Fietsparkeernudges

Uitkijken voor fietsmonsters

Fietspsychologie

'Blinde' met stok loopt langs vrouw met wandelwagen

Nudgen is op een vriendelijke, subtiele manier het gedrag van mensen veranderen. Je wordt vandaag de dag vaak genudget zonder dat je het door hebt. MediaLab SETUP in Utrecht wil het nudgen ‘democratiseren’ en de gewone burger stimuleren het heft in eigen hand te nemen met een ‘nudgekit fietsparkeren’.

Voor een nudgeproject van MediaLab SETUP in Utrecht hebben verschillende creatieven ideeën uitgeprobeerd op Utrechtse fietsers, waaronder Mapije met haar Fietsmonsterbord.

Fietsmonsters

Kunstenaar Mapije, voormalig columnist van de Vogelvrije Fietser en bekend van de Fietsliftplaats en het Zangfietspad, heeft bij een park in Utrecht borden geplaatst met de tekst: ‘Fietsmonster gesignaleerd op het grasveld. Niet voeren alsjeblieft (hij eet fietsen)’. Met een grote molshoop ernaast die suggereert dat het dinosaurusachtige wezen elk moment weer op kan duiken. In het park wordt veel gepicknickt, maar als het druk is wordt het hinderlijk als mensen hun fiets naast zich op het gras zetten. Goed bedacht, maar werkt het ook? Mapije: ‘Fietsers gaan er te snel aan voorbij. Voetgangers zien het wel.’

Bron: www.youtube.com

Blinden en punaises

De kunstenaars van Circus Engelbregt hebben in de Twijnstraat, een drukke, smalle winkelstraat in Utrecht, verschillende experimenten losgelaten op parkerende fietsers. Zo hebben ze gekeken of fietsers beter gingen nadenken over hun parkeergedrag als ze werden geconfronteerd met blinden die met een witte stok hun weg probeerden te vinden. En wat zou er gebeuren als fietsers punaises vonden vlak bij de plek waar ze hun fiets neer wilden zetten?

Bron: www.youtube.com

Lijnen op straat

Architectenbureau Lint markeerde met lijnen de routes van fietsers en wandelaars Bron: www.youtube.com

Hard wetenschappelijk bewijs dat deze nudges effectief waren is er niet. Maar dat was ook niet het doel van MediaLab SETUP. Het doel was dat we er zelf mee aan de slag gaan. Over een proefsetje met urban nudgetools konden Utrechtse ambtenaren hun mening geven. In dat proefsetje zat krijt en een afzetlint, maar ook nepwimpers, een bril en een opplaksnor voor mensen die onherkenbaar willen zijn als ze nudgen. Knipoog van de ontwerper.

Zelf aan de slag

Redacteur Suzanne Brink ging aan de slag en probeerde fietsers om te leiden met een eenvoudige nudge: een vriendelijke tekst op een kartonnen bordje en een krijttekening op het fietspad moest fietsers inspireren de omleiding te volgen en niet op de dichte brug af te rijden.

Fietsers omleiden is moeilijker dan je denkt Bron: www.youtube.com

Categorieën

52200975667_53bff07c54_k

Suzanne Brink

Hoofdredacteur Crossmedia

Op de fiets ben ik vrij en onafhankelijk en dat gevoel wil ik delen. We zijn de enige organisatie in Nederland die zich volledig inzet voor de veiligheid en het geluk van fietsers: geweldig dat ik daar aan mee kan werken.