Fietsvervoer per bus

Vakantiefiets in bus, trein of als postpakket

Je fiets meenemen in de trein is vaak gedoe. Een goed alternatief is je fiets meegeven met een busdienst. Rome, Arles, Hendaye, geen bestemming is te gek.

Fietsvervoer per bus
Fietsvervoer per bus Beeld-auteur: Judy Ballast

Fiets versturen met Soetens

De busjes van Soetens fietsvervoer uit Steensel rijden van april tot en met oktober naar diverse bestemmingen in Zuid-Europa. Kosten per rit: 121 euro. fiets-vervoer.nl

Soetens is van oorsprong een koeriersbedrijf. Het fietsvervoer is ontstaan toen een medewerker 15 jaar geleden naar Santiago de Compostella ging fietsen en vroeg of ze zijn fiets niet op konden halen. Wilco van Houtum van Soetens: ‘In die tijd reden we regelmatig een koeriersdienst naar Madrid. Toen hebben we gezegd: probeer dan nog wat meer mensen te vinden die hetzelfde willen. Hij had binnen korte tijd vijftien mensen bij elkaar.’

Nog steeds zijn de meeste mensen de ‘klassieke klanten’: de fietsers die een langeafstandfietsroute zoals een route naar Santiago de Compostella of naar Rome fietsen en dan hun fiets gerepatrieerd willen zien. Er zijn ook mensen die hun fiets naar het buitenland sturen en dan terug fietsen. Van Houtum: ‘Vorig jaar hadden we mensen die de fiets naar Venetië lieten brengen. Ze fietsen via Kroatië naar Griekenland stapten daar op de boot naar Bari en fietsen naar Rome, waar wij toen de fietsen weer hebben opgepikt. We zien de groep ervaren fietsers die dit soort reizen plannen, wel groeien.’ In de loop der tijd zijn er wel steeds meer bestemmingen bij gekomen allemaal in het Zuiden. Een relatief nieuwe bestemming is Sevilla. Voor volgend jaar staat Wenen en Lissabon op het programma.

Soetens haalt ook fietsen van door ziekte of familieomstandigheden gestrande fietsers op. Kapotte fietsendragers achterop de auto zijn ook een bekend euvel. Jaarlijks vervoert Soetens zo’n 2000 à 2500 fietsen. Inmiddels veel vaste klanten. Ebikes worden net zo gemakkelijk vervoerd als gewone fietsen, maar Van Houtum denkt erover het tarief volgend jaar aan te passen.  ‘Wij komen nu op een punt dat het aantal ebikes zo groot wordt dat het extra gewicht problemen op gaat leveren. We kunnen minder laden.’

Klassieke fietsbussen

De klassieke fietsbussen rijden nog steeds. Prijzen bijvoorbeeld retour naar Arles 240 euro in het laagseizoen en 265 euro in het hoogseizoen, of retour naar Nauders 275 euro in het laagseizoen en 295 euro in het hoogseizoen. cycletours.nl en Fietslijn.nl

Fietsbussen bestaan al sinds de jaren ‘80. In de zomermaanden rijden touringcars met een grote fietsaanhanger op elf routes richting Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje. Je kunt ze boeken via Cycletours en via de Fietslijn.nl. Frits Deben van Cycletours: ‘Zuid-Frankrijk, Italië, Noord-Spanje, Oostenrijk. Dat zijn zo’n beetje de bestemmingen. Dat heeft te maken met de rijtijdenwet. Met twee chauffeurs kun je grofweg bestemmingen tot 1500 kilometer aan doen, zonder overnachtingen.’

De fietsbus is de laatste jaren weer meer in trek. Deben: ‘Treinen zijn niet altijd gemakkelijk, goedkope vluchten zijn vaak niet zo goedkoop meer, en dan sta je daar op het vliegveld. Met een fietsbus kom je gemakkelijker in kleinere plaatsen. Het grote voordeel van de fietsbus is dat fiets en passagier bij elkaar blijven.’

Nieuw in het aanbod dit jaar zijn de Bodensee en Nauders. Bodensee is voor een heel breed publiek, Nauders bij de grens Oostenrijk Italië is juist voor de klimmers. Verder zijn we het seizoen aan het verlengen. Naar Avignon rijden we al vanaf eind april, Baskenland vanaf mei.’

Ook Cycletours merkt een groeiend aantal ebikes op. ‘Een derde van de fietsen die we vervoeren zijn e-bikes. We zeggen altijd wel: je moet wel een ebike meenemen die geschikt is voor buitenland, dus met een flinke accu.’

Fiets in Flixbus

De Flixbus is op papier veruit de goedkoopste oplossing om jezelf samen met je fiets naar het buitenland te vervoeren. Op sommige dagen reis je voor 45 euro van Amsterdam naar München (inclusief  9 euro voor de fiets), andere dagen 77 of 82 euro, soms met overstap soms direct. De prijzen variëren al naar gelang de vraag naar de stoelen, vroegboekers betalen over het algemeen de laagste prijzen, maar soms zijn er last-minute-acties. Je mag geen ebikes mee nemen, wel dus een gewone fiets. Bij bekijken van de website en het invoeren van wat testreizen voor 1 volwassene plus fiets, bleek wel dat er dat heel veel bussen ‘volgeboekt’ zijn. Flixbus-woordvoerder Rosa Donat: ‘Dat betekent niet altijd dat de bussen echt vol zitten.’ Ook als een bus geen fietsdrager heeft verschijnt namelijk die mededeling. Op de verbindingen naar Frankrijk waarbij een overstap moet worden gemaakt in Frankrijk, is geen fietsvervoer mogelijk vanwege Franse voorschriften die het gebruik van een fietsdrager onmogelijk maken, aldus Donat. Flixbus is bezig met het uitbreiden van het aantal fietsdragers op de bussen. Nu al heeft 95 procent van de bussen naar Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk een fietsrenrek waar vier fietsen op passen. Ook is de fiets mee te nemen naar Berlijn, Parijs, Hamburg en Brussel. Komend jaar krijgen veel bussen richting Italië fietsdragers. Op treinreiziger.nl staan ervaringen van Flixbus-gebruikers, ook een paar fietsers komen aan het woord.

Fiets versturen met Travel Light

Travel Light zorgt er voor dat  je fiets, ebike, golftas of zware koffer op je vakantieadres belandt. Kosten voor een enkele reis van een fiets tussen 114 euro en 154 euro afhankelijk van volume. travellight.nl 

Travel Light bestaat inmiddels 3 jaar. ‘We zien een enorme stijging’, zegt Sandra van der Werf van het  jonge bedrijf over het aantal fietsen dat Travel Light via TNT verstuurd. ‘De precieze cijfers weet ik nog niet maar ik verwacht er dit jaar enige honderden te versturen.’ Daarvan is de helft een ebike. Klanten zijn sportieve fietsers die bijvoorbeeld naar Santiago de Compostella zijn gefietst. Of die naar Lissabon vliegen en vandaar gaan fietsen. Van der Werf: ‘Begin dit jaar hebben we voor TUI een hele partij fietsen naar Mallorca verstuurd.’ Daarnaast zijn het ouderen die in Spanje of Portugal overwinteren en dan graag hun eigen fiets of ebike ter plekke willen hebben. Spanje en Portugal zijn ook de bestemmingen waar Travel Light het meeste naar toe verzendt.

Bij Travel Light moet je je fiets in een fietskoffer of fietsdoos (verkrijgbaar bij fietsenmaker) stoppen voor verzending. Inmiddels kent het bedrijf ook een paar fietsenmakers in het buitenland die mensen kunnen helpen aan een fietsdoos. De prijzen voor verzending zijn afhankelijk van het volume.  Ook ebikes moeten in een fietsdoos of fietskoffer. De accu moet beslist op de fiets blijven, anders wordt hij aangemerkt als dangerous goods en blijft de accu achter in het depot van TNT voor inspectie. Uiteindelijk is het zelfs retour afzender want voor dangerous goods heb je speciale verpakking nodig.

Update 2019: Travel Light is op opgegaan in World Wide Baggage Services. Fietsen kunnen nog steeds verstuurd worden met dit bedrijf, meldt een woordvoerster. Elektrische fietsen kunnen alleen binnen Europa verstuurd worden. Meer informatie: World Wide Baggage Services.

Fiets in trein: updates 2018

Er kan van alles op het gebied van het meenemen van de fiets in de trein, er kan ook een heleboel niet. Soms kunnen er ook dingen die officieel niet mogen, maar dit terzijde. Wie plannen heeft, kan het beste de speciale fiets- en-trein-pagina’s van de site van de Treinreiswinkel uitpluizen. Helmut Brall van de Treinreiswinkel vertelt de  belangrijkste wijzigingen in 2018: ‘De ICE4 neemt fietsen mee, deze trein rijdt naar onder andere München en Hannover. De Railjet tussen Budapest en München heeft nu 20 fietsplaatsen. En de directe treinen tussen Hamburg en Kopenhagen nemen op sommige tijden fietsen mee. Ook een leuke aanwinst voor fietsvervoer is de regionale trein Hengelo-Bielefeld.’
Maar zoals dat gaat in de fiets-en-trein-wereld er zijn ook weer verslechteringen. Brall noemt: ‘Minder nachttreinen in Frankrijk, zo is bijvoorbeeld de nachttrein Parijs – Avignon – Nice komen te vervallen.’ Frankrijk is, ondanks dat de Thalys nog altijd geen fietsen meeneemt (behalve als je ze in een pakket 135x85x30 centimeter stopt, d.w.z. voor- en achterwiel eruit), nog steeds goed te bereiken. Dit dankzij diverse TGV-verbindingen die wel fietsen toelaten. Reserveren is verplicht en er zijn maar 4 fietsplaatsen per TGV, dus wees op tijd als je aan een bepaalde tijd vast zit.

Welke leuke verbindingen zou Brall onder de aandacht willen brengen van vakantiefietsers die nu plannen aan het maken zijn? ‘Er zijn weer twee nieuwe hogesnelheidslijnen. Bijvoorbeeld  tussen Parijs en Bordeaux  waardoor dit nu te bereizen is in 2 uur, in Hendaye ben je nu vanaf Parijs in circa 4 uur. Ook is er een nieuwe stuk hogesnelheidslijn tussen Parijs en Rennes, nu te doen in anderhalf uur. Al met al is heel Frankrijk in een dag te bereiken, wel met aantal keren overstappen (via Antwerpen – Lille).’
Brall wijst ook nog even op ‘jaarlijks terugkerend issue’: ‘Met een internationaal fietsticket mag je ook in de spits in Nederland je fiets meenemen. Dit is een officiële NS-regel maar niet iedere conducteur kent die regel. Soms worden fietsen geweigerd waardoor een hele reis naar Frankrijk in duigen valt. Het is dus handig om het officiële reglement bij je te hebben.  Mensen die bij ons boeken krijgen altijd de reisvoorwaarden mee, waar dit in vermeld staat.’