Extra lange treinen naar Leeuwarden

NS: Fietskaart duurder door Waddenfietsers

trein en fiets

De NS gaat in 2020 de prijs van een fietskaartje weer verhogen: van 6,90 euro naar 7,50 euro. De verhoging is volgens NS het gevolg van de populariteit van fietsen op de Waddeneilanden.

In de zomermaanden moet NS extra lange treinen inzetten tussen Zwolle en Leeuwarden voor mensen die hun eigen fiets mee willen nemen naar de Waddeneilanden. ‘Deze verlengingen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen’, schrijft NS in een brief aan het Landelijke Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov). De Fietsersbond is ook lid van dit overleg.

Fietskaart Dal vorig jaar ook al duurder

In Leeuwarden stappen de treinreizigers met fiets over op de trein naar Harlingen om vervolgens per veerboot naar Vlieland en Terschelling te gaan. ‘Om de kosten van verlenging ten behoeve van de fietsplaatsen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen’, aldus NS. Vorig jaar ging de prijs van de Fietskaart Dal ook al omhoog van 6,20 euro naar 6,90 euro.

fiets in de trein
Een vertrouwd beeld in de zomer, een overvol fietsbalkon. Voor NS reden het fietskaartje duurder te maken.

Het Locov heeft toen – en ook nu – de NS met klem geadviseerd de prijzen niet te verhogen, maar te zoeken naar andere oplossingen. Locov stelt voor om bestaand materieel zo aan te passen dat er meer fietsen meegenomen kunnen worden. Dan hoeven de treinen ook niet verlengd te worden. Dat scheelt in de kosten.

Fiets in trein: reservering verplicht?

De NS heeft daarop toegezegd komend jaar deze oplossing verder uit te werken. Een andere oplossing die NS voorstelt, is een invoering van een reserveringssysteem. NS werkt al bij wijze van proef met een verplichte reservering voor het meenemen van je fiets in de Intercity naar Brussel. Op basis van de opgedane ervaringen onderzoekt NS of fietsreserveringen ook voor binnenlandse treinen verplicht worden.

Arriva maakt in de zomer ruimte vrij voor fietsers

Wellicht kan NS ook te rade gaan bij Arriva, die de treinverbinding verzorgt van Leeuwarden naar Harlingen waar de veerboot naar de Waddeneilanden vertrekt. ‘Ook wij zien de populariteit van het meenemen van fietsen in de trein toenemen. Al jaren maken wij in de zomermaanden onze treinen die richting de boot gaan zomerproof om meer ruimte te bieden voor fietsen en bagage’, zegt woordvoerster Joyce de Vries-Pieterman van Arriva. Het komt erop neer dat Arriva in de zomer een treinstel inzet waar banken uit zijn gehaald om ruimte te maken voor fietsen.
De Vries wijst ook op het eigen fietskaartje van Arriva: ‘Arriva heeft een eigen Fiets Mee Dagkaart á 3,80 euro. Dit is voordeliger voor reizigers die alleen met Arriva reizen. Reis je ook met NS, dan kan voor de Dagkaart Fiets van NS gekozen worden.’ Die fietskaart is geldig in NS- en Arrivatreinen.

Wat vindt de Fietsersbond van de duurdere Fietskaart?

‘Het is jammer dat de NS vast houdt aan de prijsverhoging van het fietskaartje. Het is de makkelijkste weg om de prijs te verhogen wanneer de vraag stijgt. Je kunt dan ook het aanbod uitbreiden door meer plekken voor fietsen te maken’, zegt Wim Bot, lobbyist van de Fietsersbond.
‘Positief is wel dat er naar oplossingen op korte en op langere termijn gekeken wordt. Ik betwijfel of een binnenlands reserveringssysteem gaat werken. Voor de Intercity Brussel zijn we ermee akkoord gaan om mensen die in Brussel moeten overstappen op treinen naar andere Europese bestemmingen zekerheid te geven. In het drukke binnenlandse net met frequente verbindingen zie ik het niet werken. Mensen die reserveren komen niet opdagen of een trein later, ze stappen een station eerder uit, er komen ruzies, ga zo maar door.’
‘In ieder geval zal de Fietsersbond opkomen voor meer fietsplekken voor met name de recreatieve fietsers. We zullen voorstellen van NS vanuit het belang van de fietsers beoordelen.’

Fietslogo op treinraam

Fiets mee in de trein, wat zijn de regels?

In alle binnenlandse treinen mogen - buiten de spits - fietsen worden meegenomen. Lees meer

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.