Beltdrive en schijfremmen

Luxe onderdelen op simpele fietsen

kalkhoff endeavour

Bij stads- en toerfietsen waren er weinig innovaties de laatste jaren. Maar nu dringen vernieuwingen door in het goedkopere segment (600-1200 euro), blijkt uit de test die we samen met de Telegraaf deden. Maar op gebied van versnellingen wordt het aanbod schraler.

Riemaandrijving: Gates Beltdrive en Continental

Al een aantal jaren is de Gates-riemaandrijving een groot succes op luxe en prijzige vakantiefietsen. Inmiddels zien we de riem ook op e-bikes en goedkopere stads- en toerfietsen. Dat is een goed idee. Een riem heeft geen smering nodig, je wordt dus niet vies. Een riem gaat veel langer mee dan een ketting en heeft nauwelijks onderhoud nodig. Veel mensen denken dat een tandriem zwaarder loopt. Dat is bij de Gates Beltdrive in ieder geval niet zo. Die loopt volgens een meting van friction-facts.com verwaarloosbaar zwaarder. Een fiets met Gates-aandrijving heeft wel één nadeel. De riem maakt de fiets duurder en je hebt een aangepast frame nodig. Er moet een opening in het frame zitten om de riem door te halen. Een ketting kun je openen en door het frame halen. Met een riem kan dat niet.

tandriem continental riemaandrijving

In de test hadden we drie modellen met een riem van Continental. Die is goedkoper dan Gates. Ik weet nog niets over de duurzaamheid van Continental, omdat er nauwelijks gebruikerservaringen zijn. Maar ik verwacht dat de riem de gehele levensduur van de fiets goed blijft werken. Een gemiddelde fiets gaat 10.000 tot 20.000 kilometer mee. Dat zouden zowel de Gates- als de Continental-riemen aan moeten kunnen.

 

hydraulische schijfrem

Hydraulische schrijfrem

Bij de remmen begint hydraulische bediening zo’n beetje de norm te worden bij wat duurdere fietsen. In de Telegraaf-test hadden maar liefst 5 fietsen hydraulische remmen. De hydraulische Magura-velgrem is een groot succes gebleken bij de elektrische fietsen en was altijd al de favoriete rem voor dure vakantiefietsen. Nu kiezen de fabrikanten van goedkopere toerfietsen ook voor Magura en er was zelf een hippe stadsfiets met deze rem.
De hydraulische schijfrem maakte zijn entree bij de mountainbikes. Nu zie je ze ook op toerfietsen en e-bikes. Qua remwerking is de schijfrem perfect. In de regen remt die veel beter dan de velgrem. Lastig blijft dat ze zo snel een beetje aanlopen. Eigenlijk werkt een schijfrem alleen goed in combinatie met een zogeheten steekas. Die as zorgt voor een nauwkeuriger en stijver verbinding tussen wiel en vork en voorkomt aanlopen. Maar die as wordt op fietsen in deze prijsklasse nog niet toegepast.

naafversnelling met tandriem

Nexus naafversnelling

Bij de toerfietsen was er één fiets met derailleurversnellingen (30). En die fiets werd verreweg het hoogst gewaardeerd. Bij zo’n test is duidelijk te merken dat een fiets met derailleur veel lichter trapt dan fietsen met de Nexus 7- of Nexus 8- versnellingsnaaf van Shimano. Ook is de lichtste versnelling veel lichter, de stapjes tussen de versnellingen zijn kleiner en het schakelt makkelijker onder belasting. De nadelen (veel meer onderhoud, meer slijtage en een open vieze ketting) komen bij een korte gebruikstest natuurlijk niet aan het licht. Maar toch zouden veel fietsers met meer plezier fietsen als ze zouden kiezen voor derailleur in plaats van de standaard versnellingsnaven.
De fietsen met naafversnellingen waren voorzien van Nexus 3-, Nexus 7- of Nexus 8-naaf. Bij de stadsfietsen was merkbaar dat de fietsen met Nexus 3 lichter fietsten dan die met Nexus 7. Logisch want de Nexus 3 heeft in de tweede versnelling een directe aandrijving terwijl de Nexus 7 juist in de veel gebruikte derde, vierde en vijfde versnelling veel verlies heeft.
Het aanbod van versnellingsnaven is dit jaar minder geworden. SRAM heeft in de jaren negentig navenfabrikant Sachs overgenomen. De ontwikkeling en marketing van de naven heeft SRAM vervolgens laten versloffen, met als gevolg dat ze nog nauwelijks gebruikt worden. Nu zijn ze helemaal gestopt zijn met de productie van de klassieke versnellingsnaven van Sachs. Het aanbod is nu beperkt tot de Nexus 3, 7, 8 en 11 van Shimano, de dure Duitse Rohloff-versnellingsnaaf en de eveneens prijzige NuVinci traploze naaf. Nog wel gemaakt maar weinig te vinden op fietsen zijn de klassieke naven van Sturmey Archer. Een test van het rendement van een aantal versnellingsnaven is te vinden op www.fahrradzukunft.de. En op onze site staat een overzicht met de belangrijkste voor- en nadelen van veel gebruikte naven.

Vering
Vering op gewone fietsen en de goedkopere e-bikes blijft een probleem. De kwaliteit is namelijk te laag om goede vering te bieden. Gelukkig besluiten de fabrikanten om weer gewoon een vaste zadelpen en een vaste voorvork te monteren. In de test waren er maar twee fietsen met een verende zadelpen en drie fietsen met verende voorvork. En juist de fietsen met vering kregen een vrij lage beoordeling.

Lees hier de volledige stads- en toerfietsentest van dit jaar.

Kees Bakker

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.

Reageer op dit onderwerp op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid