
Dossier: 30 km/u
De Fietsersbond zet zich in voor 30 km/u als standaard maximumsnelheid binnen de bebouwde kom: voor veiligere straten, meer fietsgemak en minder verkeersslachtoffers.
Laatste berichten over 30 km per uur
-
Column: Waarom de discussie over 30 km/u eigenlijk heel vreemd is… Column: Waarom de discussie over 30 km/u eigenlijk heel vreemd is…
Dertien mensenlevens, elk jaar weer, kunnen we redden. En dan hebben we het nog niet eens over alle zwaargewonden. Dat is geen discussie waard, toch?
Gepubliceerd op: -
Maak 30 km/u de standaard binnen de bebouwde kom Maak 30 km/u de standaard binnen de bebouwde kom
De Fietsersbond pleit voor het invoeren van 30 km/u als nieuwe norm binnen de bebouwde kom. De nieuwe cijfers van CBS laten de urgentie zien.
Gepubliceerd op: -
Fietser des Vaderlands Marli Huijer: ‘Mijn fiets is een vriend’ Fietser des Vaderlands Marli Huijer: ‘Mijn fiets is een vriend’
Voor filosoof Marli Huijers is haar 20 jaar oude fiets een vriend: ‘Ik versjouw er van alles mee. Ik haal ook een kerstboom met de fiets.’
Gepubliceerd op:
Standpunt Fietsersbond
-
Waarom 30 km/u?
Een fietser heeft bij een aanrijding met een auto die 30 km/u rijdt een veel grotere overlevingskans dan bij hogere snelheden. Hoewel de huidige wet nog 50 km als norm stelt, willen wij dat 30 km de standaard wordt binnen de bebouwde kom.
Onderzoek: effecten van 30 km per uur als norm
-
Onderzoek: 13 doden en 600 ernstige ongevallen minder per jaar
Een landelijke maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom kan jaarlijks minstens 13 verkeersdoden en 600 ernstige verkeersongevallen voorkomen.