Direct naar inhoud

Update duurtest Decathlon Elops

Gepubliceerd op:

Kristel Lageweg: ‘Ik heb mijn fiets elke dag nodig en ik had geen tijd om hem naar de fietsenmaker te brengen, maar na twee bijna-botsingen moest het wel.’

Kees Bakker bekeek in mei 2023 de testfiets van Kristel Lageweg, een Decathlon Elops, weer eens uitgebreid. Hoe stond het ermee en kon hij al iets zeggen over de kwaliteit van de fiets op de lage termijn? Zijn conclusie was: ‘Het valt me mee dat het frame en de banden er nog zo goed uitzien. De velg is al wel aardig aan het slijten. Dat kan op een gegeven moment een probleem worden. Als de velg te dun wordt kan die scheuren. Het zwakke punt van de fiets zijn de remmen en dat door een ontwerpfout spatwater zo de kabel inloopt. De kabels zijn van goedkope kwaliteit en zou ik laten vervangen door roestvrijstalen kabels.’

Kortom: het zwakke punt van de fiets zijn de remmen.

Bijna-botsingen

Kristel Lageweg: ‘Ik ben vorige week eindelijk naar de fietsenmaker geweest. Ik kwam er steeds niet aan toe omdat ik m’n fiets eigenlijk dagelijks nodig heb én omdat ik tijdens de openingstijden van de fietsenmaker vaak weg was (werk of andere afspraken). Maar goed, inmiddels kon ik eigenlijk niet meer normaal remmen en na twee bijna-botsingen daardoor ben ik toch eindelijk gegaan.

R.I.P. voorlamp

– nieuw zadel (oude was lek)
– nieuwe remblokjes
– nieuwe remkabels
Totale kosten: 100,85 euro
Niet op de bon/ niet gelukt:
– tandwielen en ketting gesmeerd. De inschatting van de fietsenmaker is dat die te zijner tijd echt vervangen moeten worden, maar hiermee kan ik het nog even rekken.
– verlichting: mijn voorlamp is inmiddels stuk. Het is zeer waarschijnlijk het kabeltje waar het probleem zit (en dus niet het lampje), maar omdat de kabel binnendoor loopt (aan de binnenkant van het frame) kan hij er niet bij en het dus ook niet repareren. Jammer, want ik was juist blij met de ouderwetse dynamo, maar moet nu toch weer terug naar losse lampjes.

Reactie Kees Bakker: ‘De fietsenmaker heeft een bescheiden bedrag gerekend voor de onderdelen en de montage. Gek is wel dat de arbeidskosten niet apart op de bon staan.

Kristel: ‘Ik heb een hele toffe fietsenmaker die meestal vrij relaxt is met de rekening. Ook wat betreft het zadel. Het nieuwe zadel bleek heel oncomfortabel, maar ik had pas een week later tijd om daarmee langs te gaan. Toen heb ik zonder meerkosten een nieuw zadel meegekregen. Dus mogelijk is zijn facturering niet heel representatief.’

Lang leve de fietsenmaker van Kristel!

Goeie test?

Wij doen het graag voor jou

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!