Duizenden oBikes over de stad uitgestrooid

Zijn de nieuwe deelfietsen een aanwinst?

obike in Rotterdam

Chinese steden zijn overspoeld met deelfietsen die je overal kunt huren en ook weer achterlaten. Dit deelfietsenmodel heeft nu ook Nederland bereikt. Duizenden gele oBikes zijn al over Rotterdam uitgestrooid. Een aanwinst?

Nederland had ooit de primeur met het eerste Witte Fietsenplan. Dat kwam nooit echt van de grond. Maar met de komst van de smartphone komt het visionaire jaren zestigplan weer tot leven.
Chinese steden zijn al overspoeld met deelfietsen die je met je smartphone kunt ontgrendelen. En als je op je bestemming bent, zet je de fiets weer op slot en beëindig je de huurperiode. Je hoeft ze dus niet terug te zetten in een rek van de verhuurder (een docking station). Heel handig.
De keerzijde is dat men in China op allerlei plekken de fietsen achterliet. De politie moest de verweesde deelfietsen opruimen. Het zijn er zoveel dat de verzamelde opgeruimde fietsen een waar fietsenkerkhof vormen.

Hoe fietst de oBike?

Rotterdam is sinds enkele weken bezaaid met de gele fietsen van oBike, uit Singapore. Handig als je meteen een fiets nodig hebt. Maar hoe fietsen ze?

Bron:

En wat vindt de Fietsersbond van de nieuwe deelfietsen?

‘Prima dat er nieuwe deelfietssystemen komen’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘Systemen met een app en een smart lock waarmee je fiets ontgrendelt, bieden zeker voordelen, je hebt geen docking stations nodig. Maar de gemeente moet wel reguleren om wildgroei in openbare ruimte te voorkomen.’ Ook in Amsterdam zijn twee deelfietsbedrijven begonnen: Flickbike en Donkey Republic.

oBike voor de Markthal
Beeld:

Wat vind jij van de nieuwe deelfietsen?

Het kan heel handig zijn om overal een fiets te kunnen huren als je er eentje nodig hebt. Maar al die deelfietsen nemen ook weer ruimte in. En vaak is het al lastig om in drukke binnensteden een plek te vinden om je fiets te parkeren. We zijn heel benieuwd naar jouw mening en ervaringen.

Is het handig?
Zijn de deelfietsen een aanwinst voor de stad?
Of nemen ze teveel schaarse parkeerruimte in?
Heb je er al op gefietst? Rijden ze net zo lekker als een Nederlandse stadsfiets?

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Reacties

  1. Dat ziet er niet best uit. Ik ben al kritisch op de nieuwe OV-fietsen. Waardeloze geometrie en je ramt steeds met je enkel tegen de sleutelhanger. Die oBikes zien er gewoon krakkemikkig uit en dat spatborden zijn ook niks. Als je al deelfietsen wilt, dan een fatsoenlijke fiets. Niet zo'n rotding.

  2. Ofschoon ik de applicatie niet in detail ken denk ik dat het een fantastische ontwikkeling is. De kern van het systeem is dat er "materiaal gedeeld" wordt. Perfect voor het milieu! Als het plan massaal wordt toegepast en gebruikt zal het absoluut leiden tot een vermindering van het aantal fietsen in de binnensteden. Het maakt niet uit waar men een fiets huurt, eenmaal op de bestemming aangekomen moet het toch ergens “geparkeerd” worden. De plicht om de fiets aan het eind van de huurperiode op een vaste locatie in te leveren staat los van de overlast die de huur/verhuur van een fiets veroorzaakt in het gebruikstraject (andere huurfietsen staan ook overal los en vast in de binnenstad). De extra overlast staat en valt met discipline en het fatsoen van de gebruikers. In vergelijking met bijv. een OV-fiets is dit plan laagdrempeliger omdat de fiets voor de volgende gebruiker beschikbaar is waar de vorige zijn rit eindigt (estafette) en in theorie ook goedkoper vanwege een reductie van de huurtijd. De efficiëntie van het materiaalgebruik is theoretisch hoger. De doelgroep moet inderdaad niet de veeleisende “tour fietser” zijn maar meer de fietsende forens die over het algemeen met minder gemak genoegen neemt.

    PS. Het statement over de overlast in China is weinig genuanceerd.

    Lucien (voor een schoner milieu)

  3. markn says:

    In dit geval zit er een groot verschil tussen de theorie en de praktische uitvoering. Zoals altijd is de 'devil in the details' en vergeet men menselijke en culturele verschillen. In theorie is het daarom ook een duurzaam idee maar in de praktijk kan je je in Nederland afvragen welke doelgroep het bedient.

    Zelfs in het geval van de OV-fiets die ik zelf af en toe gebruik. Was er geen deelfiets, dan had ik datzelfde stuk lopend of met de bus of tram gedaan. Voor het milieu heeft dat vrijwel geen effect.

  4. Inderdaad is er verschil. En het ongemak mag zeker niet worden gebachataliseerd. Er zijn altijd kinderziektes bij introductie van nieuwe innovatieve processen. Dat mag geen rede zijn om niet innovatief te denken en handelen. De regels die voor het parkeren van fietsen gelden gelden voor alle fietsen. Nu worden ze door de gemeente ook al losgeknipt en opgeruimd. Wil je het terug moet je voor de kosten opdraaien. Overigens is de milieubesparing niet op de brandstof besparing maar op de CO2 besparing op het maken van een fiets! De milieu footh print voor het maken een fiets is niet te onderschatten. Vlik vergelijk het met het systeem zoals het werkt met de groene auto's. Die moeten ook netjes geparkeerd worden op straffe van een boete te verhalen op de gebruiker. Maar samen komen we een heel eind
    Tot slot: waarschijnlijk zal de gebruikersgroep idd uit "single toeristen" bestaan. NL is mooi en zal altijd die eenmalige forensen aantrekken. Daar ben ik trots op en accepteer de ongemakken die daarmee gepaard gaan!
    Lucien

Reageer ook op ons forum

2 meer reacties

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid