‘Bakfietsen zijn ontwikkeld voor kindervervoer’

Vrachtfietsen te slap

2012-09-12-DHL11

Steeds meer vervoer gebeurt met vrachtfietsen. Maar zijn die wel sterk genoeg?

Transportfietsen zijn vaak niet sterk genoeg, zegt transportfietspionier en – onderzoeker Jos Sluijsmans: ‘Veel bakfietsen zijn in eerste instantie ontwikkeld voor kindervervoer. Dat is een heel ander gebruik. Voor kindervervoer worden fietsen één à twee uur per dag gebruikt; voor vrachtvervoer worden fietsen de hele dag gebruikt en ze moeten het altijd doen, ook accu’s.’
Bij het Belgische Bubble Post hebben ze veel problemen gehad met vrachtfietsen. Dit van oorsprong Belgische bedrijf, dat alleen met vrachtfietsen en elektrisch vervoer rijdt, werkt nu in dertien Belgische en drie Nederlandse steden, en maakt plannen voor uitbreiding naar Spanje en Engeland. Maxime Demeyere van Bubble Post: ‘Veel fietsen houden het niet vol. Die fietsenbouwers doen natuurlijk ook nooit zo’n test als wij: drie jaar lang een real life test. Over de voertuigen die we nu gebruiken zijn we wel tevreden, althans tot nu toe.’

Hans Fogh Bullitt
‘Cycloon werkte eigenlijk jarenlang als een soort R&D-afdeling voor Hans ‘Bullitt’ Fogh van het Deense fietsenmerk Larry vs Harry.’ Beeld-auteur: Michiel Slütter

Bij Fietskoeriers.nl (samenwerkende fietskoeriers) hebben ze met veel vallen en opstaan de sterkste bakfiets gevonden. Marieke Snoek, CEO van Fietskoeriers.nl en Cycloon: ‘Cycloon werkte eigenlijk jarenlang als een soort R&D-afdeling voor Hans ‘Bullitt’ Fogh van het Deense fietsenmerk Larry vs Harry. Wij zetten 150 kilo op de fiets, raggen over drempels, gaan een stoepje op en af ‒ dan gaat er geregeld wat kapot. Dan kwamen we weer terug bij Hans. Zo is die fiets door de jaren heen verbeterd.’
En behalve sterker moeten bakfietsen ook groter worden. Er zit nu een gat tussen vrachtfietsen die maximaal 250-300 kilo kunnen meenemen en bestelbussen. De Stint is in dit gat gestapt. Dit volledig elektrische voertuig (zonder trappers) kan 400 kilo meenemen. Maar er wordt ook gewerkt aan een Cargobike XL door Greenolution/Cyclespark. Christian Suurmeijer van Greenolution: ‘We zijn bezig met een fiets die qua laadvermogen en gewicht kan concurreren met een bestelbus: een elektrische fiets, die 600 kilo kan dragen en een volume van 4 kuub kan meenemen, dat is wat de meeste kleine bestelbussen vervoeren.

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser