste van die veren gaat het om relatief kleine bedragen onder de 15.000 euro. Bij 9 veren gaat het om grotere bedragen. Voor 2023 is er nog geld in het Verenfonds, maar hoe het daarna moet is onduidelijk.
De belangenorganisaties van fietsers en voetgangers maken zich hier druk over omdat veerponten van groot belang zijn voor fiets- en wandelverbindingen. Niet alleen als schakel in een recreatieve route zoals bijvoorbeeld de fietsknooppunten en de LF-routes, maar ook voor de snelste route naar school en werk. In Gelderland zijn er duizenden scholieren die elke dag de pont gebruiken. Zonder veerponten moeten ze kilometers omrijden.
Behoud de Gelderse veren
Na 2023 is het verenfonds in Gelderland leeg, hierdoor dreigt tariefsverhoging, minder varen en zelfs het opdoeken van ponten. Dat is slecht voor bewoners, scholieren, fietsers en wandelaars!
Fietsdemonstratie in Amsterdam voor ‘Sprong over het IJ’
Geen brug over het IJ: geld gaat naar Noord/Zuidlijn Amsterdam-Noord groeit als kool, de ponten zijn overvol. Het is nu…
Als ondertekenaar van de petitie vraag je de provincie Gelderland om de veren in de vaart te houden. Of als het echt niet anders kan met een volwaardig alternatief op dezelfde plek te komen.
‘Met hun handtekening laten inwoners, scholieren, fietsers en wandelaars zien dat ze niet blij zijn met de ontwikkelingen. De veren zijn belangrijke verbindingen om bij voorzieningen en scholen te komen, maar ook om een recreatief of sportief rondje te kunnen fietsen of wandelen. Ook zijn ze van betekenis voor de fijnmazigheid van het recreatieve netwerk. Door verdwijning ontstaan nieuwe barrières, vaak onbedoeld. Bovendien hebben de veren een hoge attractiewaarde en zorgen ze voor een typisch Nederlandse beleving’, aldus directeur Eric Nijland van het Fietsplatform.
Esther van Garden, directeur Fietsersbond: ‘We verzoeken de provincie Gelderland om al het mogelijke te blijven doen om het uit de vaart halen van de veerverbindingen, tariefsverhoging of beperken van de verbinding te voorkomen. Als het op termijn in stand houden van de veerverbindingen geen optie is, dan dringen we aan op nieuw te ontwikkelen alternatieven op dezelfde plek zoals een fiets- en wandelbrug. Zolang het alternatief er niet is, moet de veerverbinding in de vaart blijven.’
Landelijk probleem
In andere provincies is de situaties niet beter. Eef Meijerman van Vrienden van de Veerponten: ‘Eigenlijk is Gelderland de provincie die het nog het meeste doet voor veren.’ Hoeveel veerponten er in de rest van Nederland slecht voor staan, weet Meijerman niet. ‘Dat onderzoek is nog gaande, maar je kunt wel bedenken dat met de stijgende energiekosten en stijgende CAO-lonen de exploitatie meer onder druk komt te staan. Daarbij komt dat de overheid ook vraagt om verduurzaming, dus er moet geïnvesteerd worden in duurzamere schepen.’ Ook de klimaatverandering vraagt om meer investeringen in de veerinfrastructuur. Meijerman: Door extreem hoog en extreem laag water heb je aanpassingen aan de stoepen nodig.’
Meijerman verwacht dat gemeenten nog meer gaan bijspringen dan ze nu al doen en dat de tarieven voor kaartjes omhoog gaan. ‘Ik heb al van een veerexploitant gehoord dat ze een extra prijsverhoging gaan doorvoeren naast de gebruikelijke op 1 januari.’
Afgelopen zomer hebben de zowel de fietsorganisaties (Fietsersbond, Landelijk Fietsplatform, ANWB, NFTU) als de wandelorganisatie al bij alle politieke partijen aandacht gevraagd voor de veren. Sommige partijen hebben daarover ook iets op genomen in het partijprogramma voor de verkiezingen voor provinciale staten, in maart.
- Teken de petitie ‘Ik houd van veren’ waarin de provincie Gelderland wordt opgeroepen de veren te blijven ondersteunen
- Op sociale media, elke week wordt er een veerverbinding in het zonnetje gezet, onder de hashtag #Ikveeropjou
- Groot Gelders Verendebat op 27 januari, 14:00 uur, in ’t Veerhuis in Opheusden
#ikveeropjou
Vrijwel iedereen kan helpen te pleiten voor het in stand houden van de veren. Naast het tekenen van de petitie roepen de partijen mensen op om een lofzang over de veren te delen via social media. Dat mag in woord of beeld. Deel een mooie herinnering aan een Gelders veer of omschrijf wat de veren zo bijzonder maakt. Maak een gedicht, plaats een foto of ingesproken videoboodschap: alles mag! Tag in het bericht @provgelderland en sluit af met #ikveeropjou. Hiermee wordt het belang van de veerponten voor inwoners, scholieren, fietsers en wandelaars onderschreven.
Veer op!
Strijd jij ook mee voor het behoud van de veerponten? Word dan nu lid van de Fietsersbond!
Een lijst met medewerkers
-
Karin Broer
Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!