Rare Frats

Fietspad met zonnepanelen wekenlang afgesloten

Fietsers rijden in Krommenie over de SolaRoad. Op het fietspad zijn een aantal proefvlakken gemaakt om zonne-energie mee te generen. Het wegdek heeft sinds de aanleg in 2014 veel te lijden aan slijtage en is voor veel fietsers een doorn in het oog. In Krommenie cyclist ride at the SolaRoad, a special pavement on the bike lane with solar panels. The panels are suffering from heavy damaging.

De provincie Noord-Holland noemt het zonnepanelenfietspad bij Krommenie succesvol. Maar fietsers zijn wel klaar met het slechte wegdek en de omleidingen. Kan die proef na zes jaar niet stoppen?

Sinds 2014 ligt er een stuk van 90 meter lang en 3,6 meter breed zonnepanelenwegdek op het fietspad langs de N203 in Krommenie. Rob Wolvers van de afdeling Zaanstreek van de Fietsersbond mailt: ‘De eerste coating die is toegepast, bleek spekglad bij regen. De daarna aangebrachte coating vroor stuk bij vorst. Ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak de coating is vervangen in die zes jaar. Elke keer leidt dat bovendien tot ergernis omdat het fietspad wekenlang is afgesloten voor herstelwerkzaamheden.’ Ook eind januari staat er weer een bord ‘slecht wegdek’. Wat is er aan de hand?

Het consortium: ‘Succesvolle proef’

De woordvoerder van de provincie Noord-Holland, Selina Douma, stuurt een uitgebreide mail waarin de hele geschiedenis uit de doeken wordt gedaan. Het blijkt dat we het huidige slechte wegdek te danken hebben aan alle verschillende experimenten met de toplaag en ondergronden die er sinds 2014 zijn uitgevoerd.
‘Uit sommige testen blijkt dat de ene bovenlaag sterker is dan de andere, afhankelijk van verschillende geteste factoren, en dit kan zorgen voor schade aan het wegdek. Bij schade aan het wegdek worden fietsers erop gewezen dat het wegdek niet optimaal is.’
Proefvlakken oude SolaRoad bij Krommenie
Op het fietspad zijn een aantal proefvlakken gemaakt om zonne-energie mee te generen. Het wegdek heeft sinds de aanleg in 2014 veel te lijden aan slijtage en is voor veel fietsers een doorn in het oog. Beeld-auteur: Bas de Meijer
Het wordt gerepareerd en, zo bezweert Douma, ‘onderzoeken hebben uitgewezen dat de SolaRoad veilig is voor het fietsverkeer.’ Dat de SolaRoad veilig is voor fietsers valt in meer publicaties van de provincie te lezen. Het consortium achter de proef, waarin behalve de provincie ook TNO en Strukton Civiel zitten, heeft het vaak over de ‘succesvolle proef’. Is een fietspad waar je niet meteen op uitglijdt, maar wel door elkaar geschud wordt, een succes? Wolvers: ‘Dat succes bestaat waarschijnlijk alleen in de fantasie van het consortium. Fietsers is niets gevraagd.’
Een proef met zonnepanelenwegdek toegepast op een busbaan en autorijbaan in Noord- en Zuid-Holland werd afgelopen zomer meteen stopgezet, toen bleek dat er scheuren verschenen. Wordt het geen tijd om ook te stoppen met het fietspad bij Krommenie?
Woordvoerder Selina Douma: ‘Voorlopig niet; het is een living lab. Het vorige onderzoek richtte zich op de stroefheid, nu kijken we naar de sterkte van het wegdek. We kijken hoe het wegdek zich houdt bij deze hoeveelheid fietsverkeer.’
In de mail had Douma er al op gewezen dat alle inspanning (totale kosten 3,6 miljoen euro; de provincie investeerde 1,5 miljoen euro) een belangrijk doel heeft. Namelijk: ‘Een groot oppervlak benutten voor het verzamelen van energie, zonder gevolgen voor het landschap. Als we 100 km fietspad zouden kunnen uitrusten met dit concept, dan zouden daarmee ruim 11.000 huishoudens van schone energie kunnen worden voorzien.’

Piet van der Linden van het landelijk bureau van de Fietsersbond: ‘Natuurlijk is het geen slecht idee om dit soort proeven te nemen, maar doe dat alsjeblieft niet ten koste van de veiligheid en het comfort van de fietser. Denk er eens aan dat je die strook moet berijden in het donker, met regen en wind.’

Waarom wordt die proef niet ergens anders uitgevoerd? Op een parkeerplaats of zo?

Woordvoerder Selina Douma: ‘Een parkeerplaats wordt niet zo intensief gebruikt. Ja, we krijgen wel klachten over dit pad, dat het hobbelig is. Maar het is wel veilig, hoor.’

Comfort voor fietsers is toch ook belangrijk voor de provincie Noord-Holland?

‘O, absoluut.’

En wanneer is deze proef dan eindelijk afgelopen?

Douma moet dat nazoeken; een mail volgt later:
‘De provincie Noord-Holland neemt deel in de BV SolaRoad en stelt dit stukje fietspad langs de N203 beschikbaar. Er is geen einddatum vastgesteld.’
De brokstukken vliegen eraf Bron: www.youtube.com

Ken jij ook zo'n rare situatie?

Is er plotseling een fietspad afgesloten? Moet je ineens een halve kilometer omrijden? Is er een container op het fietspad geplaatst? Meld het ons! Mail ons op vvf@fietsersbond.nl 

Goochelen met paden in Katwijk

Rare frats: Fietspad weg

Rare toestanden in Katwijk. Een fietspad wordt geofferd voor een paar auto's. Lees meer

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser