Hoe neem je je fiets mee op vakantie?

Hoe neem je je fiets mee op vakantie?
Trein, prijsstunters en pakketpost

Lange fietstochten door Europa zijn populair. Maar hoe kom je vanuit Santiago de Compostella, Avignon of Rome weer thuis met je fiets?

Helmut Brall uit Leiden fietst van kaap naar kaap. Niet in één keer, maar telkens een deel. De Noordkaap heeft hij al gezien en op weg naar Kaapstad is hij afgelopen zomer bij Brest in Bretagne aanbeland.
Fietsers als Brall moeten puzzelen hoe ze met fiets en bagage bij het beginpunt komen. En ook hoe ze aan het eind van de fietsreis weer thuis geraken. Brall heeft bij het regelen van fietsvervoer een voorsprong op andere vakantiefietsers. Hij is namelijk eigenaar en oprichter van de Treinreiswinkel, een reisbureau gespecialiseerd in internationale treinkaartjes.

Sterke groei
In 2002 begon hij in een Leidse winkelstraat met twee medewerkers. Inmiddels zijn er veertig mensen in dienst bij de vestigingen in Amsterdam en Leiden, en verkoopt Brall meer dan 110.000 treinreizen per jaar.
‘Fiets en trein is voor ons één van de hoofdthema’s’, zegt Brall. ‘Bij zeven tot acht procent van de treinreizen willen mensen hun fiets meenemen. Het afgelopen jaar hebben we bij de treinkaartjes met een fietskaartje een groei van 26 procent gezien. De trend is dat mensen langere fietstochten maken. Veelzeggend is dat wij op de Fiets- en Wandelbeurs evenveel brochures uitdelen als op de veel grotere Vakantiebeurs. Ik ben af en toe verbaasd met wat voor nonchalance zestigers vertellen dat ze naar Rome zijn gefietst.’

Gepuzzel
Concurrentie op het gebied van internationale treinreizen heeft Brall eigenlijk niet. En al helemaal niet als er ook nog een fiets mee moet. ‘NS International heeft een hekel aan fietsen. We begonnen in een tijd van de 80-20-strategie van NS. Tachtig procent reist op twintig procent van de trajecten en daar wil NS vooral aandacht aan besteden.’ NS zag geen brood in het tijdrovende gepuzzel met overstappen en kortingstarieven om de treinreiziger uiteindelijk op het gewenste stationnetje in bijvoorbeeld de Provence uit te laten komen.

Logge bureaucratieën
Brall sprong in het gat in de markt en heeft feitelijk geen concurrentie omdat het verkopen van internationale treinkaartjes ingewikkeld is. ‘We zitten nu op alle reserveringssystemen, maar het was heel moeilijk om toegang te krijgen. Veel treinmaatschappijen zijn grote, logge bureaucratieën. Je moet lang lobbyen en dan is er gedoe over bankgaranties en dergelijke. In de luchtvaart heb je één ticketsysteem dat op de hele wereld gelijk is. Maar met de treinen wordt het steeds ingewikkelder. Eurostar en Thalys hebben bijvoorbeeld ieder hun eigen complexe reserverings- en tariefsysteem.’ 

Overstappen
Om fietsers op hun bestemming te krijgen is ook de kennis van de treinstations cruciaal, zegt Brall. ‘Iedereen die wel eens een fiets heeft meegenomen, kent de traumatische situaties met overstappen. Als het ook maar even kan, houden we in de planning rekening met voldoende overstaptijd. Onze medewerkers kennen de stations. Op een kopstation kun je gemakkelijk met een fiets overstappen, omdat je dan geen trap op en af moet. Ook weten we precies welke stations liften hebben. De meeste fietsers hebben het liefst een directe verbinding. Maar sommige mensen – vooral racefietsers – maakt het niks uit of ze zeven keer moeten overstappen.’

Meer informatie: www.treinreiswinkel.nl

Trends en tips van treinexpert Helmut Brall vind je op de site van de Fietsersbond.

Er zijn ook alternatieven voor de trein: fietsbussen, pakketpost en fietsbusjes

Fietsersbond lobbyt voor fietsvervoer
Vakantiefietsers kijken reikhalzend uit naar een rechtstreekse treinverbinding naar Lille waarbij je je fiets mee mag nemen. Want als je eenmaal in Lille bent, kun je met je fiets in de trein heel Frankrijk bereiken. Er gloort nu hoop, dankzij de Fietsersbond. ‘In de concessie voor het hoofdrailnet die dit jaar ingaat, staat dat NS moet onderzoeken of het mogelijk is om op internationale treinen − dus ook de Thalys naar Lille – fietsen mee te nemen’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘Wij hebben daar hard voor gelobbyd en het is duidelijk dat het nu ook een wens van de overheid is. En de Tweede Kamer stelt vragen over dit onderwerp. NS betoogt dat het moeilijk is en dat het oponthoud veroorzaakt. Maar de ervaringen van de Franse SNCF bewijzen dat de fiets en de hogesnelheidstrein prima samengaan.’
Lees meer op vogelvrijefietser.nl/concessie.

Categorieën