Direct naar inhoud

Maak 30 km/u de standaard binnen de bebouwde kom

Gepubliceerd op:

In 2024 kwamen volgens cijfers van het CBS 246 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 24 minder slachtoffers dan in 2023, maar de cijfers blijven zorgelijk: al sinds 2020 zijn de meeste verkeersdoden fietser.

Hoewel het voor inzittenden van auto’s veiliger is geworden, geldt dat dus niet voor fietsers en voetgangers. Van de fietsers die verongelukten in het verkeer, komt meer dan de helft om het leven door een aanrijding met een motorvoertuig. Om die reden pleit de Fietsersbond voor het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom naar dertig kilometer per uur, zoals ruim een jaar geleden in Amsterdam is gebeurd. De nieuwe cijfers van CBS laten de noodzaak zien.

Onderzoek: 13 doden en 600 ernstige ongevallen minder per jaar

Een landelijke maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom kan elk jaar minstens 13 verkeersdoden en 600 ernstige ongelukken voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Decisio in opdracht van de Fietsersbond. Het gaat specifiek om straten binnen de bebouwde kom zonder vrijliggend fietspad, waar auto’s en fietsers de weg delen. Op andere wegen in de bebouwde kom blijft (in dit onderzoek) 50 de limiet.

Het simpelweg vervangen van de verkeersborden (50 naar 30) en enige handhaving leidt al tot flinke winst. Het verkeer wordt veiliger en de stad meer leefbaar. Worden straten ook opnieuw ingericht, met drempels of bredere stoepen, dan kunnen de voordelen zelfs drie of vier keer zo hoog zijn.

Resultaten als je enkel de 50 km/u bordjes aanpast naar 30 km/u. Bron: Decisio, 30 km per uur als norm. Illustratie: Sanne Boekel.
Resultaten als je enkel de 50 km/u bordjes aanpast naar 30 km/u. Bron: Decisio, 30 km per uur als norm. Illustratie: Sanne Boekel.

Langzamer verkeer zorgt ook voor minder uitstoot, schonere lucht en minder lawaai. En omdat fietsen dan fijner en veiliger voelt, kiezen meer mensen voor de fiets in plaats van de auto. “Een lagere snelheid redt levens, vermindert schadelijke uitstoot en geluidsoverlast. Het maakt de stad leefbaarder en stimuleert fietsen,” zegt Ross Goorden, beleidsadviseur van de Fietsersbond. “We kunnen hier niet langer mee wachten.”

  • Lees meer over het onderzoek

    Lees en download het volledige onderzoek van Decisio, een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Fietsersbond.

Campagne van start in Nieuwegein

Vanochtend deelde de Fietsersbond fruit en krentenbollen uit aan fietsers en voetgangers op een gevaarlijk kruispunt in Nieuwegein. Met de actie vroegen we aandacht voor de start van de petitie. “Wat goed dat jullie dit doen, het is een levensgevaarlijk kruispunt om over te steken. Auto’s rijden hier veel te hard,” aldus een van de voorbijgangers. Ook een automobilist stopte om de qr-code te scannen.

De Fietsersbond voert al jaren campagne voor een lagere maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Goorden: “De cijfers laten zien dat we met één simpele ingreep – het vervangen van de borden – mensenlevens kunnen redden.” Alleen waar het écht verantwoord is, kan dan nog 50 km/u gereden worden. Denk aan brede, drukke wegen met gescheiden rijbanen en duidelijke rijstroken, waar het autoverkeer vlot kan doorstromen, of invalswegen naar snelwegen.

Teken nu voor minder verkeersdoden

Teken onze petitie en help mee om het verkeer veiliger te maken voor fietsers en voetgangers! Bij een snelheid van 30 km/u heeft een ongeval bijna nooit een dodelijke afloop. Daarom eisen we 30 km/u als normale snelheid in dorpen en steden.

  • Dossier 30 km/u

    De Fietsersbond zet zich in voor 30 km per uur als norm: voor veiligere straten, meer fietsgemak en minder verkeersslachtoffers.

Een lijst met artikelen

  • Fietsen over oude spoorbanen: Oostenrijk

    In de buurt van het Oostenrijkse Steyr kun je over een oud houtspoorbaantje fietsen. Met voor de liefhebbers een uitgerangeerde locomotief.

    Gepubliceerd op:
  • ‘Vouwfietsforenzen groeten elkaar allemaal’

    Petra forenst Van Culemborg naar Utrecht met Brompton en trein: Laatst stond ik in Utrecht, werd ik aangesproken: ‘Hé, je hebt je fiets niet bij je.’ Ik herkende die man alleen van gezicht. En van z’n vouwfiets.

    Gepubliceerd op:
  • Huppekee, een trafohuisje

    Dat was een verrassing! Ineens plantte een aannemer een trafohuisje op het fietspad in Amsterdam-Noord. Pas in 2030 komt er een definitieve oplossing.

    Gepubliceerd op:

Deel deze pagina