Direct naar inhoud

Khalid: ‘Ik herinner me nog steeds mijn eerste klant’

Khalid Astitou (40) hielp op zijn veertiende al een buurman met fietsen opknappen. Nu is hij mobiele fietsenmaker: ‘Ik wil zo min mogelijk nee verkopen.’

Wie: Khalid Astitou

De Fietswacht:  Mobiele fietsenmaker in Amsterdam, Amstelveen, Zaanstreek en Almere

Over de naam: ‘De Fietswacht’ is een knipoog naar ‘De Wegenwacht’ van de ANWB

Sinds: 2008

Specialiteit: reparaties op locatie voor alle soorten fietsen

Aantal werknemers: vijf

Wens: dat mensen de normale fiets niet ‘onnodig’ inruilen voor de e-bike

Hoe ben je begonnen?

‘Ik ben altijd al bezig geweest met fietsen opknappen. Als ventje van een jaar of veertien had ik een buurman die fietsen repareerde. Hij was al een jaar of tachtig, maar repareerde in zijn boxje nog vol passie de fietsen van de hele buurt. Die passie heeft hij overgedragen op mij, zonder dat hij dat wist. Helaas heb ik hem dat nooit kunnen vertellen.’

Mobiele fietsenmaker Khalid Astitou tilt een fiets uit zijn bus.

50 jaar Fietsersbond: fietsers in het zonnetje

We vieren met 50 portretten dat we in een fietsland leven met miljoenen gelukkige fietsers, ieder met eigen fietsdromen en herinneringen. Neem de beroepsfietsers. Terwijl anderen als ze op school of op hun werk zijn aangekomen hun fiets met een snik in de stalling moeten zetten, is de werkdag van de beroepsfietser vol van fiets. Fietskoerier Wendy heeft fietsen zelfs niet eens alleen als werk, maar ook als hobby. Wat een fietsgeluk!

Na zijn studie Bedrijfsadministratie ging Astitou op kantoor werken, maar in de weekenden bleef hij sleutelen. Het idee om van zijn hobby zijn werk te maken ontstond na een slechte ervaring bij een fietsenmaker. ‘Ik was aangereden door een auto en liep met mijn kapotte fiets naar die fietsenmaker. Ik had geen haast met de reparatie, maar die man had de onderdelen niet op voorraad en ik mocht mijn fiets ook niet laten staan, terwijl hem weer meenemen een heel gedoe was. Alles was moeilijk. Ik dacht: dit kan toch veel beter? Mijn broer kwam toen met het idee om fietsreparaties aan te bieden bij mensen thuis. Ik herinner me onze eerste klant nog als de dag van gisteren. Hij had drie fietsen en na vijftien jaar is hij nog steeds klant.’

Wat voor reparaties doe je het meest? Wat gaat er het meest kapot?

‘Banden en kettingen. Zeker in de winter slijten die; vooral kettingen kunnen slecht tegen temperatuurschommelingen. Ze rekken als het ware een beetje uit en moeten dan weer op spanning worden gebracht.’

Wat is je eigen favoriete fiets?

‘Ik heb een simpele stadsfiets met handremmen en zeven versnellingen. Een naafversnelling, geen derailleur – dan heb je zo min mogelijk gedoe. Ik merk dat kinderen mountainbikes vaak heel cool vinden, maar zo’n derailleursysteem is niet onderhoudsvriendelijk. ‘Dat vertel ik mijn klanten ook, maar uiteindelijk kiezen ze zelf.’

Heb je nog tips voor fietsers?

‘Maak je fiets goed schoon! Een groot onderdeel van het onderhoud bestaat uit het schoonmaken van bewegende onderdelen zoals de naven en assen. Zeker in de herfst en winter komt daar veel vuil tussen. Dat hoopt zich op en dringt vervolgens binnen. Verder zie ik dat veel mensen met te zachte banden fietsen. Als de band te zacht is, gaat de binnenband wrijven in de buitenband en daardoor slijt hij sneller. Eens per twee maanden je banden oppompen scheelt al veel.’

Deel deze pagina