Direct naar inhoud

Heeft een servicebeurt wel zin?

Is een eerste servicebeurt nodig of is het een slinkse manier je opnieuw de winkel in te lokken?

Bij aankoop van een nieuwe fiets krijg je er bij de vakhandel vaak een gratis eerste servicebeurt bij. Wat gebeurt daar eigenlijk? Op sites van fietsenmakers gaat het vaak over ‘de fiets even nalopen’. Wat dat dan precies inhoudt, verschilt. Mobiele fietsenmaker FietsNED geeft een heel lijstje met zaken die worden nagekeken: de bandenspanning, de wielmoeren, de afstelling van de remmen, de versnelling, de kettingspanning, de spaakspanning van het achterwiel, de pedalen, etc., etc. Andere fietsenmakers noemen vooral het nalopen van spaakspanning en de afstelling van remmen en versnellingen.

Servicebeurt zou niet nodig moeten zijn

‘Onzin is misschien wat kort door de bocht’, zegt Kees Bakker, consumentenvoorlichter bij de Fietsersbond, ‘maar voor de meeste dingen geldt: die moeten bij aflevering al in orde zijn. Eigenlijk kun je zeggen dat als een fiets na drie maanden weer een servicebeurt nodig heeft, er iets bij het afmonteren niet goed is gegaan.’
Angela van Ballegooijen van Kemper Fietsen, speciaalzaak in Den Haag: ‘Als we de fiets afmonteren controleren we natuurlijk alles. Ook de spaakspanning, maar een wiel gaat zich altijd wat zetten in het echte gebruik. Kabels van remmen en versnellingen kunnen ook altijd een beetje versteld raken, al is het maar omdat ze ergens achter haken in de fietsenstalling. Natuurlijk controleren we alles bij de afmontage, maar we bieden gratis de service om na twee maanden even de boel te laten controleren.’ Een servicebeurt is zeker niet bedoeld om mensen na twee maanden weer de winkel in te lokken. ‘We willen dat mensen met een goed gevoel op hun nieuwe fiets rijden.’

Mensen denken dat het ratelen erbij hoort

De termijn waarop de eerste servicebeurt wordt aangeboden verschilt. Soms is het twee maanden, soms na drie, soms na driehonderd kilometer. Kees Bakker zegt: ‘Met een fiets is het net als bij veel andere apparaten: als er iets niet goed is, is de kans groot dat het in de eerste dagen kapotgaat en dan moet je niet wachten op een servicebeurt, maar direct terug naar de winkel.’ Dat bij online fietsverkoop wordt gezegd dat een servicebeurt niet nodig is omdat als iets niet goed is het onder garantie valt, is misschien wel zo, volgens Bakker, ‘maar iets afdwingen vanwege garantie is natuurlijk heel wat lastiger dan gewoon naar de winkel gaan.’
Onzin dus? Bakker houdt toch een slag om de arm. ‘Misschien dat een eerste servicebeurt niet zo’n slecht idee is voor mensen die helemaal niks weten van techniek. Je hebt ook mensen die vrolijk rondrijden met een ratelende nieuwe fiets en denken dat het zo hoort. Maar voor wie een beetje oplet, is het overbodig.’

Servicebeurt: geen must, wel fijn

En de kabels en spaken dan? Losse spaken kunnen een krom wiel veroorzaken. Remmen en versnellingen werken niet lekker met een slecht afgestelde kabel. Oké, daar wil Bakker wel een uitzondering voor maken: ‘Het enige zinvolle is wellicht de spaken natrekken en remmen en versnelling afstellen. Maar ook daar geldt eigenlijk dat als je dat opmerkt, je beter meteen naar de fietsenmaker kunt gaan dan wachten op de servicebeurt.’

Fietsenwinkels

Wat komen fietsenmakers dan tegen bij zo’n eerste servicebeurt? FietsNED werkt voor verschillende online fietsenwinkels (klanten betalen gewoon voor een eerste servicebeurt). Jochum van Duuren van FietsNED: ‘Wij merken dat de ene fiets beter is afgemonteerd dan de andere. Maar over het algemeen is onze ervaring dat in het gebruik toch dingen wel wat los gaan zitten.’ Behalve kabels en spaken die opnieuw moeten worden afgesteld en nagetrokken, komen ze bij Kemper na twee maanden niet zoveel tegen. ‘Soms een losgetrild rekje.’ Kortom, een eerste servicebeurt is geen must. Maar voor de technisch minder alerte types is het wel een fijne service.

Een lijst met medewerkers

  • Karin Broer

    Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser