Lagere rolweerstand

Hoe snel is snel asfalt op het fietspad?

Minder stoplichten heeft meer effect

fietsband over rood asfalt

Gaan de fietsers op snelfietsroute tussen Apeldoorn en Deventer spectaculair sneller dankzij hun snelle asfalt? Op fietspaden van ‘KonwéCity Rood’-asfalt heb je tien procent minder last van rolweerstand.

De Universiteit Twente heeft uitgerekend dat het asfalttype KonwéCity Rood tien procent minder rolweerstand geeft. (Zie ook dit artikel met filmpje van de Stentor.) Is dat veel? Volgens Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond, valt het wel mee. ‘Met goed opgepompte banden zal het misschien 5 watt schelen bij een inspanning van 100 watt (rustig fietsen bij ongeveer 20 km per uur, red.). Als je sneller fietst en je banden minder goed oppompt, heb je er misschien meer profijt van. Het voordeel is wel dat je minder trilt op dit nieuwe asfalt. Dat is comfortabeler.’

Wat maakt een fietsroute dan wel echt sneller? Minder luchtweerstand? 

Voor minder luchtweerstand kun je denken aan een windscherm of aan het planten van struiken en bomen. Is dat effectiever dan snel asfalt? Kees Bakker: ‘Ja, het afschermen van de wind lijkt me efficiënter.’ Het verschil tussen wind tegen en wind mee is groot. Windkracht van 3 beaufort staat gelijk aan 15 kilometer per uur. Als je met 20 kilometer per uur tegen windkracht 3 in trapt, heb je een schijnbare wind tegen van 35 kilometer per uur. Dat is fors; dan moet je algauw het dubbele leveren van 100 watt. Als je windkracht 3 mee hebt, blijft er maar 5 kilometer per uur schijnbare wind over. Bakker: ‘Bij weinig wind is het verschil tussen mee en tegen al groot. Maar het is natuurlijk de vraag hoeveel een heg precies scheelt.’ Want waar zou je die heg neer moeten zetten?

Minder wrijvingsweerstand? 

Zou het helpen als de gemeente iedereen een gratis smeerbeurt bij de fietsenmaker geeft? Bakker: ‘Het verschil tussen een goed gesmeerde ketting en een slecht gesmeerde ketting is ongeveer 5 watt. Maar als de ketting erg droog is of verroest scheelt het meer.’

Minder stoppen?

‘Alle kleine beetjes helpen, dus zeker ook glad asfalt’, zegt Kees Bakker. ‘Maar de grootste winst bereik je door te zorgen dat fietsers niet hoeven te stoppen. Bij één keer remmen bij 20 kilometer per uur verlies je ongeveer 1600 joule aan energie. Dan valt de winst van glad asfalt ‒ 5 watt = 5 joules per seconde ‒ in het niet. Wie goede snelfietsroutes aan wil leggen, moet er vooral voor zorgen dat fietsers nergens hoeven te stoppen.

WC-papierasfalt en asfalt van hout of gras

Met asfalt wordt naar hartelust geëxperimenteerd. Fietsers in Krommenie reden over een peperduur pad waarin zonnepanelen waren verwerkt, tussen Broek in Waterland en Monnickendam ligt een lichtgewicht fietspad van glas en gras en in Friesland hebben ze een fietspad van gerecycled wc-papier. In Drenthe wordt een test gedaan met een fietspad van hout en in Zwolle ligt vanaf september een fietspad van gerecyceld plastic.

Soepel doorfietsen?

Met de fiets kom je overal! Wij maken ons sterk voor een veilig en soepel fietsland. In de Tweede Kamer, maar ook bij jou in de straat.

Natuurlijk help ik mee!

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser