Niet te snel bukken

Zweedse fietsairbag

‘Fietsen is niet gevaarlijk’

hovding, fietsairbag

Weinig fietsaccessoires spreken zo tot de verbeelding als de Hövding uit Zweden. Dat is een band die je om je hals moet doen en zich bij een val razendsnel opblaast tot een soort helm.

Op hovding.com meldt het Zweedse bedrijf dat de video over de fietsairbag viral is gegaan: 100 miljoen keer bekeken. En ook in het echt ziet het er heel spectaculair uit. Daan Adegeest van Keola, dat de Hövding in Nederland verkoopt, laat zich bij een demonstratie van de fiets vallen. De snelheid waarmee de airbag zich ontvouwt is indrukwekkend. Volgens Keola klapt de airbag in een tiende van een seconde uit.
De belangrijkste vraag is of de fietsairbag ook echt bescherming biedt. De fietsairbag presteert beter dan een gewone fietshelm, stelt Keola. Het bedrijf verwijst naar een onderzoek van Stanford University. Daar is de Hövding vergeleken met een gewone fietshelm. En na proeven met crash test dummies die op de grond werden gegooid met een helm op en daarna met een Hövding, kwamen de onderzoekers tot de slotsom dat het risico op een hersenschudding acht keer kleiner is met een fietsairbag.

De meeste fietsers komen om na een botsing met een auto, vrachtwagen of bus. Helpt de airbag ook bij botsingen?

In het veelbekeken Hövding-filmpje zie je een fietser die wordt aangereden en met zijn achterhoofd tegen de voorruit slaat. De airbag blaast zich op voor de fietser de voorruit raakt. Er zijn testen uitgevoerd met auto’s die 25 kilometer per uur reden. Bij die snelheid biedt de Hövding bescherming, zegt Keola. Voor hogere snelheden is er niet getest. En juist bij snelheden boven de 30 per uur loopt de fietser het meeste gevaar. Misschien dempt de Hövding de klap dan wel, maar er is niet op getest.

De Hövding in actie Bron:

Wat vindt de Fietsersbond van de Hövding?

‘De eerste vraag is: is het nodig in Nederland?’, zegt Jaap Kamminga, de verkeersveiligheidsspecialist van de Fietsersbond. ‘En het antwoord is nee. Fietsen is niet gevaarlijk. Maar een fietshelm en de Hövding geven juist de boodschap dat fietsen gevaarlijk zou zijn. We weten van landen met een helmplicht dat een helm het plezier in fietsen vermindert. Dan gaan er minder mensen fietsen en zo verlies je de gezondheidswinst van het bewegen. Als je écht de veiligheid wilt verhogen, moet je de infrastructuur verbeteren. Daar is de meeste winst te halen. Het gevaar zit in de auto’s en vrachtwagens. Fietsers komen vooral om in het verkeer door een botsing met een motorvoertuig. En daar biedt de Hövding nou juist geen bescherming tegen.’

fietsairbag hovding uit Zweden
‘Het draagcomfort vond ik tegenvallen’, zegt TestKees. Beeld:

TestKees (Kees Bakker) is met de Hövding gaan fietsen.
‘Positief vind ik dat de Hövding meer bescherming biedt dan een gewone helm. Een dun laagje piepschuim biedt nauwelijks bescherming, het dikke kussen vermoedelijk wel. Maar het draagcomfort vond ik erg tegenvallen. Het extra gewicht valt mee, maar fietsen met een nekkraag voelt niet prettig. Vooral praten is lastig omdat de band tegen je kin komt. Omkijken gaat ook lastig. De fabrikant zegt dat je de accu ongeveer tien uur kunt gebruiken. Dat betekent bij recreatief gebruik nagenoeg elke dag laden. Net als bij e-bikes moet je de accu niet leeg bewaren. Maar dat kan bij de Hövding wel snel gebeuren. Je vergeet hem een keer te laden en na een tijdje wil je hem weer gebruiken en dan is de accu wellicht overleden.’

Meer over fietshelmen

Niet snel bukken
Adegeest van Keola benadrukt dat je de airbag pas aan moet zetten wanneer je echt op de fiets zit. Dat is om te voorkomen dat de airbag onbedoeld afgaat. Als je bijvoorbeeld snel bukt.
‘Dat je hem pas aan moet zetten wanneer je op de fiets zit, vind ik vreemd’, zegt TestKees. ‘Juist bij op- en afstappen gebeuren veel ongevallen. De hamvraag is natuurlijk hoe vaak de Hövding onterecht afgaat. Als dat meer dan één keer per jaar is, is het al snel een dure grap.’

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Reacties

  1. Voor de fietsairbag geldt hetzelfde als voor de fietshelm, de kans om hoofdletsel op te lopen op de fiets is zo gering dat de veiligheidsmiddelen weinig tot niets bijdragen aan de fietsveiligheid. Maatregelen voor verbetering van de fietsinfrastructuur zijn veel effectiever voor een grotere doelgroep en met een langere levensduur.

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid