De Decathlon Elops van 300 euro

Goedkoop of duurkoop?

Duurtest Decathlon Elops

Een jaar geleden gaven we Kristel Lageweg een Decathlon Elops om te testen hoe lang hij het uit zou houden. Als er iets mee is, komt ze langs op ons kantoor en kijkt Kees ernaar. Tijd voor een tussenstand. (Inmiddels kost de fiets trouwens 50 euro meer dan in 2022.) 

Toen TestKees een jaar geleden de Decathlon Elops testte zei hij over de fiets: ‘Het concept is heel fijn. Hij fietst verrassend goed, echt heel licht. En dat is precies wat je wilt natuurlijk. Maar misschien is het toeval dat hij lekker fietst. De ontwerpers van Decathlon hebben voor heel goedkope onderdelen gekozen. En dat pakt bij de Elops goed uit.’ 

Ondertussen heeft de fiets 2000 kilometer achter de kiezen. Hij staat altijd buiten want Testfietser Kristel Lageweg heeft geen schuur. 

Het zwakke punt van de fiets zijn de remmen en dat door een ontwerpfout spatwater zo de kabel inloopt

TestKees

Remmen

Kristel. ‘Hij rijdt nog goed. De remmen doen het alleen minder. Ik kan alleen met links remmen, wel gevaarlijk als ik mijn linkerhand uit moet steken als ik afsla. De remmen piepen ook heel erg. Mijn vriend hoort altijd direct wanneer ik eraan kom. En wat persoonlijk is: ik ben nog steeds alert omdat ik een terugtraprem gewend ben. Ik gebruik ook vaak een ov-fiets en ben bang dat ik me een keer vergis.  

Kees: ‘Ik denk dat de remmen slecht zijn door de kabels. Er zit roest op. Ik zou een nieuwe kabel kopen, maar dan een wat duurdere dan die er nu opzit, een van roestvrij staal. Je kan in principe ook alleen met de voorrem remmen, maar dan moet die voorrem wel goed zijn.’

Kees draait de stelschroef aan zodat de remblokjes weer dichter op het wiel zitten.

Geen test meer missen?

Word dan lid van de Fietsersbond en ontvang altijd als eerste de nieuwste tips en tests!

Ja, ik word lid
Duurtest Decathlon Elops
Beeld-auteur: Maarten Hartman

Schakelen

Kristel: ‘Ik schakel niet veel. Ik heb hem meestal in de zwaarste versnelling staan. Alleen als ik een brug op moet, schakel ik. Dan duurt het even voor hij reageert.’

Verlichting

Kristel: ‘Ik vind het heel prettig dat er een ouderwetse dynamo opzit. Het licht doet het altijd en ik hoef geen batterijen te vervangen. De dynamo zit bij het achterwiel, dat is wel apart, en daarom was het lastig om een beugelslot te monteren. Maar het kan wel.  

Kees: ‘Een dynamo op het achterwiel is helemaal geen slechte plek. Dat maakt hem minder kwetsbaar. En de draadjes kunnen veiliger weggewerkt worden, mede doordat de koplamp in het frame zit.’

Banden

De banden zien er niet mooi meer uit doordat de remblokjes er sporen op hebben achtergelaten. Kristel: ‘Het Tie dye effect.’ 

Andere gebruikerservaringen

Op de site van Decathlon staan rond de 2250 beoordelingen van de fiets. Daar krijgt hij 4,3 sterren van 5. Helemaal niet slecht, al hebben de meeste gebruikers de fiets nog maar net. Mensen die de fiets langer in bezit hebben zijn negatiever.   

Ervaring 1: ‘Ik heb de fiets nog geen vier maanden en voor service teruggebracht. Schakelen gaat zwaar, remmen zijn slecht. Er zit roest op de metaalkleurige delen. Bovendien moest ik er nu al een nieuwe ketting en tandwiel op laten zetten. Ik heb maandenlang een Swapfiets met versnellingen voor de deur gehad zonder enig probleem, maar deze Decathlon Elops kun je weggooien na een jaar als hij buiten staat.  

 Ervaring 2: ‘Onze dochter heeft deze fiets iets langer dan een jaar. Remmen, verlichting en versnellingen zijn kapot. De fiets roest voor je neus weg en de ketting maakt enorm veel lawaai en blokkeert met regelmaat. Het mandje hebben wij vervangen door een kratje met drager op advies van medewerkers omdat het voortdurend losstuiterde. Echt een miskoop wat ons betreft. 

Duurtest Decathlon Elops
Beeld-auteur: Maarten Hartman

Onderhoud

Kristel: ‘Ik heb de derailleur en ketting niet gesmeerd. Ik betaal liever iemand om onderhoud te doen dan dat ik het zelf doe.  

Kees: ‘Het is wel goed om regelmatig wat olie op ketting te doen en dat is ook niet zo ingewikkeld. Je moet ook eigenlijk elk jaar de eventuele roest van je zadelpen en stuurpen halen en er nieuw montagevet op smeren om te voorkomen dat ze op een gegeven moment muurvast zitten. De trappers beginnen ook te roesten. Als ze eenmaal vastgeroest zitten in de cranks, is het een heel gedoe om ze weer los te krijgen.’

Wat zou het einde van de fiets betekenen? 

‘Als het achterwiel vervangen moet worden houdt het een beetje op bij deze fiets. Zo’n wiel kost 50 euro en daar komt het uurloon van fietsenmaker natuurlijk bij.’

Conclusie

Kees: ‘Het valt me mee dat het frame en de banden er nog zo goed uitzien. De velg is al wel aardig aan het slijten. Dat kan op een gegeven moment een probleem worden. Als het wiel slapper wordt kan de band scheuren. Het zwakke punt van de fiets zijn de remmen en dat door een ontwerpfout spatwater zo de kabel inloopt. De kabels zijn van goedkope kwaliteit en zou ik laten vervangen door roestvrijstalen kabels.’

Balans na 1 jaar:

Remkabels moeten vervangen worden 

Zadel lek  

Roest op verschillende plekken 

Gebroken spaak, maar dat kan ook in de stalling zijn gebeurd 

Zwaar draaiende shifter door wrijving in kabel. Derailleurkabel moet ook vervangen worden 

Wordt vervolgd…

Decathlon Elops update

Duurtest Decathlon Elops update

Hoe houdt de Decathlon Elops, een goedkope stadsfiets, zich op de lange termijn? Lees meer

Categorieën

52200975667_53bff07c54_k

Suzanne Brink

Hoofdredacteur Crossmedia

Op de fiets ben ik vrij en onafhankelijk en dat gevoel wil ik delen. We zijn de enige organisatie in Nederland die zich volledig inzet voor de veiligheid en het geluk van fietsers: geweldig dat ik daar aan mee kan werken.