Zijn moderne bagagedragers slapper?

bagagedrager

Bij de Fietsersbond komen regelmatig berichten binnen over bagagedragers. Zijn die tegenwoordig ongeschikt om iemand achterop mee te nemen? Dreigt een stukje Hollandse fietscultuur te verdwijnen?

Een rondgang op internet toont dat er tegenwoordig veel fietsen verkocht worden waarbij vermeld staat dat de bagagedrager een draagvermogen heeft van 25 kilo. 25 kilo. Dan kun je alleen kleuters vervoeren.
Marco Kalden van Sparta: ‘Dragers zijn beslist niet minder sterk geworden; hooguit die van trekkingfietsen waar iedere gram telt. De verwarring zit erin dat personen eigenlijk niet achterop een drager mogen zitten. Dat was in het verleden ook al zo. Iedereen kent wel het afbreken van de staanders bij de asmoeren. Bij Sparta hanteren we nog altijd de gewichtsgrens van 25 kilo voor de bagagedrager.’

Alleen bagage
Ronald Ter Braak van Gazelle zegt: ‘Een bagagedrager is bestemd voor het vervoeren van bagage en niet voor persoonsvervoer. Het belastbare gewicht mag niet meer zijn dan 15 à 40 kg. Boven dit gewicht kan metaalmoeheid ontstaan en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Nederlandse traditie of niet, vanuit veiligheidsoogpunt adviseren wij mensen om geen passagiers mee te nemen op de bagagedrager.’

Aluminium
Dekken fabrikanten zich tegenwoordig alleen meer in en is de kwaliteit van bagagedragers ook minder geworden? Jan Willem van Schaik, redacteur bij vakblad Bike Europe: ‘Het verbaast me niet dat er bij de Fietsersbond berichten binnenkomen over bagagedragers van mindere kwaliteit. Een bagagedrager was nooit bedoeld om een passagier op te vervoeren. Maar vroeger waren de dragers gemaakt van staal, dus konden ze nog wel tegen een stootje. Tegenwoordig wordt alles lichter uitgevoerd en is de fietsindustrie overgestapt van staal naar aluminium.’

Baggerzooi
Fietsenmaker Rinus Vink van Van der Wal’s Rijwielpaleis in Utrecht: ‘Als je op een sportief fietsje iemand van 80 à 90 kilo meeneemt, gaat dat niet goed. Dat is vragen om moeilijkheden. Er worden tegenwoordig natuurlijk wel fietsen verkocht, tja, die wij baggerzooi noemen. Daar zitten ook geen goede bagagedragers op. En kijk naar wat er gebeurt: mensen springen achterop en dan krijgt de bagagedrager een zijdelingse dreun. Gaan ze nog even wiebelen om recht te zitten. De dikste zit meestal achterop, want die heeft geen zin om te fietsen. Maar dat de kwaliteit achteruitgaat, zou ik niet zeggen. Het is meer het gebruik. Als je met acht man in een Ferrari gaat zitten, gaat het ook niet lekker.’ Toch zijn er wel fietsen te koop met een bagagedrager waarop je iemand kunt vervoeren. De Fietsfabriek heeft stevige stalen bagagedragers die 80 kilo kunnen dragen. Wouter Veldman van De Fietsfabriek: ‘Fietsfabrikanten adviseren wel dat je niet iemand achterop mag nemen, maar dat gebeurt toch. Dan kun je maar beter zorgen dat het kan.’

Gers Pardoel
Kortom, er zijn inderdaad maar weinig bagagedragers die gemaakt zijn voor het vervoer van 80 kilo. De meeste fietsfabrikanten adviseren geen personen te vervoeren. Maar dat zal geen einde van een traditie betekenen. Dat weten ze ook bij Gazelle. Wie de clip van de hit ‘Bagagedrager’ van Gers Pardoel bekijkt ontwaart daar een splinternieuwe Gazelle-fiets. Ter Braak: ‘Ja, wij sponsoren zijn liedje.’ Is dat niet een tikje tegenstrijdig? Het refrein begint met ‘Spring maar achterop’. Ter Braak: ‘Dat is spreektaal voor ‘Ga met mij mee’. Het is dus niet letterlijk ‘Spring achter op mijn fiets’.’
Toch even kijken. Nee, ze doen van alles met de fiets, maar niemand springt achterop. Of toch. Tien seconden voor het einde, ja hoor, springt er toch een meisje achterop.

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser