Fietsdemonstratie in Amsterdam voor ‘Sprong over het IJ’

Geen brug over het IJ: geld gaat naar Noord/Zuidlijn

Een voorbeeld van een goede fietsbrug

Amsterdam-Noord groeit als kool, de ponten zijn overvol. Het is nu echt tijd om een brug over het IJ aan te leggen. Maar weer lijken de plannen voor een brug over het IJ op de lange baan geschoven.

Illustratie: Luc Versleijen

Fietsersbond Amsterdam en het Fietsmuseum organiseren zaterdag 14 januari een fietsdemonstratie om de gemeente op te roepen geld vrij te maken voor de ‘Sprong over het IJ’. Vanaf 14.30 uur fietst het gezelschap van Stadsloket Buikslotermeerplein 2000 in Amsterdam Noord via de ponten naar de Stopera om een petitie te overhandigen aan wethouder Melanie van der Horst van Verkeer.

In 2018 was het verkeersminister Melanie Schultz die roet in het eten gooide, waarna de Javabrug werd afgeserveerd. Nu lijkt het de gemeente Amsterdam zelf. De 135 miljoen die gereserveerd was voor de Oostbrug (van het Azartplein naar de overkant) bleek begin oktober verschoven naar andere doelen om de begroting rond te krijgen.

‘Willen is kunnen’

‘De grote verliezer is de fietser’, zegt Ed Eringa van de Amsterdamse Fietsersbond. Hij maakt zich sinds 2011 hard voor een brug over het IJ (‘ik ga langer mee dan de meeste ambtenaren’). ‘Deze gemeente heeft 1,5 miljard bijgedragen aan de Noord/Zuidlijn, en nu is er geen geld voor een brug. Die ponten zijn in de spits al overvol. Je redt het niet met meer pontjes. Er komen veel woningen bij in Noord, maar volgend jaar opent er bijvoorbeeld ook een congreshotel voor 4000 mensen. Die Oostbrug kan in principe snel gebouwd worden, voor een bedrag dat haalbaar is. Willen is kunnen zeg ik maar met de Friezen.’ Volgens berekeningen zou een nieuwe brug over het IJ meteen een van de drukste fietsverbindingen van Amsterdam worden.

Zet de fiets op 1!

De Fietsersbond behartigt de belangen van fietsers op plekken waar dat nodig is. Dat doen we al meer dan veertig jaar, omdat we geloven dat fietsen overal goed voor is: voor de bereikbaarheid van steden, voor het milieu, voor je plezier en voor een gezond leven.

Ja, ik word lid

Besluit valt in voorjaar

Eringa sprak half november nog met wethouder Melanie van der Horst. Dat gesprek leverde helemaal niets op: ‘De prioriteiten van dit college zijn het doortrekken van de Noord/Zuidlijn en een extra metro naar Sloterdijk. Ja, ik was wel boos.’

Hoe het nu verder loopt, is begin december nog moeilijk te voorspellen. De gemeenteraad heeft een motie aangenomen waarin het gemeentebestuur wordt opgedragen de bruggen toch vooral mee te nemen in de besluitvorming. Maar of dat gaat lukken blijkt pas in het voorjaar.

Veerpont Gorssel-Wilp

De veerpontencoalitie: Houd de veerponten in de vaart

Veerponten zijn van groot belang zijn voor fietsverbindingen, maar staan onder druk. Lees meer

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser