Delft is niet gebouwd voor zoveel auto's
‘Ik kom uit Goes in Zeeland’, vertelt Falco Bentvelsen (24), student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek: ‘Daar is het heel goed geregeld voor fietsers. Overal liggen mooie, brede fietspaden. Er is natuurlijk meer ruimte, maar er wordt ook veel geïnvesteerd in infrastructuur. Dat was wel wennen toen ik naar de Randstad kwam. Als ik hier rondloop in de oude binnenstad van Delft met al dat autoblik, dan zie ik dat de stad daar gewoon niet op gebouwd is.’
Twan de Nijs (23), student Werktuigbouwkunde, komt uit de buurt van Leiden. Ook voor hem geldt dat hij sinds hij bij STIP zit zich is gaan realiseren dat hij bijvoorbeeld best ver moet fietsen voor hij over een brug naar de overkant van het water kan fietsen. ‘Je realiseert je dat het beter kan en als je in de politiek zit, kun je dingen veranderen.’
STIP is niet de enige partij in de coalitie die fietsen belangrijk vindt, maar volgens Falco liggen de accenten vaak net iets anders. ‘Ik vind het bijvoorbeeld niet handig om een autoparkeerplaats naast een oversteekplek voor fietsers aan te leggen, maar er zijn mensen die het heel belangrijker vinden dat binnenstadbewoners hun auto voor de deur kunnen parkeren.’
Tweerichtingenfietspad is hot
Voor STIP is fietsen een speerpunt. Als Delft Fietsstad nummer 1 worden is het doel.
Twan: ‘De fiets en woningbouw zijn de punten waarmee wij het meeste scoren. De fiets is natuurlijk bij uitstek iets voor studenten. Ze hebben meestal geen auto en zijn aangewezen op de fiets en het openbaar vervoer. Iets als Financiën vinden mensen meestal niet zo boeiend.’
Twan: ‘Veel studenten denken er niet over na, ze zijn wel tevreden. Maar als je dan concrete vragen gaat stellen, bijvoorbeeld of ze hun fiets altijd kwijt kunnen, gaan ze erover nadenken.’
Een bericht op de Facebookpagina van STIP dat het tweerichtingenfietspad naar de universiteitscampus eindelijk aan werd gelegd, was het best scorende bericht ooit. Falco: We hebben de wethouder meerdere keren gewezen op de matige situatie bij dit fietspad. Iedereen wist wat het probleem was. Aan de overkant lag ook een fietspad maar om daar te komen moest je twee keer oversteken, dus reed iedereen in twee richtingen op dat smalle pad. Er herhaaldelijk aandacht voor vragen werkte. Nu ligt het fietspad er.’
Juist dit soort concrete knelpunten spreken jongeren aan omdat ze direct de nadelen ondervinden als het slecht geregeld is.
Delft heeft natuurlijk ook een lokale Fietsersbond. Verschilt STIP weleens van mening met de Fietsersbond?
Falco noemt ‘shared space’. ‘Wij zien dat wel zitten, maar de Fietsersbond Delft is er geen voorstander van. De Fietsersbond vindt comfort en ervaren veiligheid misschien belangrijker. Maar objectief gezien verbetert de veiligheid volgens ons juist, mensen letten namelijk beter op.’
Te land, ter zee en in de lucht
Dat jongeren en specifiek studenten moeilijk te interesseren zouden zijn voor fietskwesties geloven ze niet, maar als de Fietsersbond meer jongeren wil bereiken, hebben ze wel een paar tips: ‘Je moet natuurlijk niet met droge beleidsstukken over kruispunten komen en voor vergaderingen is ook niet snel animo, maar je kunt bijvoorbeeld een Denktank organiseren voor de Fietsstad van de toekomst of meedoen met Te Land, ter zee en in de lucht. Veel van die voertuigen zijn gemaakt van oude fietsframes. Wat ook leuk is, zijn die fietsbellen waarmee je smog kunt meten die Milieudefensie uitdeelde. Sluit je vooral aan bij bestaande verenigingen. Wij gaan bijvoorbeeld naar studentenverenigingen toe als we actie willen voeren voor concrete problemen.’
Fietsstallingen boven water
STIP houdt ook wel van innovatieve oplossingen, zoals bijvoorbeeld fietsenstallingen boven het water. En ze zouden graag slimme verkeerslichten zien in Delft, bijvoorbeeld een verkeerslicht wat vaker op groen gaat voor fietsers als het regent.
De benadering mag soms verschillen, maar over veel dingen denken STIP en de Fietsersbond hetzelfde. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 plakte STIP posters in de stad: ‘Op deze parkeerplaats passen ook 12 fietsen!’
Helemaal mee eens!
Categorieën