Nieuwe duurtest: Cortina U4 transportfiets

Populaire doorsneefiets

De kersverse Cortina wordt ingereden voor de duurtest

Fietsrekken van middelbare scholen staan vol met zwarte omafietsen met kratje. Ook de Cortina U4 transportfiets is populair. Maar hoe lang gaat hij mee? Freelance fietsjournalist Elias de Bruijne gaat dat voor ons testen. 

‘Hij rijdt als een Rolls Royce’, zegt Elias de Bruijne, racefietser en freelance fietsjournalist. Hij is dik tevreden met de gloednieuwe Cortina U4. ‘Mijn eigen fiets is een Roetz met dunnere bandjes die ook wat rammelt. Daarbij vergeleken rijdt deze Cortina veel lichter.’
Elias gaat met de fiets rondrijden in zijn woonplaats Utrecht. Binnenkort staat een tripje naar zijn zus en zwager in Maartensdijk op het programma. Toch heen en weer twintig kilometer. Hij stalt hem buiten en als er iets stuk gaat meldt hij dat bij ons. Voor de 0-meting komt hij al met de Cortina bij ons langs.

Eerste indruk

‘Lekker, die dikke banden. Je zit alleen wel heel erg rechtop. Ik zit heel dicht op het stuur. Misschien is het model net iets te klein?’
Nee, dat denkt Kees Bakker van de Fietsersbond niet. ‘Dat hoort bij de rechtopzit.’
Elias: ‘Verder is het zadel ontzettend zacht. Ik weet niet of ik dat prettig vind. En het stuur is nogal breed. Maar misschien is dat een kwestie van wennen. En de bagagedrager zit scheef op het frame.’
Dat Elias even moet wachten voor de versnellingen soepel schakelen, ligt volgens Kees aan de afstelling. Als die niet goed is, blijft de versnelling tussen twee standen staan met wat gekraak tot gevolg. Met wat draaien en proberen is het probleem verholpen. ‘Aan die versnellingen kan verder niet veel stuk.’
Deze Cortina is ook te koop met zeven versnellingen, maar dat raadt Kees af. ‘Met die Nexus 7 naaf moet je harder trappen en je betaalt er ook nog eens extra voor.’
Kees Bakker voelt aan het zadel, een dik, zacht Selle Royalzadel : ‘Die gaat lek. Daar kun je op wachten.’

Basic

De Cortina transportfiets staat voor trappen te glanzen van nieuwheid.
Beeld-auteur: Corné Sparidaens

Volgens Kees is de Cortina U4 een heel basic fiets. ‘Er kan niet zo veel aan stuk. Er zit alleen een terugtraprem op, dus er kunnen geen remkabels stukgaan waar dan weer water inloopt. Het frame is van aluminium. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom er zo’n ouderwetse zadelpen op zit. Dat stelt moeilijker af. En ik vraag me af of de stangetjes voor die het spatbord op zijn plek houden wel zo degelijk zijn. Dat is platgeslagen staal. Ik denk dat dat gedaan is voor de retrolook.’
Over het licht is Kees niet enthousiast: ‘Erg jammer dat de fabrikant voor kwetsbare batterijverlichting kiest in plaats van een lamp met naafdynamo. Ik begrijp niet waarom dat achterlicht zo kwetsbaar op het achterspatbord zit. Een achterreflector met ingebouwde lamp is robuuster. Een gelukje is dat de versnellingskabels niet door het frame lopen, zodat ze wel makkelijk te vervangen of repareren zijn.’

Duurtest Decathlon Elops

Duurtest Decathlon Elops

Een jaar geleden gaven we Kristel Lageweg een Decathlon Elops om te testen hoe lang hij… Lees meer

En de banden?

Testfietser Elias voelt aan de banden van de Cortina U4 transportfiets
Beeld-auteur: Corné Sparidaens

Op de fiets zitten esthetisch verantwoorde CST-banden. Kees: ‘Daar rijd je denk ik lekker licht op, maar ze zijn niet erg lekbestendig.’
Op het stuur van de fiets zit een stuurslot. Handig als je een krat op het transportrek zet. Dan staat de fiets stabieler als je transportrek zwaar beladen is. Is zo’n stuurslot nog een luxe extraatje?
Mwaoh. Kees slaat er niet van achterover. ‘Dat hebben wel meer fietsen. Los kosten ze zo’n dertig euro.’
Als laatste kijken we nog naar de bruine trappers. Elias: ‘Ik gleed er al een paar keer af. Ik weet niet of dat komt doordat het profiel slecht is of omdat het regent.’
Kees: ‘Ik denk dat ze snel losraken. Ze zijn er vermoedelijk opgezet vanwege de retrolook.’

Tip: Koop een goed slot

Tip van Kees voor Elias: koop een beter kettingslot met een ART keurmerk, bijvoorbeeld de Abus Ivy. Cortina’s zijn populair onder gelegenheidsdieven. Want het zijn geliefde, veel verkochte fietsen en zie je eigen zwarte Cortina maar eens te herkennen op straat. Het zou toch wrang zijn als onze duurtest vroegtijdig door diefstal beëindigd werd.

Zelf ervaringen met een Cortinafiets? Mail ze naar [email protected] of laat hieronder een bericht achter.

Blij met eerlijke duurtesten?

Steun ons om onafhankelijk te blijven!

Ja, ik doneer

Categorieën

52200975667_53bff07c54_k

Suzanne Brink

Hoofdredacteur Crossmedia

Op de fiets ben ik vrij en onafhankelijk en dat gevoel wil ik delen. We zijn de enige organisatie in Nederland die zich volledig inzet voor de veiligheid en het geluk van fietsers: geweldig dat ik daar aan mee kan werken.